[Cross Media Awards] Jan Wichers: Clear Channel Hillenaar optimaliseert digitale, virtuele en optische mogelijkheden van bestaande media
01-04-2014 20:37:34 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6224 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Clear Channel Hillenaar stuurde in voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Jan Wichers, Commercieel Directeur bij Clear Channel Hillenaar.

 

Kun jij Clear Channel Hillenaar introduceren?

Naast talloze televisie- en radiozenders, websites, tijdschriften en dagbladen is er gelukkig maar één outdoor. Daar waar elke doelgroep zich bevindt, opereert Clear Channel Hillenaar sinds november 1990. De exploitant biedt lokale, nationale en internationale adverteerders een platform dat merken effectief in contact brengt met passanten. De Abri formaten en Billboards van Clear Channel Hillenaar bevinden zich – veelal exclusief – in ruim driehonderd Nederlandse gemeenten en de in het oog springende reclamemasten steken met kop en schouders boven het (media)landschap uit. Bovendien worden in bijna alle provincies scholieren en studenten direct benaderd door indoor media: Schoolboards en Studi’s. Outdoor gaat interactief en dat blijkt uit het permanente NFC/QR Abri- en indoor netwerk dat Clear Channel Hillenaar sinds 2013 met succes uitrolt, onlangs wereldwijd gelanceerd als Connect. Met ruim 23 jaar ervaring focust Clear Channel Hillenaar zich niet op niches maar optimaliseert zij digitale, virtuele en optische mogelijkheden van bestaande media. Daarnaast onderscheidt Clear Channel Hillenaar zich al jaren door het selectief aanbieden van alle media objecten. Clear Channel Hillenaar wordt in de markt ook al jaren zeer gewaardeerd vanwege de opvallende, unieke mailingen en evenementen die zij organiseert. Dit persoonlijke en creatieve CRM beleid is uniek in de OOH branche en onderscheidend voor Clear Channel Hillenaar.

 

Hoe onderscheidt Clear Channel Hillenaar zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

In 2013 lanceert Clear Channel Hillenaar als eerste Nederlandse media-exploitant een permanent interactief platform op Abri panelen, waarmee Clear Channel Hillenaar adverteerders dé mogelijkheid biedt tot directe interactie met passanten. In maart 2014 vertaalt Clear Channel Hillenaar de unieke en onafscheidelijke combinatie van mobiel internet en schoolgaande jongeren in het eerste interactieve indoor netwerk. Met de Schoolboards en Studi’s biedt Clear Channel een landelijk affichenetwerk aan waarmee adverteerders scholieren en studenten in het middelbaar, voortgezet en hoger onderwijs doeltreffend bereiken. Ruim 60% van de jongeren bezit tegenwoordig een smartphone en zelfs 86% van de jongeren tussen 12 en 25 jaar is regelmatig mobiel online (Young Works, 2013). Het interactieve indoor en outdoor netwerk van Clear Channel Hillenaar wordt ingezet ter ondersteuning van diverse doelen van de adverteerder; van het creëren van een unieke merkbelevenis tot online verkoop of het uitbreiden van de campagne naar social media. Het netwerk biedt adverteerders de unieke gelegenheid hun campagne te integreren met hun online activiteiten, waarmee de betrokkenheid van consumenten wordt versterkt en verdiept. De wereldwijde uitrol van het eerste mobiele interactieve buitenreclame platform Connect versnelt de metamorfose van buitenreclame van de oudste vorm van reclame tot de meest moderne en creatieve vorm en legt een brug tussen offline en online.

 

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Tap, scan en sync: termen die inmiddels onlosmakelijk zijn verbonden met out-of-home advertising. Buitenreclame, de meest oorspronkelijke vorm van adverteren, is niet langer uitsluitend een massamedium. Campagnes worden tegenwoordig gepresenteerd aan gesegmenteerde doelgroepen en door het gebruik van de laatste technologieën communiceren merken rechtstreeks met passanten: where brands meet people. De mogelijkheden van cross media zijn eindeloos, ook – juist? – voor buitenreclame. Dankzij de groeiende mogelijkheden om effectiviteit van campagnes te meten en te analyseren, wordt tegenwoordig bereik in plaats van panelen verkocht (selling audiences instead of assets), waardoor OOH advertising meer en meer een geduchte concurrent is voor RTV, Print en Online. Het interactieve platform Connect creëert hierbij een naadloze integratie tussen out-of-home en mobiel, waarmee de verbondenheid tussen merk en consument steeds meer versterkt wordt. Adverteerders kunnen het Connect platform voor zeer uiteenlopende toepassingen inzetten, namelijk Information (zoeken, plattegrond, locatie relevante informatie), Shopping (transacties, vouchers, kortingen), Entertainment (gaming, video, foto’s, apps) en Community (social media, SMS, delen). Gecombineerd met ontwikkelingen als mobiel betalen (onlangs gelanceerd in de Negen Straatjes in Amsterdam) is interactiviteit met je smartphone dé toekomst. .

 

Op welke cross media case van Clear Channel Hillenaar ben je trots?

Attractiepark Walibi heeft als één van de eerste adverteerders het onlangs gelanceerde interactieve indoor netwerk van Clear Channel Hillenaar ingezet. Gedurende twee weken was de campagne van Walibi te zien op ruim 150 Schoolboards op middelbare scholen op MBO/VMBO/HAVO/VWO niveau. Naast de campagneposter bevindt zich een permanente interactieve tag waarin een NFC chip en een QR code zijn verwerkt. Door het scannen van de interactieve tag konden scholieren een voucher downloaden met een korting op een Walibi seizoenspas. Lindy Voskuil, PR manager van Walibi, is absoluut te spreken over deze innovatieve manier van adverteren: “Dit mediumtype scoort voor ons recht in de roos, we komen in contact met de teenagers; één van de belangrijkste doelgroepen van Walibi. De tag is een perfecte manier om hen te bereiken.” Aangezien een eerdere campagne op de Schoolboards van Clear Channel Hillenaar de verkoop van seizoenspassen significant heeft doen stijgen, heeft Walibi besloten wederom dit scorende jongerenmedium in te zetten, deze keer dus aangevuld met interactief. In de nabije toekomst zet Walibi wederom de interactieve Schoolboards in, deze keer voor de opening van het park. Uit het rapport blijkt dat de campagne van Walibi goed gescoord heeft, de jongeren weten de interactieve tags vlak na de introductie al goed te vinden en te gebruiken. In twee weken tijd is de campagne maar liefst 117 keer gescand.

 

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

De inzet van out-of-home advertising als onderdeel van cross media is aan een opmars bezig. Adverteerders en mediabureaus raken door de onderzoeksresultaten overtuigd van en enthousiast over de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld NFC en QR. Door het verwijzen naar de tag en het creëren van een URL die geschikt is voor mobiele apparaten zijn campagnes eenvoudig interactief te maken. Het netwerk levert steeds meer waardevolle rapportages om de effectiviteit van de campagne te meten; gebaseerd op gegevens zoals tijd, locatie (GPS), type telefoon en provider. Clear Channel Hillenaar adviseert merken zelf te experimenteren met het interactieve netwerk, zodat adverteerders met eigen ogen zien dat met cross media de kans op positieve interactie zeer aanwezig is.

 

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Clear Channel Hillenaar is in principe geen pionier als het innovatie betreft en dat is ook niet nodig. De organisatie kijkt de kat uit de boom en stapt in als het kosten-baten plaatje klopt en de eerste hobbels genomen zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van digitale panelen; omdat deze technologie zich dermate snel ontwikkelt, loop je als exploitant al snel achter de feiten (en pixels) aan. Clear Channel Hillenaar broedt op dit moment echter op een concept met 72 inch digitale panelen, maar deze introductie volgt pas als de markt (en de economie) daar klaar voor is. In de tussentijd breidt Clear Channel Hillenaar haar netwerk uit door het met regelmaat winnen van belangrijke concessies, waardoor zij in staat is (interactieve) netwerken samen te stellen die nog beter zijn afgestemd op de wensen en behoeften van haar adverteerders. Deze groei is in combinatie met selectief in te zetten panelen de kracht van Clear Channel Hillenaar.

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

De invloed van social en mobiel heeft aan de oorsprong gestaan van de ontwikkeling en introductie van het wereldwijde interactieve platform van Clear Channel Outdoor. Door de kennis en jarenlange ervaring van Clear Channel Outdoor is duidelijk geworden dat dit is wat de consument wil, meer individuele, directe en effectieve betrokkenheid tussen merk en consument. Door het plaatsen van interactieve tags op onze Abri’s en indoor media wordt een mobiel interactief platform gecreëerd dat statische postercampagnes een extra dimensie geeft. De technologische ontwikkelingen op het gebied van social en mobiel verplichten media en marketingcommunicatie constant alert te zijn. Out-of-home heeft zich de afgelopen decennia continu ontwikkeld. Werden in het verleden printadvertenties uitvergroot tot Abri of Billboard formaat, tegenwoordig is het ontwerpen van een goede buitenreclame-uiting een creatief proces dat de ideale balans creëert tussen (bewegend) beeld, woord en de mogelijkheid tot interactie.

 

 

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Dankzij out-of-home media, die herhaaldelijk een krachtige boodschap op strategische locaties communiceren, blijven merken ook in de toekomst 24/7 zichtbaar voor een specifieke doelgroep. Deze zichtbaarheid zal de komende jaren verschuiven naar tastbaarheid; campagnes die op maat worden gemaakt voor de passant op basis van tijd, locatie, type telefoon en provider. Het luisteren naar de markt wordt daarnaast belangrijker dan ooit. Clear Channel Outdoor is op dit moment de enige exploitant waar selectief ingekocht kan worden en zij hoopt dat de mediaspecialisten aan bureauzijde aan kracht zullen winnen en dat exploitanten door marktomstandigheden min of meer gedwongen worden, zodat adverteerders overal deelpakketten kunnen inkopen. Daarnaast is het succes van een platform als Connect mede afhankelijk van reclamebureaus, mediabureaus en adverteerders en de wijze waarop zij de interactieve mogelijkheden benutten. Clear Channel participeert graag in het creatieve proces en denkt mee met de adverteerder over de kansen die dit interactieve netwerk biedt. Clear Channel Outdoor participeert bovendien in een onafhankelijk onderzoek van Validators, een strategisch marktonderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in onderzoek naar de effectiviteit van reclame. Het nieuw ontwikkelende ORCA platform (Online Results and Communication Analytics) koppelt websitebezoek met mediaschema’s, conversie en verkoopcijfers door het effect te meten van offline campagnes op het webverkeer.

 

Wat is het laatste nieuws?

Genoeg om trots op te zijn! De wereldwijde lancering van Connect op 75.000 locaties met een bereik per maand van 175 miljoen consumenten in 23 landen op 5 continenten; het grootste netwerk ooit gecreëerd. Nummer één in het buitenreclame onderzoek van Fonk. Nummer één OOH in het Adformatie Kerstrapport. CEO William Eccleshare die behoort tot de 100 ‘most connected men’ in Engeland. Unieke winacties, voor de fashionbranche, toerismebranche of via Twitter. Introductie van het Sync netwerk bij de ArenA. Continue en exclusieve uitbreiding van het Abri netwerk. Het onderschrijft allemaal onze kracht; Where Brands Meet People.

 

www.clearchannel.nl

www.twitter.com/janwichers

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune