[Cross Media Awards] Maira Evers over Marktplaats Twitterveiling
08-04-2014 11:37:34 Door: Nico Scherphuis | Hits: 3607 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. The Gardeners stuurde Marktplaats Twitterveiling in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Maira Evers, Managing Director & Founder van The Gardener.

 

Kun jij The Gardeners introduceren?

The Gardeners is een activatiebureau met een sterke voorliefde voor PR en Social media. Gevestigd in de Vondelkerk, bedenken en produceren we online en offline campagnes. Wij geloven dat mensen de nieuwe media zijn. Daarom geloven we in een interactieve relatie tussen merk en doelgroep.
 

Hoe kijken jullie vanuit The Gardeners naar Cross Media?

The Gardeners ziet mensen als de nieuwe media. Wij willen dat mensen hun eigen versie van een verhaal vertellen. Geen storytelling, maar storybuilding. En om een verhaal op te bouwen met de doelgroep heb je meerdere (cross mediale) invloeden nodig om enerzijds de doelgroep optimaal te bedienen en anderzijds op het juiste moment de juiste invloed te hebben. Zo wordt de campagne rijker, het draagvlak groter en maken we campagnes die tevreden klanten en tevreden doelgroepen achterlaten.

 

Kun je de case omschrijven?

De producten op Marktplaats zijn vaak van grotere waarde dan men in eerste instantie denkt. Marktplaats zocht naar een concept dat de doelgroep inspireert om de volle levensduur en waarde van tweedehands spullen in te zien om zo meer top of mind te worden bij de aanschaf van producten. Strategie De strategie had een simpel uitgangspunt. Een trend kan de groei van een kind nooit bijbenen. De doelgroep die we aanspreken (jonge ouders en ouders in spé), staat voor een van de grootste veranderingen in hun leven; de geboorte van een kind en daarmee de start van een gezin. Een grote verandering die meestal ook gepaard gaat met grote financiële uitgaven. Ouders willen het beste voor hun kind en zijn vaak geneigd alles nieuw aan te schaffen. We wilden ze laten beseffen dat de levensduur van veel producten nog lang niet voorbij is en zelfs heel makkelijk verlengd kan worden. Indien nodig zijn de producten met een klein beetje creativiteit weer als nieuw en kunnen ze nog lang mee. Door deze doelgroep crossmediaal te activeren, werd de toegevoegde waarde van Marktplaats zichtbaar. Concept We bedachten de Marktplaats Twitterveiling; een offline veiling waar je online (via Twitter) je bod uit kon brengen op allerlei baby- en kinderproducten. Waar nodig kregen producten een opknapbeurt, waarna interieurstylistes 4 verschilende babykamers inrichtten in het veilinghuis. Hierdoor zag de doelgroep nog beter de potentie van tweedehands producten voor zich. Net als bij een standaard veiling was er de mogelijkheid om producten uitgebreid te bekijken. Bij de Marktplaats Twitterveiling kon dat zowel online via de actiesite, als offline: fysiek in het veilinghuis. Elk product had haar eigen hashtag en op de actiesite waren de hoogste biedingen per product live te volgen. Met de klap van de hamer van veilingmeester Johnny de Mol kwam de actie tot een eind. Tientallen deelnemers konden zich op dat moment de gelukkige eigenaar noemen van dat ene geliefde item waar ze nog jaren mee vooruit kunnen.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Ontwikkeling strategie, concept, PR en organisatie Twitterveiling: The Gardeners Productiemaatschappij film: Oxford House Ontwikkeling online techniek: Canners Media.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Marktplaats is voor haar doelgroep natuurlijk een online middel op zichzelf, maar voor het succes van de campagne wilden we de veiling zo echt mogelijk maken. En wat is er meer echt dan die ene kast aanraken in een babykamer naar jouw smaak? Daarom kozen we naast de actiesite voor een fysieke offline veiling. De veiling werd ondersteund met een campagne in Marktplaats’ eigen media en een online commercial. Hierin werd ruchtbaarheid gegeven aan de campagne en werden mensen opgeroepen om te bieden op hun favoriete artikelen. Om het geheel extra aan te jagen ontwikkelden we een PR strategie, en met succes: de campagne kreeg enorme aandacht in on- offline en social media.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

87.000 bezoeken op de actiepagina. De mediawaarde van de campagne bedroeg 123.400 euro. De free publicity waarde van de campagne bedroeg 440.000 euro. De totale opbrengst van de veiling bedroeg 5200 euro en is geschonken aan Stichting Het Vergeten Kind.

 

www.thegardeners.nl

www.twitter.com/thegardeners

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune