[Cross Media Awards] Lars Krieg over Chistmas Bites
08-04-2014 19:23:14 Door: Nico Scherphuis | Hits: 3840 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Ziggo stuurde Chistmas Bites in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Lars Krieg, Senior Media Manager bij Ziggo.

 

Kun jij Ziggo introduceren?

Bij Ziggo draait alles om verbinden. Ziggo organiseert die verbindingen, omdat Ziggo gelooft dat je gelukkiger bent wanneer je verbonden bent, altijd en overal. Ziggo heeft de visie om daarin door te groeien naar een volledig media- en entertainmentbedrijf dat informatie, beleving en entertainment bij zijn klanten brengt. Vanuit de essentie dat je door verbinding te maken, verbonden kunt raken. 24Kitchen is de enige foodzender van Nederland met vierentwintig uur per dag programma's over alles dat met food te maken heeft.

 

Hoe kijken jullie vanuit Ziggo naar Cross Media?

Crossmedia is een term die wijst op de kruisbestuiving van verschillende media. Bij een Crossmedia Strategie worden verschillende media op een coherente manier ingezet. Door het gebruik van verschillende media wil de afzender ervoor zorgen dat er meer interactie komt met en in c.q. tussen het mediaconcept en zijn doelgroep(en). Een concept waarbij verschillende media worden gebruikt is niet per definitie een Crossmediale Strategie. Er kan pas gesproken worden over een Crossmediale Strategie als alle gebruikte media een steentje bijdragen aan de volledige beleving van het concept.

 

Kun je de case omschrijven?

Chistmas Bites van Ziggo. Bijna helft kijkers kookt mee tijdens de grootste interactieve live kookworkshop ooit op televisie! Ziggo en foodzender 24Kitchen bieden de eerste interactieve live TV kookworkshop in Nederland aan. Voor Ziggo klanten werd het eigen Ziggo TV kanaal 12, de Ziggo TV App en Facebook omgebouwd tot TV-keuken. Ook werden de nodige 24Kitchen media benut middels promo’s, activeren van de 24Kitchen Facebook en Twitter communities en andere online media. Men kon live de kookworkshop volgen, meedoen, realtime vragen stellen en resultaten delen via social media. Tijdens de twee uur durende speciale en unieke live-uitzending van 24Kitchen en Ziggo voor haar klanten, Christmas Bites, op zondagmiddag 15 december 2013 op het eigen Ziggo TV kanaal 12, de Ziggo TV-app en Facebook, maakt de bekende 24Kitchen-kok Rudolph van Veen de lekkerste kerstgerechten. Allemaal volledig live en stap voor stap uitgelegd zodat iedereen mee kan koken. Gerechten die door de kijkers zelf van te voren via een Facebook-actie waren bepaald. De doelgroep zijn de klanten van Ziggo, mannen en vrouwen tussen de 20 en 49 jaar met interesse in eten en koken. Families vormen een belangrijke doelgroep voor Ziggo voor zijn gebundelde toegangsdiensten (Internet, Alles-in-1, enzovoort).

Deze doelgroep wordt hier maximaal mee bereikt. Koken en de samenwerking met 24 Kitchen (onderdeel van het digitale tv-aanbod van Ziggo) is relevant, omdat het idee en insight voor hen allemaal van toepassing is. Hét moment van verbondenheid is kerst en dit is tevens de insight waar Ziggo op inspeelt. Een moment voor zowel Ziggo als 24Kitchen om vanuit merkbeloften alsook contentproposities (tv-aanbod) relevant te zijn. Tegelijkertijd ervaren mensen met datzelfde beloftevolle moment van verbondenheid vaak enorm veel stress. Belangrijkste oorzaak: de kerstmaaltijd. Wat dient er met Kerst op tafel te komen? Gek eigenlijk, want iedereen kan met een beetje hulp een topkok voor one day zijn. Een mooi moment om ook al vóór de kerstdagen het gevoel van verbondenheid te ervaren. Doelstelling is een hogere engagement met merk Ziggo. Op activatieniveau willen we zoveel mogelijk kijkers en deelnemers aan de live TV kookworkshop realiseren, zowel via het eigen Ziggo TV Kanaal 12 als via de Ziggo TV App  als via de specifieke url; ziggo.nl/christmasbites. 25% van de doelgroep dient bekend te zijn met de actie, waarvan 60% het een positieve waardering geeft. Het activeren van deelnemers voor de live TV kookworkshop, de workshop zelf en de inzet van de cross media staan 100% in dienst van interactiviteit. Van activatie naar interactiviteit en verbondenheid.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Idee tot en met uitvoering zijn tot stand gekomen vanuit de samenwerking van Ziggo en 24Kitchen. Meewerkende partners zijn Zenith Optimedia en Eigen Fabrikaat.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Het activeren van deelnemers voor de live kookworkshop, de workshop zelf en de inzet van media staan 100% in dienst van interactiviteit. Van activatie naar interactiviteit en verbondenheid. De ingezette interactieve cross mediamenukaart bestond uit 4 gerechten.  Gerecht 1-Interactief aperitief: Via Facebook kunnen deelnemers vooraf invloed uitoefenen door te stemmen welke gerechten er gekookt moeten worden in het programma. Resultaat: 1.400 mensen hebben vooraf gestemd. Gerecht 2 -  Interactief voorgerecht: Via EDM, Facebook, radio, 24Kitchen media, magazines, digitale nieuwsbrief en online klanten informeren over de live kookworkshop op 15 december. De recepten kunnen direct gedeeld worden met vrienden via de sociale kanalen. Resultaat: 84.000 recepten gedownload! Gerecht 3 - Interactief hoofdgerecht: De live-uitzending, de TV Kookworkshop zelf, op het eigen Ziggo TV kanaal 12. Via ziggo.nl/christmasbites, Facebook en Twitter (#christmasbites) kan je vanuit je eigen keuken thuis realtime vragen stellen of opmerkingen plaatsen. Rudolph van Veen beantwoordt deze live. Resultaat: hoog aantal kijkers naar Ziggo TV Kanaal 12 (index 360 t.o.v. doelstelling), waarvan bijna de helft met recepten bij de hand. Gerecht 4 -Interactief dessert: Via alle Ziggo en 24Kitchen (social)mediakanalen kan je jouw sfeerimpressies, kookresultaat, foto’s delen met de rest van Nederland (#christmasbites). Resultaat: Op Facebook leidde dit 1.200.310 views en tot 180.314 bezoekers, waarvan 39.310 actieve op de Facebook pagina van Ziggo.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Bijna 84.000 uitgedraaide recepten. Dit is 86,5% van het aantal unieke bezoekers van de site: 96.769 (bruto: 123.439 landingen). En bijna de helft van alle kijkers naar Ziggo TV Kanaal 12. Daarnaast 2.500 unieke kijkers via Ziggo TV app en 10.000 kijkers via de site. 38% van de klanten kent de actie, 69% waardeert deze positief. Alle resultaten far beyond doelstellingen. Per saldo: Meer engagement met het merk. Netto Sentimentindex Ziggo stijgt enorm. Daar hebben we de investering van gemiddeld 1 euro per kijker graag voor over. Bron: SKO, Ziggo Facebook, Ziggo Research.

 

 

Wat is het laatste nieuws?

De grootste opgezette interactieve live kookworkshop van Nederland ooit. Waarbij de content is aangestuurd door de Ziggo-klant en kijker. Zowel in de aanloop naar als de live kookworkshop zelf. Nieuwe norm neergezet in TV-interactiviteit voor (kook)programma’s! De live kookworkshop wordt vanwege het succes in 2014 één of meerdere keren herhaald.

 

www.ziggo.nl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune