[Cross Media Awards] Léon Bouwman: Merken willen platforms waar relevante content wordt verzameld
30-03-2014 12:52:13 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5887 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. FD Mediagroep stuurde in voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Léon Bouwman, Concept Designer bij FD Mediagroep.

 

Kun jij FD Mediagroep introduceren?

FD Mediagroep bestaat uit de merken Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, Fondsnieuws, RedactiePartners en Company.info. Het bedrijf omvat een hecht netwerk van ondernemende nieuwsmakers en informatiespecialisten. Grote pijlers zijn de twee nieuwsmerken BNR Nieuwsradio en Het Financieele Dagblad. De redacties weten dagelijks met topjournalistiek en ‘need to know’ content een krachtige groep van professionals, zakelijke beslissers en welstandigen aan zich te binden. Hierbij worden zij 24/7 gevoed door een netwerk van topondernemers, politici, opiniemakers en vakspecialisten. Fondsnieuws is het platform dat zich richt op beleggingsprofessionals die actief zijn op het terrein van gestandaardiseerde beleggingsproducten (zoals beleggingsfondsen en ETF’s). Naast onze nieuwsmerken hebben wij met Company.info altijd real time toegang tot actuele bedrijfs- en prospectinformatie. En RedactiePartners produceert in opdracht van onze klanten alle denkbare custom media producten voor zowel interne als externe communicatie.

 

Hoe onderscheidt FD Mediagroep zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

FD Mediagroep heeft een kleine vier jaar geleden de afdeling FD/BNR Networks opgericht. Networks bedenkt concepten rond relevante journalistieke domeinen en thema’s, waarbij de merken FD en BNR enerzijds en commerciële merken (partners) anderszijds aan elkaar worden gekoppeld. Networks voert deze concepten ook uit. Vaak gaat het hierbij om een combinatie van de inzet van (bijv.) een journalistieke (print-)bijlage bij Het FD, een online en/of social media-strategie, een radioprogramma of –rubriek op BNR en een live bijeenkomst. Networks-concepten (bijv. Wereldveroveraars ism KLM/ING, Eyeopeners ism Philips, De Nieuwe Wereld ism KPMG, The Financial Agenda ism Deutsche Bank etc.) ontwikkelen we om rond relevante domeinen journalistieke content te maken, lezers en luisteraars op een andere manier aan de merken FD/BNR te binden en omdat het een interessant businessmodel is. Alle concepten zijn volgens de gangbare journalistieke principes van onafhankelijkheid geproduceerd. Networks speelt aan de commerciële kant in op de toenemende vraag van merken om in dialoog te treden met hun stakeholders, en debat te faciliteren. Merken/partners agenderen via Networksconcepten een onderwerp of thema, waarmee ze zich als thoughtleader in de markt kunnen profileren en positioneren. Networks heeft inmiddels zo’n 15 crossmediale concepten onder haar hoede, die alle uit meerdere mediacomponenten bestaan. Ter illustratie: in 2013 organiseerde Networks in totaal 88 bijeenkomsten, van rondetafelsessies met 20 CFO’s tot events met 300 ondernemers.

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Communicatieconcepten zijn tegenwoordig vrijwel altijd crossmediaal. Vooral de opmars van online en social heeft hieraan bijgedragen. Doelgroepen praten steeds meer ‘terug’ naar merken, via tal van platforms. Merken zullen hun boodschap daarom middelenbreed moeten inzetten. Merken/partners beschikken steeds vaker zelf over kwalitatief hoogwaardige kennis en informatie over bepaalde domeinen, die (uiteraard getoetst op journalistieke relevantie) via de verschillende crossmedia-componenten kan worden aangeboden. Crossmediaal communiceren betekent ook dat merken zich kwetsbaar moeten opstellen, en moeten accepteren dat ze een onderwerp of thema agenderen, en debat of discussie daarover, via verschillende platforms, faciliteren. Het concept, het creatieve idee, is de motor van die crossmedialiteit.

 

Op welke cross media cases van FD Mediagroep ben je trots?

The Green Quest is een crossmediaal concept, waarbij bedrijven door een team van externe deskundigen worden doorgelicht, hoe ze met betrekkelijk eenvoudige maatregelen op het gebied van duurzaamheid hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren. Afgelopen jaar werden het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, het hoofdkantoor van Arriva in Leeuwarden en het Concertgebouw in Amsterdam doorgelicht. Voor partner GDF Suez is TGQ een mooie gelegenheid om leads te genereren in nieuwe sectoren, voor FD/BNR levert TGQ mooie content op - verslagen in BNR Duurzaam - en voor de door te lichten bedrijven is TGQ een kans om zich (gratis) te profileren rond het domein duurzaamheid.

 

 

Wereldveroveraars is een crossmediaal journalistiek concept van FD en BNR over internationaal zakendoen, mogelijk gemaakt door KLM en ING. WV’s beleeft dit jaar zijn derde jaargang. Het ontstond na een vraag van KLM naar een idee rond internationaal ondernemen, gericht op het MKB. In het eerste jaar omvatte het concept het vscouten en volgen van 10 Nederlandse ondernemers, die hun vleugels uitslaan over de grens. Die 10 werden als businesshelden ‘het gezicht’ van internationaal ondernemend Nederland. De avonturen van deze 10 werden een jaar lang gevolgd in Het FD, op BNR en tijdens events. In het tweede jaar is aan WV’s ook een netwerk toegevoegd, dat inmiddels ruim 500 - journalistiek zorgvuldig gescreende - ondernemers telt. Dit jaar is WV’s verder uitgebreid met BNR Wereldveroveraars, een wekelijks radioprogramma over internationaal ondernemen. Ook reist dit jaar een FD/BNR-verslaggever 6 maanden lang de wereld rond, op zoek naar de verhalen van Nederlandse ondernemers in het buitenland. Deze verslaggever is dagelijks te volgen via blogs, tweets, filmpjes, artikelen en reportages in Het FD, online en op de radio, en via Skype tijdens de evenementen.

 

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Steeds meer adverteerders en mediabureaus zoeken naar crossmediale manieren om hun doelgroepen/stakeholders te bereiken. Een eendimensionale campagne in de krant, op radio of online wordt steeds minder ingezet. Merken willen platforms waar relevante content wordt verzameld, die door verschillende middelen wordt gevoed. Wij adviseren merken om een relevant en onderscheidend domein te kiezen waar ze thoughtleadership op claimen. Zorg als merk dat je dat kennisleiderschap voldoende inhoud en richting kunt geven (klopt de belofte?) en definieer welke doelgroepen je met welke onderdelen wil bereiken. Stel je als merk kwetsbaar op, wees niet bang dat je ook de concurrent via zo’n concept/platform een podium biedt, en neem de tijd om geloofwaardigheid en autoriteit op te bouwen. Zet daarbij de journalistieke statuur van het FD en/of BNR in, om die geloofwaardigheid en onafhankelijkheid te bekrachtigen.

 

Hoe zie jij de mediatypen waarin FD Mediagroep actief is de komende tien jaar ontwikkelen?

Het mediumtype print neemt zoals bekend aan belang af, ten gunste van online en mobiel. Bij Het FD hebben we al eerder een ingrijpende stap gezet in dit proces door meer gewicht te geven aan online (als een van de eerste uitgevers besloten tot een pay wall). BNR zal verder groeien als getargete zender in de b-to-b doelgroep. Voor beide media geldt dat de kracht van de merken in de toekomst nog meer de drager zal zijn van tal van redactionele concepten, in veel verschillende verschijningsvormen. Het merk als keurmerk, zogezegd.

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Door de aanwezigheid van social is het mogelijk om direct contact te hebben met de consument, in ons geval vaak ondernemers. Daarnaast speelt social ook een steeds grotere rol in de creatie van content. Voor een journalistieke organisatie als de FDMG groep is dit een positieve ontwikkeling. In samenwerking met onze partners zetten we inmiddels veel projecten op waar de doelgroep die voor het bewuste project wordt aangesproken wordt uitgenodigd om mee te discussiëren via social. Dit gebeurt voorafgaand, tijdens en na afloop van evenementen. Hierdoor ontstaan vervolgens zeer betrokken netwerken rondom deze projecten. Een goed voorbeeld is het FD Energie Debat waar inmiddels een netwerk op Linkedin rondom is ontstaan waar de crème de la crème vanuit de energie branche elkaar vindt en met elkaar discusseert, vooral na één van de drukbezochte debatten, maar ook in de aanloop er naar toe. Met gebruik van twitter is er al veel interactie tijdens de events die door FDMG worden georganiseerd. Verregaande interactie via tablets en smartphones rondom de door FDMG georganiseerde events buiten social om is in ontwikkeling.

 

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De intensieve partnerships die FDMG heeft met een groot gedeelte van de Nederlandse corporates, maar ook veel middelgrote en kleinere ondernemingen in Nederland, vragen om veel direct contact met adverteerders/partners. Mediabureaus en reclamebureaus zijn hier in de praktijk weinig bij betrokken. Een van de redenen hiervoor is dat het hier altijd journalistieke producten betreft en geen branded content of reguliere mediaproducten. Dit valt samen met de teruglopende inzet van reguliere media als print en radio en een duidelijke behoefte vanuit partners om op te treden in het kielzog met merken met autoriteit die staan voor een niet-gekleurde (journalistieke), onafhankelijke, relevante informatievoorziening.

 

Wat is het laatste nieuws?

Recent hebben we nieuwe crossmediale partnerships gesloten met onder meer Philips rond het domein innovatie - Eyeopeners - en met ABN Amro Mees Pierson rond het domein vermogen - FD/BNR Vermogen.

 

www.fdmg.nl

www.fdmg.nl/networks

www.twitter.com/leonmbouwman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune