[Cross Media Awards] Rembrandt Smids over BrandWebbing
20-03-2014 09:39:57 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5975 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Inzenden kan tot en met 31 maart. BrandWebbing - stuurde in voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Rembrandt Smids, oprichter van BrandWebbing.

 

Kun jij BrandWebbing introduceren?

"BrandWebbing is een strategiebureau. In een landschap met een paar honderd middelen en oneindig veel media is het maken van de keuzes, de strategie, het allerbelangrijkste. Daar concentreren wij ons op. We hebben multidisciplinaire teams met marketing, media, reclame, tech en design invloeden. Deze teams komen met de strategieën en plannen en vervolgens executeren we deze plannen. Dit vind je ook terug in onze pay-off; BrandWebbing, strategy delivered."

 

Hoe onderscheidt BrandWebbing zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

"Wij geloven en prediken gewenste communicatie. Dit in tegenstelling tot de traditionele interruptie marketing. In een wereld waar de consument meer en meer beslist wat hij of zij ziet, hoort en doet dien je je als merk bescheiden op te stellen, iets bij te dragen.

Dat betekent dat we voor onze klanten campagnes ontwikkelen die in meer of mindere mate eerst iets komen brengen, voordat ze wat komen halen. Cross media is hier een integraal onderdeel van, omdat de doelgroep zich nooit in een singe-mediale wereld bevindt.

Als je gewenste communicatie ontwikkelt is het belangrijk middelenvrij te denken. Dit kan dan uitmonden in onder andere non spot aanwezigheid binnen een TV format, een redactionele bijlage binnen een online nieuwsportal, een content programma binnen facebook of een mobiele app.

Het is hiermee essentieel dat Inhoud, Vorm en Context van de communictie dusdanig op elkaar worden afgestemd en verweven dat er een synergetisch effect ontstaan."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Het medialandschap zal steeds verder fragmenteren. De uitdaging wordt daarmee ook steeds groter om een samenhangende boodschap op het juiste moment, bij de juiste doelgroep en op de juiste plek onder de aandacht te krijgen.

De fragmentatie wordt zo groot dat zelfs clusters die voorheen als categorie werden gezien nu op zichzelf komen te staan. Zo is content-marketing voor Twitter significant anders dan voor Facebook, instragram of pinterest.

Tevens verwachten we voor de komende 5 jaar een enorme shift naar aanleiding van de Smart TV revolutie. Dit mediumtype, wat het grootste deel van de mediabestedingen vertegenwoordigd, is flink achterhaald als je het vergelijkt met andere digitale mediamiddelen. De partijen (zowel op content-, interface- en techniek –gebied) die hier de beste stappen in maken staan over 5 jaar bovenaan de foodchain.

Het bepalen van de beste crossmediale mix in deze dynamische mediawereld vereist creativiteit, timing, flexibiliteit, kennis, regie maar vooral visie."

 

Op welke cross media case van BrandWebbing ben je trots?

"Wij zijn trots op al ons werk. Van kleine, zelfs lokale projecten tot grote wereldwijde herpositioneringen. Graag lichten we 3 projecten toe.

Voor verzekeraar Zorg en Zekerheid hebben we de B-to-B fitstarter campagne gedraaid. Deze richtte zich op de P&O/HRM managers in de Randstad. De Fitstarter-toolkit is ontwikkeld om ze in hun dagelijks werk te helpen. Wij ontwikkelde twee gratis digitale tools om Fitstarter te promoten.

Door invullen van vragen en het uitzenden van een questionair naar het personeel krijgt de P&O/HRM-manager inzicht en custom infographics. De online tools die mobile optimized waren werden uitgezet binnen de passende kanalen (Outdoor, Web, Content marketing, iPad, Mobile en Social).

Binnen een maand werden zo meer dan 100 persoonlijke infographics gegenereerd en kwamen 200.000 unieke zakelijke doelgroep personen in aanraking met Zorg en Zekerheid.

 

 

Rookalarm hebben we in samenwerking met Pool gedraaid. Het project, dat zich richt op kinderen in groep 8 en hun ouders, heeft als doel kinderen nooit te laten beginnen met roken. (ipv mensen laten stoppen met roken)

De groep 8’ers spelen de hoofdrol in 5 mini-documentaires over hoe kwalijk roken is. Deze werden door middel van getargette advertenties op social media, fora, search en print op de kaart gezet. We hebben Sanoma bereid gevonden extra mediaruimte te doneren.

Daarnaast hebben we binnen Hyves (Facebook is 13 +) een community opgebouwd. Kinderen konden via een pimp laten zien dat ze de actie ook ondersteunen. Hoewel dit het laatste Hyves-jaar was, behoort deze campagne tot de top 5 beste Hyves campagne ooit! Facebook heeft vooral als ondersteuning gewerkt om de ouders te bereiken.

Tienduizenden kinderen een niet-roken-pledge afgelegd, talloze ouders hebben het onderwerp aangekaart en de minister staat onder druk mbt tabaksverkoop in supermarkten.

 

 

Relevantie is voor (alledaagse) fashion een moeilijke opgave. Voor WE Fashion regelde BrandWebbing in 2013 sponsorships van zowel The Voice of Holland als The Voice Kids. Door de kandidaten te kleden toonde we wat goede styling kan doen voor je zelfvertrouwen.

Het programma vormde de spil. Naast natuurlijk ingestoken in-program items werden breakbumpers en mobile ingezet. Binnen Social hebben we gedurende de uitzendperiode de engagement onder de fans verhoogt door unieke (backstage) content en acties te delen.

De reacties waren overweldigend en WE kon hiermee op natuurlijke en interactieve wijze haar collectie onder de aandacht brengen. De resultaten waren erg positief, want zowel op merk -als op sales niveau zat het merk in de lift gedurende de uitzendperiode."

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"Afhankelijk van budget en doelstelling adviseren we een interactieve en creatieve mediamix die al dan niet crossmediaal is. Crossmedialiteit is nooit een doel op zich. Crossmedialiteit heeft alleen zin als de boodschap versterkt wordt per individueel kanaal. Ook hier geldt dat we ‘gewenste communicatie’ continue in ons achterhoofd houden.

De eerder genoemde verwachtingen met betrekking tot Smart TV gaan hier een grote rol in spelen. We zien een groeiende scherm-agnostiteit; men start bepaalde content op de laptop op kantoor, schakelt over op de smartphone in de trein naar huis en gaat daar verder op de smart TV of tablet. Kijk je TV als je uitzending gemist op je smartphone kijkt? Of ben je aan het ‘internetten’ als je YouTube op je TV kijkt? Definiëring en metingen worden daarbij erg belangrijk. (Big)Data zijn hierbij onderdeel van de oplossing om het hanteerbaar te houden.

Voor media-exploitanten is het zaak om heel goed te kijken naar de mediaconsumptie van haar doelgroep en daarop de content af te stemmen, ook de commerciële content. Gevolg daarvan is dat adverteerders, al dan niet op advies van hun bureau, deze kanalen weten te vinden om in te zetten."

 

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel? 

"Social en Mobile is niet hetzelfde. Mobile is ‘here to stay’ en marketing communicatie zal steeds meer ‘mobile first’ moeten zijn. Ook hierin is ‘gewenste communicatie’ essentieel. Door de fysiek beperkte communicatieruimte op een smartphone-display (en bij Google Glass en SmartWatches nog meer) wordt ongewenste commerciële communicatie veel sneller als spam ervaren. Afstemmen van de boodschap op de persoon, de situatie en de locatie zijn hierbij passende hulpmiddelen.

Social is belangrijk voor mensen, maar de connectie met commercie blijft op zijn best ‘iets waar we hard aan moeten werken’. Als adverteerder moet je jezelf afvragen of je ‘gesprekspartner’ of ‘gesprek onderwerp’ wil zijn in de sociale media. En, zoals eerder genoemd, is er niet meer zoiets als een uniforme categorie ‘social media’. De verschillende social media zijn kanalen die ieder op zichzelf staan. Hier dient vooral in content-marketing rekening mee gehouden te worden."

 

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"Goede (marketing) communicatie wordt door mensen gemaakt. Het maakt niet uit of die mensen bij een reclamebureau, mediabureau, strategiebureau, uitgever of adverteerder werken. Deze mensen moeten echter wel goed en doeltreffend kunnen samenwerken. Het samenstellen van een goed en complementair team staat aan de basis van succes.
Daarom moet men absoluut geen last hebben van het ‘not invented here-syndrome’. De bureaus die blijven vasthouden aan grenzen en bezig zijn met ‘landje-pik’ zullen het op de lange termijn altijd verliezen tegen de bureaus met een open houding."

 

Wat is het laatste nieuws?

"BrandWebbing is trots op hoe we 2014 gestart zijn. Naast onze vertrouwde klanten waar we met veel plezier voor werken hebben we een aantal mooie nieuwe projecten. Zo werken aan de Mobile overall strategie voor PON. We zijn voor HomeAway bezig met de global positionering van de verschillende merken en voor ICS de campagne strategie voor Visa card.
Voor het komend jaar staan ook weer een aantal van onze gratis Smart TV seminars gepland waar we veel zin in hebben."

 

www.brandwebbing.com

www.twitter.com/rembrandt

www.twitter.com/crossmediaaward

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune