[Cross Media Awards] Jasper Admiraal over Teva & Expeditie Robinson
08-04-2014 05:45:16 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6843 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Dentsu Aegis Network/Content Partnerships stuurde Teva & Expeditie Robinson in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jasper Admiraal, Business Director bij Dentsu Aegis Network/Content Partnerships.

 

Kun jij Dentsu Aegis Network introduceren?

Dentsu Aegis Network is een communicatienetwerk met vestigingen in ruim 80 landen en de moedermaatschappij van acht media- en communicatiebureaus: de full-service mediabureaus Carat en Vizeum, de digitale bureaus iProspect, Isobar & Social Embassy en Out of Home specialist Posterscope. In Nederland is Dentsu Aegis tevens eigenaar van het full-service mediabureau Kobalt Media. Aegis is gevestigd in Amsterdam en heeft meer dan 300 medewerkers in dienst.
 

Hoe kijken jullie vanuit Dentsu Aegis Network naar Cross Media?

Met Internet en mobiele telefonie is de wereld fundamenteel veranderd. Niet alleen is de consument nu 24/7 aangesloten, hij heeft ook een deel van de regie overgenomen in de communicatierelatie. Voor veel merken betekent dit nieuwe kansen, maar ook een aanzienlijk complexer communicatiemodel waarin het behalen van doelstellingen steeds lastiger wordt. Content Partnerships houdt zicht binnen Dentsu Aegis Network bezig met het realiseren van succesvolle partnerships , waarin we merken relevant maken in de belevingswereld van de consument. Een cross mediale aanpak is hier de sleutel tot succes. Onze kennis over de consumer journey en onze eigen tool ‘ CCS Planner’  maakt het voor ons mogelijk om de ROI in iedere stap van het communicatieproces te optimaliseren. Zo bepalen we de optimale mix aan touch points om de doelstellingen van de klant te realiseren. Dit is wat wij dagelijks doen voor onze klanten; merken helpen groeien.

 

Kun je de case omschrijven?

Ter introductie van een nieuwe categorie schoeisel en om tegelijkertijd de naamsbekendheid te vergroten zocht Teva een geloofwaardige etalage. In Expeditie Robinson, de ultieme proef voor mens en materiaal, vond de outdoor schoenenfabrikant de perfecte match. Een nieuwe Facebook-applicatie rondom Expeditie Robinson realiseerde vervolgens alle doelstellingen voor Teva: meer fans, meer naamsbekendheid en meer sales.

Met de app – een intensieve samenwerking tussen RTL, Teva en Aegis/Carat Content Partnerships – konden fans via interactieve 360 graden video’s het Robinson-eiland verkennen en exclusieve behind-the-scenes content bekijken. Door kennisproeven te doen en zoveel mogelijk punten te scoren, maakten deelnemers wekelijks kans op Teva-survivalpakketten. Daarmee streden ze om de felbegeerde titel: Online Robinson 2013. Met als hoofdprijs een reis voor 2 personen naar de Fiji-eilanden. 

Met een breed pakket cromo’s, billboards, streamspots en branded content op de site joeg RTL de campagne crossmediaal aan. De actie liep helemaal door tot op de winkelvloer. Voor de deelnemende BN’ers lanceerde Teva namelijk een speciale Expeditie Robinson-collectie die ze hielp tijdens de loodzware opdrachten op het eiland. De collectie was voor iedereen te koop in de winkel. Een half jaar voor de start van het programma heeft Teva haar verkoopkanalen geïnformeerd over de actie. De reacties waren zeer positief. Het aantal winter klanten werd meer dan verdubbeld en er werd een record aantal schoenen vooruit besteld. Op 175 verkooppunten was de hike collectie te koop inclusief het meegeleverde POS-pakket.

De resultaten mochten er zijn. 50.000 deelnemers gingen digitaal het avontuur aan en het aantal fans op Facebook steeg met maar liefst 143%. Met als klinkende uitkomst voor Teva: een stijging van de naamsbekendheid met 10% en een significante uptake in sales.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Het succes van dit project is te danken aan de intensieve samenwerking tussen Teva, RTL Nederland, Aegis/Carat Content Partnerships , The Oddshop en producent Strix.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De Facebook-app was de centrale as in de campagne. Teva koos ervoor om één platform (Expeditie Robinson) volledig te omarmen en via alle kanalen in te zetten om zo de Facebook-app aan te jagen. De volgende kanalen werden hiervoor ingezet: In program momenten geselecteerd op fit met merkwaarden; Cromo’s; Billboards; Streamspots;        Branded content op site; Owned media Teva. Uit feedback (via social media) van eerdere edities van Expeditie Robinson bleek dat fans zelf onderdeel willen zijn van het format door hun eigen expeditie te ervaren en dat fans een manier zoeken om de strijd met elkaar aan te gaan.Op basis van deze doelgroepinzichten kozen de samenwerkende partijen voor een concept waarbij fans laagdrempelig hun eigen expeditie konden meemaken. Hiervoor ontwikkelden ze een speciale Facebook-app, waarmee de doelgroep eenvoudig deelnam. Het concept bestond uit twee fases: Ontdek het eiland met de 360 graden video’s en exclusieve content; en  Doe mee met de kennisquiz en word Online Robinson 2013.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

De campagne was op allerlei vlakken succesvol. Er waren 50.000 actieve deelnemers. Het aantal Facebook-fans steeg met met 143%. De aamsbekendheid van Teva steeg met 10%. Een zeer sterke sponsorfit van maar liefst 79%. 300% groei in zichtbaarheid van Teva hike schoenen in de markt. Teva verovert de nummer 2 positie na Nike in het segment outdoorschoenen.

 

Wat is het laatste nieuws?

Teva is al jarenlang de footwear-leverancier van Expeditie Robinson en heeft zich jaar in jaar uit bewezen als de ultieme partner. Door de jaren heen is er een magie ontstaan tussen Teva en de gehele crew van de Expeditie. Het kan dus niet uitblijven dat ook dit jaar deze samenwerking verstevigd zal worden.  Momenteel worden gesprekken gevoerd met RTL om de kijkers wederom op iets ultiems te trakteren. De lat is gelegd…

 

www.dentsuaegisnetwork.nl

www.twitter.com/detsuaegisnl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune