[Cross Media Awards] Jelmer Wind over Koning Voetbal
09-04-2014 06:38:10 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5349 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL Nederland stuurde Koning Voetbal in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jelmer Wind, Development Manager bij  RTL Nederland.

 

Kun jij RTL Nederland introduceren?

RTL Nederland is een allround media- en entertainmentbedrijf met vier pijlers: televisie, digital media, live entertainment en ventures. Met zeven tv-zenders is RTL marktleider in de Nederlandse mediawereld. Ook digitaal speelt ons bedrijf een prominente rol. RTL’s nieuwssites, videoplatform RTL XL en Buienradar zorgen voor een maandelijks online bereik van ruim zeven miljoen mensen. Met live entertainment bieden we verdere activatie met muziek, theater en events. Het innovatieve en ondernemende RTL Ventures creëert kansen op markten die een link hebben met de voornaamste en steeds groeiende RTL-thema’s. En met RTL Productions en RTL Concepts ontwikkelt RTL in huis nieuwe (programma)formats.

 

Hoe kijken jullie vanuit RTL Nederland naar Cross Media?

Vanuit onze brede divisiestructuur bieden wij kijkers een totaalbeleving. Door onze formats via crossmediale platformen te verrijken, verhogen we de betrokkenheid bij onze programma’s en zijn we in staat om een breed scala aan exposuremogelijkheden te bieden aan adverteerders. Met de digitale extensies realiseren we niet alleen verdieping tijdens de uitzending zelf, maar kunnen we de programmabeleving vasthouden gedurende een langere periode. Toch ontwikkelen wij niet voor elk programma een digitale spin-off, want een digitale omgeving moet écht toegevoegde waarde bieden. Programma’s met een grote fanbase zijn daar een succesvol voorbeeld van, zoals Goede Tijden, Slechte Tijden.

 

Kun je de case omschrijven?

RTL wilde zich in de aanloop naar het WK voetbal 2014 onderscheiden met een crossmediale publiekstrekker voor de echte voetbalkenner. Met het interactieve spelplatform Koning Voetbal boekten we een glansrijke overwinning in de vorm van bijna vijf miljoen bereikte kijkers, een nummer 1-positie in de App Store en ruim gestegen sponsorbekendheid van adverteerder BCC. Om zich te profileren ten opzichte van concurrenten MediaMarkt en Saturn, wilde BCC haar producten opvallend en sympathiek onder de aandacht brengen bij het grote publiek. Met RTL 7 was er een perfecte match vanwege de mannelijke doelgroep en het thema voetbal waaraan BCC zich graag verbindt. Deze logische opstelling in combinatie met krachtig teamwork bood een kans voor open doel. Koning Voetbal groeide uit tot het multimediale format voor echte voetbalfans. Tijdens zes tv-afleveringen bij RTL 7 streden aanvoerders Johnny de Mol en Viggo Waas en hun teams met BN’ers om de titel van grootste voetbalkenner. Kijkers konden hun vrienden op Facebook uitdagen via de speciale voetbalquiz app en zelf meespelen.

 

Koning Voetbal - screenshot thumbnail Koning Voetbal - screenshot thumbnail

 

Hun voetbalkennis werd op de proef gesteld met unieke en originele vragen en wekelijks wisselende categorieën. Gedurende de tv-afleveringen maakten het publiek in de studio, de kijkers en de app-spelers met het weekspel kans op onder andere tablets en home cinema sets. Omdat deze prijzen ook werden aangeboden als actieproduct in de BCC-vestigingen, liep Koning Voetbal helemaal door tot op de winkelvloer. Met een krachtige crossmediamix van persberichten, site, identspot, billboards, breakbumpers, cromo’s en promo’s bracht RTL het programma, de app en BCC continu onder de aandacht. Ook was de sponsor op een natuurlijke wijze in het tv-programma verwerkt via het terugkerende spelonderdeel ‘wasmachines schieten’. Het format scoorde er dan ook op los. Koning Voetbal bereikte in totaal meer dan 4,8 miljoen kijkers (6+), de app stond binnen één dag op 1 in de appstore en tweederde van de kijkers downloadde de applicatie. De app had een kwart miljoen actieve spelers, het format noteerde bijna 300.000 videoviews en de sponsorbekendheid lag met 57% ruim boven de benchmark van 25%. Door Koning Voetbal via tv, app, online en de winkelvloer aan te jagen en crossmediaal te blijven promoten, bleef een groot aantal gebruikers zelfs na de tv-afleveringen nog actief de kennisquiz spelen. In het voorjaar van 2014 startte een nieuw seizoen van Koning Voetbal, met afleveringen die volledig in het teken staan van het naderende WK in Brazilië.

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Concept: RTL Concepts en RTL Digital. Copy en content: Infostrada en RTL Nederland. Bureau: Aegis Media. Technische realisatie: MediaMonk.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Koning Voetbal app, website rtl.nl/koningvoetbal, persberichten, billboards en breakbumpers, cromo’s bij alle RTL-zenders - Kijk-naar en download-de-app promo’s bij alle RTL-zenders, identspot en promotioneel materiaal op de winkelvloer van BCC. Om een content experience te creëren in de belevingswereld van de mannelijke doelgroep combineerde RTL nieuwe media met vertrouwde kanalen. Het televisieprogramma onder leiding van Jack Spijkerman stond centraal in de opstelling van Koning Voetbal, de app zorgde voor de digitale doorvertaling en spelbeleving. De total experience strategie van RTL Nederland vormde het fundament voor het concept van Koning Voetbal. Het bedrijf wil kijkers en gebruikers van interactieve media 24/7 amuseren, informeren en optimaal bedienen via verschillende platformen.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Totaalbereik: meer dan 4,8 miljoen kijkers (6+). De app stond binnen één dag op nummer 1 in de App Store. Twee derde van de kijkers heeft de app gedownload. Bijna 250.000 actieve spelers in de app. Meer dan 5,5 miljoen gespeelde games in de app. 280.000 videoviews via programmasite en RTL XL. Groot aantal gebruikers speelt zelfs na de tv-afleveringen nog actief de kennisquiz. Sponsorbekendheid van 57% (ver boven de benchmark van 25%).

 

Wat is het laatste nieuws?

Eind april start een nieuw seizoen van Koning Voetbal, met afleveringen die volledig in het teken staan van het WK. In de aanloop naar het voetbalspektakel in Brazilië wordt de app uitgebreid gepromoot en worden er nieuwe vragen toegevoegd om de aandacht te blijven vestigen op Koning Voetbal.

 

www.rtl.nl/koningvoetbal

www.adverterenbijrtl.nl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune