[Cross Media Awards] Jeroen Koopman over Max & Billy’s Drill Machine Girl
08-04-2014 10:52:29 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4060 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. NewBeTV stuurde Max & Billy’s Drill Machine Girl in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jeroen Koopman, Creative Producer bij NewBeTV.

 

Kun jij NewBeTV introduceren?

NewBeTV creëert, ontwikkelt en produceert crossmediale formats. Zenders en omroepen zijn onze primaire klant. Daarnaast ontwikkelen en produceren we campagnes en formats voor niet broadcasters. We creëren formats rondom een sterk verhaal, waarin dromen van mensen centraal staan. We focussen op een groot bereik en hebben de ambitie kijkers actief bij de content of campagne te betrekken. In de ontwikkeling en productie zijn we vaak verantwoordelijk voor zowel de de content als het bijbehorende online platform. NewBeTV is onderscheiden met een International Format Award voor het beste Multi Platform Format van 2012. Met Sony Pictures Television hebben we een samenwerkingsovereenkomst. .
 

Hoe kijken jullie vanuit NewBeTV naar Cross Media?

We zien Cross Media niet als een toevoeging achteraf, maar ook niet als een doel op zich. Vanuit het DNA van het format bekijken we als vanzelfsprekend welke onderdelen op welke platformen verteld moeten worden en hoe deze elkaar versterken, geredeneerd vanuit één centraal verhaal. We maken onderscheid tussen de TV wereld; Online wereld en de Echte wereld, met ieder een eigen functie binnen het geheel van de productie, maar nooit op zichzelf staand. De kijker speelt bij ons een belangrijke, maar vooral actieve rol. Als fan, maar ook als participant. Wij zien de kijker als onze co-producent.

 

Kun je de case omschrijven?

MovieZone is het label voor jongeren van filminstituut EYE. MovieZone wil jongeren enthousiasmeren voor film, meer leren over film én nieuw filmtalent stimuleren om ook films te gaan maken. Bij de opzet van deze crossmediale campagne was het de uitdaging om jongeren te betrekken en enthousiasmeren zonder dat het educatief doel de boventoon zou voeren. Ondertussen was het essentieel de binnen MovieZone beschikbare filmkennis op aantrekkelijke manier te ontsluiten. Om de doelen van MovieZone te bereiken creëerden we een campagne die zich over verschillende platformen afspeelt, binnen één verhaal: Max & Billy’s Drill Machine Girl. Het project start met een dramaserie over de twee jonge filmmakers Max & Billy. Ze besluiten de coolste film ooit te maken: The Drill Machine Girl. Gaat het ze lukken hun film op tijd af te krijgen voor het prestigieuze filmfestival, zonder dat ze hun vriendschap verliezen? Op het bij de serie behorende online platform krijgt elke scene een extra laag. Exact op het moment dat er iets gebeurt in de serie, schuiven er pop-outs uit de videoplayer, die elke scene een nieuwe, educatieve laag geven. Hoe ziet een wide-shot eruit? Wie was Hitchcock eigenlijk? Elke scene bevat haakjes, die interacteren met de op het platform beschikbare content en zo elke scene een nieuwe dimensie geven. Om te laten zien waar de filmlessen toe kunnen leiden is de film van Max en Billy, The Drill Machine Girl, echt gemaakt. Met een première op het Nederlands Film Festival en een eigen release op televisie bij Veronica. Als een grote finale blijkt het prestigieuze filmfestival waar Max & Billy hun film op vertoond proberen te krijgen geen fictie, maar het eerste echte filmfestival voor jonge filmmakers in EYE. Jongeren kunnen Max & Billy verslaan door ook hun film voor dit filmfestival in te sturen. Daar krijgen ze tips en trucks van professionals en worden ze gekoppeld aan andere jonge filmtalenten. De serie trekt de kijker naar binnen, enthousiasmeert en inspireert. Het interactieve platform geeft de entertainment een educatieve laag. De film laat zien waar de lessen toe kunnen leiden. Als een grote finale, een film festival dat de kijker laat participeren en hen letterlijk onderdeel maakt van de campagne. MovieZone introduceert met de campagne een nieuwe manier om een educatief doel als entertainment te verpakken. Alle media vormen zich op verschillende platformen rondom één centraal verhaal. Waar de kijker zelfs letterlijk onderdeel van kan worden.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

NewBeTV was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de campagne en de ontwikkeling en productie van de dramaserie. Just was verantwoordelijk voor het design en de technische realisatie van het online platform.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De campagne bestaat uit vier onlosmakelijk met elkaar verbonden onderdelen. Een jeugd dramaserie; Een interactief online platform dat de serie een educatieve laag geeft; Max & Billy’s film die echt gemaakt is en als finale een film festival dat een platform biedt aan jong filmtalent. Op het online platform ging wekelijks een nieuwe aflevering van de jeugdserie in première. Precies een week later waren de afleveringen op TV te zien Door de première online te laten plaatsvinden, verwerd TV tot een promotiemiddel voor het online platform. De serie trekt de kijker naar binnen, enthousiasmeert en inspireert. Het online platform geeft de entertainment vervolgens een educatieve laag. De film die Max & Billy in de serie maken is echt gemaakt en laat zien waar de filmlessen toe kunnen leiden. Hij ging in première op het Nederlands Film Festival gekoppeld aan een uitzending op TV. Als afsluiter blijkt dat het film festival uit de serie ook echt bestaat. Kijkers kunnen er ook hun film voor insturen waardoor ze letterlijk onderdeel worden van de campagne. Nederlands populairste Youtubers geven in een serie van vlogs de filmmakers in-spé het laatste zetje met hun film-maak tips-en-trucks, terwijl ze zelf ook meedoen met het film festival.

 

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

MovieZone heeft als doel jongeren te enthousiasmeren voor film, hen kennis te laten maken met en meer te leren over film én nieuw filmtalent te stimuleren zelf films te gaan maken. De campagne doelgroep is onderverdeeld in drie categorieën. Alle jongeren tussen de 12 en 18 jaar Jongeren met interesse in film Jongeren die actief bezig zijn (of willen zijn) met films maken De campagne is zo ingericht dat binnen één centraal verhaal alle drie de doelgroepen tegelijkertijd worden bediend. De serie op TV bereikte 610.000 kijkers, waarbij in de 13-19 doelgroep het hoogst bereikte marktaandeel 7,4 was. Het hoogste voor de zender over de hele dag gemeten. De première van elke aflevering vond plaats op het interactieve online platform. Daar kreeg de serie een educatieve laag. De serie heeft gezorgd voor een structurele verdubbeling van het bezoek van MovieZone. Het filmfestival voor jonge filmmakers (voor de eerste keer gehouden) was niet alleen uitverkocht maar leverde meer dan 50 verschillende door jongeren gemaakte korte films op. De campagne wordt met zijn crossmediale gelaagdheid gezien als een nieuwe manier om educatie in entertainment te verpakken. De serie scoorde in de doelgroep, maar tegelijkertijd wordt hij ingezet als educatief middel op scholen.

 

Wat is het laatste nieuws?

De campagne is genomineerd voor een International Digital Emmy Award in de categorie Children & Young People. Op het Los Angeles Web festival heeft de serie een award gewonnen voor Best Lead Actress. Naast dat de serie ook is geselecteerd voor het Vancouver- en Marseille Webfest is de verdubbeling van het MovieZone bezoek niet eenmalig, maar structureel gebleken. Zowel de serie als het festival krijgen een vervolg in 2014.

 

www.newbetv.com

serie.moviezone.nl

www.twitter.com/newbetv

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune