Ziggo wint award Cross Media Adverteerder van het Jaar 2014
06-05-2014 23:00:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 12653 | Tags:

 

Ziggo is Cross Media Adverteerder van het Jaar 2014. De jury: "Ziggo heeft de beleving van het merk Ziggo totaal weten om te gooien. Deze adverteerder voert geen cross mediale campagnes maar heeft een cross mediale strategie. Daarmee is Ziggo het hele jaar door aanwezig. Heel sterk, geen moment saai. Ziggo is Cross Media Adverteerder van het Jaar 2014!”

 

Aan het woord is Lars Krieg, Senior Media Manager bij Ziggo.

 

Kun jij Ziggo introduceren?

Bij Ziggo draait alles om verbinden. Ziggo organiseert die verbindingen, omdat Ziggo gelooft dat je gelukkiger bent wanneer je verbonden bent, altijd en overal. Ziggo heeft de visie om daarin door te groeien naar een volledig media- en entertainmentbedrijf dat informatie, beleving en entertainment bij zijn klanten brengt. Vanuit de essentie dat je door verbinding te maken, verbonden kunt raken.

 

Hoe kijken jullie vanuit Ziggo naar Cross Media?

Crossmedia is een term die wijst op de kruisbestuiving van verschillende media. Bij een Crossmedia Strategie worden verschillende media op een coherente manier ingezet. Door het gebruik van verschillende media wil de afzender ervoor zorgen dat er meer interactie komt met en in c.q. tussen het mediaconcept en zijn doelgroep(en). Een concept waarbij verschillende media worden gebruikt is niet per definitie een Crossmediale Strategie. Er kan pas gesproken worden over een Crossmediale Strategie als alle gebruikte media een steentje bijdragen aan de volledige beleving van het concept.

 

Op welke cross media case van Ziggo ben je trots?

Ziggo is getransformeerd van traditionele adverteerder tot adverteerder die middels cross media het verschil maakt. Vaak innovatief, altijd onderscheidend. Helemaal van nu: sponsorships (onder meer Ziggo Dome en MTV EMA), branded content, Facebook-app, Instagram Video, eigen media, partnerships, paid media. Door de cross media aanpak hebben we ervoor gezorgd dat er meer interactie met en tussen de doelgroep(en) door het samenhangende mediaconcept. Gebruikte media dienen een steentje bij te dragen aan de volledige beleving van het concept. Ziggo ging in 2013 actief partnerships aan die voor alle betrokken partijen een impuls gaven aan vernieuwing en groei, zowel in de entertainment sector als naar de business van Ziggo; ondere meer Stage Entertainment (Holland Zingt Hazes), 24 Kitchen (Christmas Bites), ID&T en Slam FM! (Energy), Heineken (Starclub), MTV (European Music Awards), 538, Google, Facebook. Ziggo kende het afgelopen jaar een aantal in het oog springende cross media-activiteiten: 1. Ziggo en Ziggo Dome: een unieke entertainmentpositie. Als founding partner van de Ziggo Dome organiseert Ziggo eigen content om de eigen media relevant mee te programmeren. Ziggo TV kanaal 12, Facebook, website zijn zo direct onderdeel van het waarmaken van de merkbelofte. Let The Media Entertain You! Cross media activaties voor en rond de events in de Ziggo Dome zorgen voor een acceleratie in kijkers, beleving en verbinding in de huiskamer. Hierbij wordt altijd actief samengewerkt met een of meerdere partners, van promotor, tot artiesten, van mediapartners tot content partners. Bijvoorbeeld de voor het eenjarig bestaan van de Ziggo Dome bedachte social media actie Golden Seats, die in samenwerking met Radio 538 voor leuke content bij Evers Staat Op zorgde. 2. Christmas Bites van Ziggo: Bijna helft kijkers kookt mee tijdens de grootste interactieve live kookworkshop ooit op televisie! 3. Ziggo verbindt jongeren aan het merk met MTV EMA en Music Week. 

 

 

 

 

Met welke reclame- en mediabureaus werkt Ziggo?

 

Ziggo werkt in de basis samen met DDB & Tribal Amsterdam (communicatie), ZenithOptimedia (media) en Brand New Live (onder meer activatie Ziggo Dome). In bovenstaande cases zijn sommige activaties ook direct met de mediapartner ontwikkeld zoals met foodzender 24Kitchen (Christmas Bites van Ziggo) en de MTV EMA en Music Week case met MTV.

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

Een concept waarbij verschillende media worden gebruikt is niet per definitie een crossmediale strategie. Er kan pas gesproken worden over een crossmediale strategie als alle gebruikte media een steentje bijdragen aan de volledige beleving van het concept. Bureaus en exploitanten dienen elke individuele bijdrage per middel aan de volledige beleving goed inzichtelijk en meetbaar te maken.

 

Hoe kijkt Ziggo naar social en mobile als advertentiemedia?

Social media: Bij Ziggo draait alles om verbondenheid. Sociale netwerken, de plek om te delen, zijn een logische plek om deze verbondenheid vanuit Ziggo verder te ontwikkelen. Ziggo is inmiddels actief in alle relevante sociale netwerken. Sinds 2012 meet Ziggo het online-sentiment over het merk op basis van de Netto Sentiment Index. Dit indiceert hoe mensen over je praten en denken. Doelstelling 2013 ruimschoots gehaald (+4; in de regel scoren telecombedrijven veel lager). Uit de monitor The Social Consumer, van DVJ Insights, is Ziggo de hoogste nieuw genoteerde, die van buiten de Top 10 binnenkomt op plaats 5. - See more at: Mobile media: Mobile advertsing is vanuit mediaperspectief voor Ziggo een van de belangrijkste toekomstige ontwikkelingen. Ziggo zet momenteel diverse advertentiemedia in om haar doelgroep middels smartphone of tablet te bereiken zoals search, mobile web banners, banners in app en mobile video ads (pre-,mid- en postroll).

 

Wat is het laatste nieuws?

Ziggo gaat een grote cross mediale activatie opzetten met en rondom Marco Borsato en zijn tour. Doelstellingen van deze activatie zitten op klantbehoud en merkactivatie.

 

www.ziggo.nl

 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune