RTL wint award Cross Media Exploitant van het jaar 2014
08-04-2014 04:53:35 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6504 | Tags:

 

RTL is Cross Media Exploitant van het Jaar 2014. De jury: “RTL wint het op innovatiekracht, cases en een enorme impact op het ecosysteem. Adverteerders worden door RTL aangemoedigd tot - en beloond voor - cross mediaal gedrag. RTL is een voorbeeld voor andere media-exploitanten. Voor het tweede jaar op rij: RTL is Cross Media Exploitant van het Jaar 2014!”

 

Aan het woord is Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer bij RTL Nederland.

 

Kun jij RTL Nederland introduceren?

RTL Nederland heeft zich ontwikkeld van een omroep met één zender tot een allround media- en entertainmentbedrijf met vier pijlers: televisie, digital, live entertainment en ventures. Met zeven tv-zenders zijn we marktleider in de Nederlandse mediawereld. Ook digitaal speelt ons bedrijf een prominente rol. De nieuwssites, videoplatform RTL XL en Buienradar zorgen voor een maandelijks online bereik van ruim zeven miljoen mensen. Met live entertainment bieden we verdere activatie met muziek, theater en events. De tak RTL Ventures creëert kansen op markten die een link hebben met de voornaamste RTL-thema’s. En met RTL Productions en RTL Concepts ontwikkelen we in huis nieuwe programmaformats.

 

Hoe onderscheidt RTL Nederland zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

We zijn continu bezig om de beleving rondom onze formats te verdiepen en te verrijken met kwalitatief hoogwaardige, innovatieve content. Vanuit onze krachtige tv-merken ontwikkelen we formats voor Digital en Live Entertainment, die vervolgens ook aantrekkelijk zijn voor onze adverteerders. Zo ontstaan veel contactmomenten om nog een keer de boodschap voor het voetlicht te brengen en conversie te realiseren. Om relaties optimaal gemak te bieden, lanceerden we in 2013 met het mediacontract de one-stop-shoppingformule. We pasten ons salesapparaat aan en stapten af van losse contracten per discipline en verschillende aanspreekpunten. Deze formulewijziging levert meer efficiency op voor relaties en beloont adverteerders voor de totale samenwerking met RTL. Ook richtten we een dedicated projectbureau op om complexe branded content-projecten efficiënt en helder uit te voeren. Online sloegen we een optimalisatieslag door uniformiteit aan te brengen in advertentieformaten op de volledig vernieuwde zender- en programmawebsites van RTL Digital Media.

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Crossmedia zorgt voor impact en synergie. Door tv en online te verweven, creëren we meer effect. Ik voorzie verdere groei door toenemende contentintegratie, vooral in prime time. Met digitale extensies zorgen we ervoor dat een format top of mind blijft. We trekken de beleving de hele week door; voor, tijdens en na de tv-uitzending. Toch is niet zo dat voor elk programma een digitale spin-off wordt ontwikkeld. We kijken heel gericht naar onze programmering en vragen ons kritisch af of een programma zich echt leent voor een digitale doorvertaling. Bij die beoordeling is de vraag altijd: zit de kijker hierop te wachten? Een digitale omgeving moet namelijk wel echt toegevoegde waarde bieden. Zoals bij programma’s met een grote fanbase als The voice of Holland, Expeditie Robinson en GTST.

 

Op welke cross media case van RTL Nederland ben je trots?

GTST: Spring Levend app. Om de kijkbeleving van GTST vast te houden tijdens de zomerstop, lanceerden we het transmediale concept GTST: Spring Levend. In de bloedstollende laatste aflevering zagen we hoe een parachute gesaboteerd was en één van de negen vaste personages tijdens een parachutesprong belandde in een vrije val. Direct na deze spannende cliffhanger kon de app GTST: Spring Levend gedownload worden. De app onthulde wekelijks een springlevend karakter, waardoor fans in acht weken konden ontrafelen wie deze sprong niet had overleefd. De case laat zien hoe de scheidslijn tussen tv en digitale extensie steeds dunner wordt. De storytelling strekte zich uit over meerdere platformen, van tv-serie naar digitaal concept en weer terug naar de tv-serie met een sterke lead-in naar het nieuwe televisieseizoen. De app is gedownload door 1 op de 4 kijkers en had 360.650 geregistreerde bezoekers. 2,25 miljoen kijkers (+25%) zagen de eerste aflevering van het nieuwe seizoen.

Koning Voetbal app – BCC. In de aanloop naar het WK voetbal onderscheiden we ons met een crossmediale publiekstrekker voor de echte voetbalkenner. Met het interactieve spelplatform Koning Voetbal kunnen deelnemers hun vrienden op Facebook uitdagen via de speciale voetbalquiz app en zelf meespelen. Hun voetbalkennis wordt op de proef gesteld met unieke en originele vragen en wekelijks wisselende categorieën. Gedurende de tv-afleveringen maken het publiek in de studio, de kijkers en de app-spelers met het weekspel kans op onder andere tablets en home cinema sets. Omdat deze prijzen ook worden aangeboden als actieproduct in de BCC-vestigingen, loopt Koning Voetbal helemaal door tot op de winkelvloer. Met bijna vijf miljoen bereikte kijkers, een nummer 1-positie in de App Store en ruim gestegen sponsorbekendheid van adverteerder BCC een case om trots op te zijn.

 

Koning Voetbal - screenshot thumbnail Koning Voetbal - screenshot thumbnail

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

Nog niet. Wel zien we dat enkele mediabureaus hierin het voortouw nemen en hun klant crossmediaal advies geven. Wanneer we in een vroeg stadium om tafel zitten om de marketingdoelstellingen te bespreken, kunnen we een op maat gesneden concept ontwikkelen dat verder gaat dan alleen de inkoopdoelstellingen. De basis voor een effectieve samenwerking is de naadloze fit tussen de doelstellingen van de adverteerder en de merkwaarden van het programma. Online vindt vervolgens de verdieping van tv plaats. Daar worden de samples en de proefritten besteld bij adverteerders. Onze grootste groep grote nieuwe klanten zijn online partijen.

 

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Het medium televisie is het enige overgebleven massamedium. Dit blijkt niet alleen uit de netto tv-bestedingen. Ook de hoge kijktijd toont dit aan, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Tv – lineair en non-lineair bij elkaar opgeteld - staat aan de vooravond van nieuwe groei. Omdat de consument veel meer mogelijkheden heeft om programma’s te kijken, krijgt het gebruik een push en ontstaat ruimte voor nieuwe diensten en businessmodellen binnen het tv-domein. In Amerika heeft één op de drie huishoudens een Netflix-abonnement, terwijl dat vijf jaar geleden non-existent was. Met de overname van Videoland spelen wij in op deze consumentenbehoefte.

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Mobiel internet en tablets creëren flexibele mogelijkheden om tv-content te bekijken, zowel live als uitgesteld. En zorgen ervoor dat het gezin zich weer vaker met elkaar in de huiskamer bevindt, in plaats van in de slaapkamer of studeerkamer met het tweede tv-toestel of de pc. Ook social media maken van live tv-kijken nog meer een gezamenlijke activiteit. Want voorafgaand aan de uitzending geven kijkers elkaar tips, wat programmakeuzes beïnvloedt en de betrokkenheid met het programma versterkt. Tijdens de uitzending delen vrienden en vreemden hun mening over bijvoorbeeld GTST, de kroning of het Eurovisie Songfestival. Na afloop wordt door het massabereik van televisie de dialoog voortgezet op internet.

 

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Om toonaangevend te blijven in een concurrerend speelveld willen we op alle fronten aan de bal zijn. In 2013 leidde dat tot twee belangrijke vernieuwingen in het medialandschap. Zo werd, op ons initiatief, het overkoepelende online videoplatform NLZiet opgericht. Dit is een unieke gezamenlijke abonnementsdienst voor de online platforms NPO Plus, RTLXL en Kijk. NLZiet biedt abonnees de mooiste programma’s tot 365 dagen na uitzending op tv. Op de Nederlandse video on demand-markt grepen we de koppositie door de overname van Videoland. RTL zit in een digitale transformatie en ziet dat consumenten bereid zijn om te betalen voor het juiste aanbod. Met de overname van Videoland spelen we in op die tendens.

 

Wat is het laatste nieuws?

De verschillende schermen spelen een belangrijke rol bij de verrijking van de entertainmentbeleving. Wij zijn ondertussen zover dat we de mobiele telefoon kunnen laten meeluisteren met een televisieprogramma, waardoor we bijvoorbeeld massaal live kunnen meespelen met een televisiequiz als ‘Weet Ik Veel’. Zo’n 10% van de kijkers doet dat ook. Dit heet audio synchronisatie en met dit soort technische snufjes kunnen we nog veel meer mooie dingen gaan doen voor onze kijkers, bij veel meer programma's. Bij de doorontwikkeling staat voor ons de kijker op de eerste plaats. Aan de hand van inzichten uit de feedback van onze kijkers, zullen we de functionaliteit komend jaar uitbreiden met toepassingen die de kijkervaring verder kunnen verrijken. De koppeling tussen de televisie en mobiele apparaten zorgt ervoor dat online toepassingen niet meer op zichzelf staan zoals voorheen maar samensmelten tot een totaalbeleving. Met als doel een nog betere entertainmentbeleving. Bovendien creëert dit ook relevantie voor de B-to-B markt, waarbij adverteerders nieuwe vormen van interactie kunnen gaan verkennen, tijdens programma’s maar ook tijdens de reclameblokken

 

www.rtlnederland.nl

www.adverterenbijrtl.nl

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune