[Cross Media Awards] Maira Evers over De vrolijkste handtekeningenactie van Nederland
09-04-2014 09:28:08 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4312 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. The Gardeners stuurde De vrolijkste handtekeningenactie van Nederland in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Maira Evers, Managing Director & Founder van The Gardeners.

 

Kun jij The Gardeners introduceren?

The Gardeners is een activatiebureau met een sterke voorliefde voor PR en Social media. Gevestigd in de Vondelkerk, bedenken en produceren we online en offline campagnes. Wij geloven dat mensen de nieuwe media zijn. Daarom geloven we in een interactieve relatie tussen merk en doelgroep.

 

Hoe kijken jullie vanuit The Gardeners naar Cross Media?

The Gardeners ziet mensen als de nieuwe media. Wij willen dat mensen hun eigen versie van een verhaal vertellen. Geen storytelling, maar storybuilding. En om een verhaal op te bouwen met de doelgroep heb je meerdere (cross mediale) invloeden nodig om enerzijds de doelgroep optimaal te bedienen en anderzijds op het juiste moment de juiste invloed te hebben. Zo wordt de campagne rijker, het draagvlak groter en maken we campagnes die tevreden klanten en tevreden doelgroepen achterlaten.

 

Kun je de case omschrijven?

Stichting Het Vergeten Kind zet zich in voor alle vergeten kinderen (32.000) in Nederland die in sombere omstandigheden leven. In de aanloop naar De week van het Vergeten Kind zocht de stichting een campagne die zoveel mogelijk awareness genereert, de doelgroep betrekt en als thema kon dienen binnen de week van het vergeten kind. The Gardeners organiseerde daarom De vrolijkste handtekeningenactie van Nederland. Een concept waarin op een positieve manier samen iets gedaan is voor vergeten kinderen in Nederland. Vergeten kinderen zijn een zwaar en serieus onderwerp. Als je de verhalen hoort dan raakt dit je diep. Deze verhalen moeten verteld worden, maar het is ook goed om het verhaal te vertellen en mensen hierbij te betrekken door ze iets vrolijks te laten doen. We riepen we heel Nederland op om een wensvlag te versieren, kleuren en knutselen en hierop een wens voor een van de 32.000 vergeten kinderen op te schrijven. 1 vlag was 1 handtekening. Voor alle vergeten kinderen wilden wij 1 wensvlag ophalen. Op deze manier bereikten we via de pers de brede doelgroep. Het serieuze verhaal kon zo wel verteld worden door ouders, crèches of scholen, maar door een vlag te knutselen kon de doelgroep hier op een positieve manier een bijdrage aan leveren. Door onder meer scholen, gezinnen en kinderdagverblijven werd massaal meegedaan aan de campagne. Hartverwarmende wensen vonden hun weg naar de mooiste wensvlaggen, welke we gecombineerd hebben in één slinger die op 29 januari aan politiek Den haag aangeboden is, samen met een wensenlijst van de stichting. Deze hebben 15 politici ondertekend. Hopelijk wordt hier nu ook serieus actie op ondernomen.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

The Gardeners werkte samen met scholen, kinderdagverblijven en BN’ers. Multimove was het technische bureau die de website heeft gemaakt en onze banners werkend op de site hebben gezet. Megcreations heeft het filmpje voor ons gemaakt.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Voor deze campagne (die wij belangeloos hebben uitgevoerd) lag de focus op free publicity. Niemand kon om de campagne heen, doordat de campagne op zoveel verschillende plekken gedragen werd. Op verschillende redactionele media (RTL boulevard, Hart van Nederland, Metro, Telegraaf en Linda.nl) sociale media (Facebook, Twitter) en aanvullende media (nieuwsbrieven en websites van participerende sites als Marktplaats.nl en Yourscene) werden mensen aangespoord om mee te doen en de actie te delen. Hiervoor ontwikkelden we banners, perskit (persbericht, social newsroom), campagnebeeld, materiaal voor op de vergetenkind.nl en een film. We hebben een concept bedacht dat niet alleen erg goed werkte voor de awareness van de stichting, maar ook om de doelgroep te activeren. Hierdoor hebben we niet alleen de pers op macro niveau benaderd en aangesproken, maar werd er op micro niveau op social media door duizenden mensen zelf gereageerd. Mensen deelden vanuit zichzelf en door ons aangespoord de actie via social media. Een somber onderwerp hebben we op een positieve manier bij de doelgroep onder de aandacht gebracht. Mensen echt betrokken en ook daadwerkelijk geactiveerd. Mensen hebben massaal meegedaan met de actie. Sommigen hebben zelf acties opgezet op hun school, crèche of in hun omgeving om zo een steentje bij te dragen.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Allereerst: er zijn 41.000 wensvlaggen ingestuurd! Dat betekent dat 41.000 mensen actief bezig waren met het merk, de campagne en de vergeten kinderen. In de media was de campagne niet te missen, met een mediawaarde van 559.183 euro en een free publicity waarde van 1.769.106 euro maar ook online steeg de awareness voor Stichting het Vergeten kind enorm. Op Facebook ging het aantal likes voor Stichting het vergeten kind van 4000 naar 23.800.

 

Wat is het laatste nieuws?

Het aantal donaties en aanbiedingen voor de stichting is omhoog geschoten, waardoor de stichting zich nu oriënteert op groei om nog meer vergeten kinderen in Nederland te kunnen helpen. Nu zijn wij bezig voor de stichting om de strategie uit te zetten voor de komende jaren en mee te denken voor De Week van het Vergeten Kind in 2015.

 

www.vergetenkind.nl

www.thegardeners.nl

www.twitter.com/thegardeners

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune

 

 

 

 

Laatst aangepast op zondag 13 april 2014 19:28