[Cross Media Awards] Gerdienke Fennema over Nederland Zingt Steeds Beter
07-04-2014 08:19:10 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4861 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. EO stuurde Nederland Zingt Steeds Beter in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Gerdienke Fennema, Redacteur TV en Social Media bij de EO.

 

Kun jij de EO introduceren?

De EO is een inspirerende omroep die richting wil geven aan een hoopvolle toekomst. Bij het EO-concept Nederland Zingt gebeurt dit heel expliciet. Samen zingen is de ultieme manier om geloof te vieren en hoop te beleven. Nederland Zingt kent een sterk community gevoel. De Facebook-pagina, de uitzendingen op radio, tv en internet, en de jaarlijkse Nederland Zingt-dag kunnen rekenen op een trouwe groep fans.

 


 

Hoe kijken jullie vanuit de EO naar Cross Media?

Cross Media begint voor ons bij onze fans. Waar maken we ze blij mee, hoe kunnen we hen nog beter helpen om geloof te vieren en hoop te beleven. Klopt deze basis dan stelt crossmedialiteit de fan in staat om het vervullen van zijn behoefte te delen met anderen. De fan vertelt het verhaal verder...

 

Kun je de case omschrijven?

Nederland Zingt is een belangrijke beweging binnen de EO. Deze bestaat niet alleen uit televisie- en radiouitzendingen maar ook uit allerlei activiteiten, zoals avonden in de regio en de jaarlijkse Nederland Zingt-dag die bezocht wordt door 10.000 mensen. Belangrijke gemene deler van deze mensen is dat ze een passie hebben voor het zingen van (geestelijke) liederen. Die passie is, echter, niet altijd zichtbaar. Als dat wel het geval is, breng je het verhaal en de bijbehorende emoties meer en beter over. Daar wilden wij graag mee aan de slag! Daarnaast hadden wij de wens om onze doelgroep op met name Facebook meer aan ons te binden en te vergroten. In Nederland zijn honderden koren en duizenden koorleden die we graag wilden bereiken. Dat deden we door een online event te organiseren, via de Facebookpagina van Nederland Zingt en de website van Nederland Zingt. Ruim 50 koren deden mee! Koren konden een filmpje insturen en kregen daar feedback op van professionele coaches. Deze filmpjes werden gebruikt in diverse poules waarop het publiek 6 weken lang kon stemmen. Tussendoor plaatsen we filmpjes van de coaches met 'tips and trics' zodat ook het publiek dat niet meedeed aan het event, betrokken was en ook met deze tips aan de slag kon. We hadden twee keer een online stemronde via Facebook en de website, waar per week meer dan 2000 mensen hun stem uitbrachten. De participatie bleek groot! De tien koren die overbleven na stemronde twee mochten naar de Nederland Zingt Steeds Beter-dag. Daar waren diverse workshops gegeven door de coaches waarin vooral aandacht werd gegeven aan het zingen met meer bezieling en het overbrengen van wat je zingt. De dag was een groot succes; koren, dirigenten en coaches waren razend enthousiast en zagen en merkten resultaat. De vier laatst overgebleven koren verdienden een optreden bij een Nederland Zingt-opname en het beste koor treedt voor 10.000 mensen op op de Nederland Zingt-dag. Het project is gaan leven, niet alleen bij de deelnemende koren maar ook bij hun achterban en bij die van ons.

 

 

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Favela Fabric en DIEM.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Nederland Zingt Steeds Beter heeft zich zowel online als offline afgespeeld. Online via de Nederland Zingt-Facebookpagina, Nederland Zingt website, Youtube en Twitter. Daarnaast zijn radio en tv ingezet als promotiemiddel. Offline hebben we een Nederland Zingt Steeds Beter dag georganiseerd, waar tien koren, met ruim 300 zangers aan mee deden. Op deze dag werden de koorleden en de dirigenten gecoached om met meer passie te zingen. We hebben bewust gekozen om dit project grotendeels te laten lopen via FB en onze site. Dit om onze doelgroep te verbreden, en de binding met onze doelgroep, die zingen als passie heeft, te vergroten.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

52 koren deden mee, hun enthousiasme was en is groot. Onze Facebookachterban is in 8 maanden tijd met 200% gegroeid: van 2.500 naar 7.500 likers. Onze TAP op FB was enorm hoog. TAP = (Talking about this / Page fans) x 100% Nederland Zingt had een TAP van 39,65%. Dat betekent dat een groep mensen ter grootte van bijna 40% van onze 7175 volgers over Nederland Zingt praat op Facebook. Ter vergelijking: in dezelfde periode was de TAP van GTST: 10,04 en die van The Voice: 6,84. Dit zegt voor ons veel over de grote participatie van onze likers.

 

Wat is het laatste nieuws?

Het winnende koor treedt zaterdag 4 april op op de Nederland Zingt Dag. Gezien het succes van Nederland Zingt Steeds Beter-2013 gaan wij door met een 2014-versie. Die begint op zaterdag 10 mei met een dirigentendag in Hilversum. Op deze dag krijgen de dirigenten coaching om hun koren met nog meer bezieling te laten zingen. We zien uit naar een nieuw project waarin we met nog meer passie, plezier en enthousiasme koren de kans geven om te groeien.

 

www.eo.nl/nederlandzingtsteedsbeter

www.facebook.com/nederlandzingt

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune