[Cross Media Awards] Ilka Schreurs over Quest Master-app
08-04-2014 21:44:14 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5083 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest stuurde Quest Master-app in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ilka Schreurs, Brand Manager Quest bij G+J Uitgevers.

 

Kun jij Quest introduceren?

Quest is al 10 jaar Nederlands grootste populair-wetenschappelijk magazine. Quest is braintainment: een spannende mix van kennis en vermaak. Vraag en antwoord speelt daarbij een belangrijke rol. De nieuwsgierigheid van een redacteur leidt tot een artikel waarin gezocht wordt naar een antwoord op fascinerende vragen. De wetenschappelijke onderbouwing van het antwoord, en vooral de manier waarop alles wordt opgeschreven, is de essentie van Quest. Serieus en onderhoudend. Mooi vormgegeven, met intrigerende fotografie en illustraties.

 

 

Hoe kijken jullie vanuit Quest naar Cross Media?

Wat in 2004 begon met print is inmiddels een volwaardig merk dat 360 graden denkt en handelt. Bij alles wat Quest doet wordt nagedacht hoe het crossmediaal kan worden ingezet met social media, instore, outdoor, online, tv, radio, print en overige media. De nice/need to know content blijft daarbij de kracht en essentieel voor Quest. Hoofdredacteur Thomas Hendriks gebruikt bijvoorbeeld wekelijks inhoud uit verhalen in Quest en blogs van Quest.nl op de radio bij 538. Opmerkelijke weetjes uit Quest worden met passend beeld ingezet op Facebook. Alles wordt gedaan vanuit de inhoud van het merk Quest en 360 graden ingezet.

 

 

Kun je de case omschrijven?

De meest gelezen rubriek van Quest is ‘Vraag & Antwoord’. Elk jaar verschijnt daarom ook de special Quest101. Daarin staan 101 vragen gesteld door lezers en beantwoord door Quest. Elk jaar komen meer dan 2500 vragen binnen bij de redactie. Een ‘Vraag & Antwoord’-app die content uit het tijdschrift combineert met social gaming kon niet uitblijven. Dat is de case: de Quest Master-app. Het doel van die app is enerzijds het inspelen op de digitale behoefte van Quest-fans: het spelenderwijs testen van je kennis. Anderzijds om een nieuwe doelgroep (anders dan de lezers van het tijdschrift) bekend te maken met Quest.

Quest Master is een spel dat je in drie rondes tegen een ander speelt. Om beurten kiezen de spelers een categorie waarin ze zes vragen krijgen. De uitdager begint, kiest een categorie en krijgt zes vragen. De uitgedaagde krijgt dezelfde vragen. Daarna kiest die voor de tweede ronde een categorie. De punten die iedere speler in de eerste twee rondes verzamelt, worden omgezet in seconden voor de derde ronde. Daarin krijgen de spelers zes stellingen. Hoe meer stellingen je achter elkaar goed hebt, hoe meer punten je wint. En hoe sneller je bent, hoe meer punten je krijgt. De categorieën in het spel zijn de primaire Quest-pijlers: Techniek, Wetenschap, Mens & Lichaam, Natuur, Geschiedenis, Psychologie en Maatschappij. Daarbij komen verschillende soorten vragen aan bod, zoals meerkeuzevragen, beeldvragen (‘Wat is dit?’, ‘Welk land is dit?’) en stellingen. De eerste 10.000 downloads waren gratis, daarna werd de app betaald (€ 0,89). Quest Master is beschikbaar voor iOS en Android.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Voor de ontwikkeling is gekozen voor FONK Mobile, een partij die ervaring heeft met het ontwikkelen van educatieve apps. Gezien het beperkte budget is ervoor gekozen om de campagne zelf te ontwikkelen en uit te voeren met hulp van persvoorlichter Aimée Mars.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De campagne voor de Quest Master-app is gekoppeld aan de ‘Vraag & Antwoord’-special van Quest: de Quest101. De lancering van de app vond plaats op de eerste verkoopdag van deze special, 7 november 2013. Daarbij stelden we steeds de vraag: ‘Ben jij de Quest Master?’, of het nu op social media, in print, op radio, tv, YouTube of Quest.nl was. Via Facebook ging dat met beeldvragen uit de app. Maar er werd ook geblogd en getwitterd door de redactie. Daarnaast waren er battles waarin spelers het tegen de Quest-redactie konden opnemen. Er zijn filmpjes gemaakt over de 10 beste vragen en antwoorden uit Quest101. Daarin wordt naar de app verwezen. De filmpjes zijn geplugd via Facebook, Twitter, de nieuwsbrief, persberichten en online. Ze waren steeds gekoppeld aan de actualiteit. Zo vroegen we op de dag van de intocht van Sinterklaas: ‘Waarom komt Sinterklaas aan in een stoomboot?’ Alles was ook terug te vinden op Quest.nl. Op de site werd de app gepromoot door middel van banners, teasers en billboard, die ook op de sites van JAN en Glamour te vinden waren. Tevens ondersteund door Google adds en paid posts. Daarin hebben we mensen opgeroepen Quest Master te downloaden en te spelen met advertenties in Quest, Quest Psychologie, Quest Historie, National Geographic Magazine, JAN, Glamour en National Geographic Traveler.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

De app is in de eerste twee maanden ruim 15.000 keer gedownload. Op de dag van lancering bereikte Quest Master de top 20 in de Apple Store. Er is tot nu toe 1,8 miljoen keer ingelogd in de app. Sinds maart kunnen we meten hoe lang mensen in de app zitten. Dat is gemiddeld per sessie 3 minuten en 22 seconden, daarbij bekijkt de speler 13,01 schermen. Bereik sponsored posts circa 220.000 zie bijlage. Quest Master staat momenteel in de Nederlandse appstore op*: Positie 1 in Games - betaald / trivia Positie 2 in Games - betaald / onderwijs *Bron: Statistieken app Distimo Apple heeft bovendien het Quest Master-icoon gekozen om de categorie ‘onderwijs’ in games mee aan te geven. Overall staat Quest Master op plaats 82 in de betaalde (NL) gamelijst.

 

Wat is het laatste nieuws?

De Quest Master app wordt doorontwikkeld. In april/mei starten we met fase 2 van de Quest Master app. Daarin houden we brainstormsessies met gebruikers, stakeholders en 'wilde ganzen' (externe vrijdenkende partijen). Wat daaruit komt staat natuurlijk nog helemaal open. Toch hebben we al één idee die we verder uit willen werken. We willen battles in app starten op basis van specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld: mensen met blauwe ogen tegen die met bruine ogen, Limburgers tegen Friezen, VVD-stemmers tegen PvdA-kiezers, studenten tegen bejaarden. etc. Daarop voortbordurend is het mogelijk om events te organiseren op basis van Quest Master. Onder andere bij studentenverenigingen of op festivals.

 

www.quest.nl

www.genj.nl

www.twitter.com/ilkaschreurs

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media, 538 Groep en MarketingTribune