[Cross Media Awards] Heleen Ririassa over Mijn Band Met Oranje
08-04-2014 16:36:58 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7319 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Beeld en Geluid stuurde Mijn Band Met Oranje in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Heleen Ririassa, Marketing and Communications Manager bij Beeld & Geluid.

 

Kun jij Beeld en Geluid introduceren?

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is hét nationaal audiovisueel archief van Nederland. Het unieke gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt een collectie van ruim 850.000 uur aan radio, televisie, muziek, speelfilms, documentaires en amateurfilm. Het behoort daarmee tot de grootste audiovisuele archieven ter wereld. Als modern en innovatief archief digitaliseert Beeld en Geluid haar collectie om deze duurzaam te kunnen bewaren en zoveel mogelijk doelgroepen eenvoudig toegang te kunnen geven: van de creatieve industrie en wetenschappers tot onderwijs en consumenten. Beeld en Geluid stelt een groeiende hoeveelheid archiefmateriaal beschikbaar in haar museum, via online kanalen, dvd’s, via samenwerkingsverbanden met vele partners en radio- en tv-programma’s.
 

Hoe kijken jullie vanuit Beeld en Geluid naar Cross Media?

Beeld en Geluid ziet cross media als onmisbaar voor een moderne organisatie en voor het übermoderne archief dat we zijn. Het is onze taak om zo veel mogelijk diverse doelgroepen te bereiken. Dat kan alleen door meerdere media tegelijkertijd te gebruiken. Op deze wijze versterken we onze boodschap en realiseren we een groter bereik. Het is niet altijd eenvoudig om de waarde van audiovisueel erfgoed te communiceren. We doen dit door steeds context te bieden en waar relevant de relatie te leggen met de actualiteit. Hoe vernieuwender en breder de communicatie aanpak hoe beter we in staat zijn onze doelen te bereiken.

 


 

Kun je de case omschrijven?

Mijn Band Met Oranje is een grootse, nationale inzameling van amateurvideomateriaal uit de periode 1980 tot 2014. Alle Nederlanders, van Coevorden tot Curaçao, zijn opgeroepen amateurfilm- en/of videomateriaal in relatie tot het Koninklijk Huis op te zoeken en in te leveren. Met deze inzameling wil Beeld en Geluid een lacune in de collectie opvullen: er is nog vrijwel geen amateurfilm noch amateurvideo uit de periode 1980 tot nu gearchiveerd. De campagne is opgedeeld in drie fases: in de eerste fase wordt de actie landelijk aangekondigd in de pers en opent de website mijnbandmetoranje.nl. Beeld en Geluid gaat een samenwerking aan met De Telegraaf, een krachtige mediapartner waarmee een groot bereik gegarandeerd is. Op de website kunnen deelnemers hun materiaal aanmelden. Als dit al digitaal is kan het direct geüpload worden en is het meteen te bekijken. Video’s die nog op een analoge drager staan worden opgevraagd en door SuperSens, partner van Beeld en Geluid, gedigitaliseerd. Na de nationale aankondiging trekt Beeld en Geluid in de zomer van 2013 het land in met een roadshow.

 

 

In samenwerking met veertien regionale archieven en organisaties en digitaliseringspartner SuperSens staat Beeld en Geluid in tien steden door het hele land op evenementen en in archieven. Publiek kan hier hun fysieke materiaal inleveren én terugkijken; op locatie is apparatuur aanwezig die oude dragers kan afspelen. De roadshow zorgt voor hernieuwde aandacht in de pers en directe promotie voor het publiek op locatie. In het najaar van 2013 volgt de tweede campagnefase. Hierbij verplaatst de focus van de communicatie zich naar kleinere doelgroepen. Zo schrijft Beeld en Geluid lokale Oranjeverenigingen aan in plaatsen die koninklijk bezoek hebben gehad. Ook minder koningsgezinde partijen worden benaderd, zoals het Nieuw Republikeins Genootschap. Zo wordt de achterban van deze organisaties bereikt via de voor hen vertrouwde kanalen, zowel online als print. Ondertussen wordt bijzonder ingezonden materiaal al online, op televisie en op evenementen met een historische insteek vertoond. In 2014 maakt Beeld en Geluid in nauwe samenwerking met De Telegraaf de gelijknamige film, Mijn Band Met Oranje. Deze gaat op 17 april 2014 in première bij Beeld en Geluid. Daarna wordt deze op dvd verspreid als bijlage van De Telegraaf met een oplage van 800.000 stuks. Dit gebeurt op 18 en 19 april 2014. Beeld en Geluid neemt het ingezonden materiaal en de film op in de tentoonstelling Leven met Oranje en online beschikbaar gesteld. Zo worden de resultaten van de inzamelingsactie teruggegeven aan alle Nederlanders. Het project werd mede mogelijk gemaakt door de deelnemers aan de BankGiro Loterij.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Sinds januari 2013 opereren de afdelingen Marketing en Communicatie van het instituut als een Interne Agency. Voor dit project was de Agency verantwoordelijk voor: strategisch concept en uitvoering, communicatie en PR, creatie en productie van bewegend promotiemateriaal. Grafische vormgeving: Overburen. Website: LimoenGroen en Puurpxl. Short copy: Yowsah. Productie roadshow: Footprints and More

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Beeld en Geluid heeft de website van Mijn Band Met Oranje ingezet als gebruiksvriendelijk inzamelings- én vertoningsplatform. Zeker in de eerste fase zijn uiteenlopende middelen gebruikt om de inzamelingsactie onder de aandacht te brengen: billboards op stations, advertenties in De Telegraaf, vliegtuigje met banner langs de kust, communicatie via social media van Beeld en Geluid en De Telegraaf. Als non-profit organisatie zijn we sterk afhankelijk van free publicity en onze partners. Door het onderwerp hebben we zeer veel aandacht kunnen genereren, zowel online als print, televisie en radio. We hebben gekozen voor aanwezigheid op evenementen en in archieven om mensen direct aan te kunnen spreken en de verhalen bij het materiaal te kunnen horen. Ook vormde die aanwezigheid voor de pers steeds weer aanleiding om over Mijn Band Met Oranje te schrijven en/of uit te zenden. Beeld en Geluid heeft veelvuldig social media gebruikt om mensen op te roepen om materiaal in te zenden of naar de roadshowlocaties te komen. Zeker in de tweede fase van de campagne is dit heel zinvol geweest, omdat we via social media ook de achterban van de door ons gekozen organisaties gericht aan konden spreken. We sluiten de campagne af met een film omdat het een aantrekkelijke en toegankelijke manier is om het ingezamelde materiaal terug te geven aan het publiek.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

In 2013 is meer dan een miljoen euro aan mediawaarde gegenereerd. Daarnaast hebben we vele uren aan ontroerend en bijzonder materiaal in ons archief op kunnen nemen. Van de vele werkbezoeken van koningin Beatrix tot nooit eerder vertoonde beelden van prins Bernhard in Uganda. Maar vooral laten de films zien hoe Nederlanders naar het koningshuis kijken. Iedere deelnemer heeft laten zien: dit is 'Mijn Band Met Oranje'.

 

Wat is het laatste nieuws?

Op 17 april gaat de film Mijn Band Met Oranje in première, die Beeld en Geluid in nauwe samenwerking met De Telegraaf heeft gemaakt. Op 18 en 19 april wordt de dvd van deze film verspreid via de krant. Na afsluiting van de campagne blijft de inzameling van amateurfilmmateriaal doorgaan op amateurfilmplatform.nl. In samenwerking met Stadsarchief Rotterdam en GAVA worden hier amateurvideo’s met uiteenlopende onderwerpen en thema’s ingezameld en getoond. Hier stromen maandelijks tientallen nieuwe video’s in.

 

www.mijnbandmetoranje.nl

www.beeldengeluid.nl

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune