[Cross Media Awards] Maarten Mantje over #dichtbijhetvuur
16-04-2014 08:34:24 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7151 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Cheel is met #dichterbijhetvuur genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Maarten Mantje, Strategy Director bij Cheel.

 

Kun jij Cheel introduceren?

Cheel is een integrated bureau met een grote liefde voor digitaal. We zijn onderdeel van het snel groeiende Cheil netwerk, met 35 kantoren in 30 landen. Er heerst een bijzondere energie bij Cheel die ontstaat door de combinatie van ervaren leiderschap en jong talent. Tot slot zitten passie voor ideeën en techniek in de genen van het bureau.

 

Hoe kijken jullie vanuit Cheel naar Cross Media?

Bij Cheel starten we altijd middelenvrij. We bepalen onze strategie op basis van echte inzichten in, en kennis van de doelgroep. Harde data is daarbij net zo belangrijk als marktkennis, kwalitatief onderzoek en gezond verstand. Vervolgens ontwikkelen we een concept en kijken we heel goed hoe we media kunnen gebruiken om het idee te versterken. Pas daarna maken we samen met het mediabureau een communicatieplan. Door op het kanaal toegespitste communicatie te maken, blijft de kernboodschap van een idee overeind en wordt deze eerder opgepakt. Op die manier vergroten we de kans op natuurlijke verspreiding en echte betrokkenheid.

 

Kun je de case omschrijven?

Samsung is sinds 1988 partner van de Olympische Spelen. Afgelopen jaar werd dat partnership onder meer ingevuld door het Samsung GALAXY Team, een internationaal team met de grootste olympische kanshebbers. De Nederlandse delegatie bestond uit Ireen Wüst, Bell Berghuis en Bibian Mentel. Samsung wilde het GALAXY Team gebruiken om het merk op een vernieuwende manier aan de Olympische Spelen te koppelen met een natuurlijke rol voor de GALAXY Note 3. Vanwege het reusachtige aanbod van sponsoracties is het tijdens de Olympische Spelen moeilijk om fans aan je te binden. We moesten dus echt iets vernieuwends doen; iets toevoegen. Dat deden we door de fans ook lid te laten worden van het Samsung GALAXY Team. Zo konden ze dichterbij de Olympische Spelen en de atleten komen als nooit tevoren. Op het campagne platform www.dichtbijhetvuur.nl, (lancering december 2013), konden de fans door middel van teamtaken de atleten ondersteunen. Zo maakten ze onder meer een afscheidsfilm voor op Schiphol, een Spotify playlist met de allerbeste trainingsmuziek en hingen er gepersonaliseerde spandoeken op het Olympisch Kwalificatie Toernooi. Ireen, Bell en Bibian werden daarmee op een unieke manier bijgestaan in hun jacht op goud.

 

 

Doordat de fans lid van het GALAXY Team waren, konden we ze heel natuurlijk betrekken bij de ins en outs van het team. Ireen, Bell en Bibian maakten speciaal voor #dichtbijhetvuur met een GALAXY Note 3 korte videoboodschappen, foto’s en tweets. Om #dichtbijhetvuur nog interessanter te maken, waren er drie Mobile Reporters actief. Zij maakten vanuit Nederland en Sotsji – uiteraard met een GALAXY Note 3 - content over de sporters, de wedstrijden en de Olympisch Winterspelen. #Dichtbijhetvuur werd online de “place to be” om de Olympische Spelen van dichtbij te volgen. On- en offline media werden ingezet om fans aan #dichtbijhetvuur te binden en om Samsung en de GALAXY Note 3 op de kaart te zetten. Zo gebruikten we, zeer succesvol, als eerste in Nederland het Twitter Amplify programma. Olympische content werd vanuit de NOS getweet en exclusief door Samsung gesponsord. Tevens werden tweets van #dichtbijhetvuur doorgeplaatst in het sport en nieuws umfeld voor een enorm bereik. Offline werden de hoogtepunten van de Olympische Winterspelen op het digitale scherm op het Rembrandtplein in Amsterdam getoond. Een partnership met zowel RTL Late Night als De Coolste Baan van Nederland maakten de campagne tastbaar. Outdoor (waaronder een building wrap) en print werden ingezet om de GALAXY Note 3 aan #dichtbijhetvuur te koppelen.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

#dichtbijhetvuur is door Cheel ontwikkeld. De techniek werd door No Protocol gedaan en Starcom zorgde voor de media inkoop.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De campagne had in feite twee doelen. Enerzijds wilden we de Samsung GALAXY Note 3 Olympic Games Edition onder de aandacht brengen. Anderzijds wilden we Samsung door De campagne had in feite twee doelen. Enerzijds wilden we de Samsung GALAXY Note 3 Olympic Games Edition onder de aandacht brengen. Anderzijds wilden we Samsung door middel van het online platform op een spannende en relevante manier aan de Olympische Winterspelen koppelen. Binnen de media inzet was deze scheiding ook duidelijk zichtbaar. Zo was er een partnership met RTL Late Night waarin het Olympic Games Edition pack van de GALAXY Note 3 dagelijks in bumpers voorbij kwam. Ook in abri’s en dagbladen ging het vooral over de GALAXY Note 3. Voor het platform werd vooral gebruik gemaakt online kanalen. Twitter en Facebook waren belangrijk, maar ook al Samsung’s eigen media werden ingezet. Zelfs ChatOn, Samsung’s eigen videochat applicatie, gebruikten we om #dichtbijhetvuur te verspreiden. #Dichtbijhetvuur was dus in online en offline op passende en relevante manieren zichtbaar.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Gedurende de campagne maakte we in alle kanalen gebruik van #dichtbijhetvuur. Online is de #dichtbijhetvuur meer dan 7.500 keer gebruikt door meer dan 3.900 unieke accounts. Deze berichten hebben totaal meer dan 12,4 miljoen impressies gegenereerd op Facebook, Twitter, Instagram, blogs, en nieuwssites. Het sentiment van al deze online buzz was in 99% van de gevallen positief of neutraal. De campagne leverde meer dan 200 PR clippings op waarin de GALAXY Note 3 en de Olympische Winterspelen werden genoemd. Ruim 100.000 unieke bezoekers bezochten dichtbijhetvuur.nl en meer dan 10.000 keer werd content gedeeld. Het unieke Twitter Amplify programma zorgde voor meer dan 7 miljoen impressies 1.500 retweets en 900 favorites. Op Facebook zorgden 36.000 likes, 1.000 comments en 1.500 shares voor een bereik van 8,5 miljoen mensen.

 

www.dichtbijhetvuur.nl

www.cheel.nl

www.twitter.com/mannetje

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune