[Cross Media Awards] Willem Kors over Call of Duty: Ghosts
09-04-2014 11:12:46 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5189 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. SBS stuurde Call of Duty: Ghosts in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Willem Kors, Strategy Director bij SBS.

 

Kun jij SBS introduceren?

Bij SBS verkopen we media, maar we houden van communicatie. En dat laat zich iedere dag zien in de vele campagnes die wij verzorgen voor onze klanten. Of dit nu een reguliere spot-campagne is, een maatwerk branded content-oplossing of een social-media campagne. De liefde voor de mogelijkheden in ons vak staat voorop. En we combineren dit met de kennis van onze kijkers, uw klanten. U praat hierbij met professionals, maar ook met het grootste mediabedrijf van Nederland. Want waar het op schaal aan komt, laten wij ons graag vergezellen van Sanoma Media en de 538Groep.

 

Hoe kijken jullie vanuit SBS naar Cross Media?

Crossmedia is de mogelijke uitkomst van een goede strategie en een slim idee, het moet niet het beginpunt zijn. Hetzelfde geldt voor de veel genoemde ‘360-graden’ benadering. Heel mooi, maar is het ook de juiste oplossing voor je campagne? Bij SBS zijn we er van overtuigd dat de juiste oplossing een proces door gaat van briefing/debriefing, verzamelen van de juiste insights, strategie-ontwikkeling, het concept en pas dan de bepaling van de mediamix. Bij SBS kan dat ook in deze volgorde, want de gezamenlijke media-portfolio van SBS/Sanoma/538 is zo breed dat vrijwel iedere gewenste mediamix voorhanden is.

 

   cases/callofduty.jpg   

 

Kun je de case omschrijven?

Launch event Call of Duty Ghosts op Veronica Sinds 2012 zijn SBS en Sanoma begonnen met een intensieve samenwerking tussen Insidegamer.nl, Gamer.nl en Veronica. Het blijkt een succesformule. In navolging van eerder succes zijn SBS en Sanoma gebriefd door Activision om een uniek concept te ontwikkelen voor de release van de game Call of Duty: Ghosts. De uitdaging: GO BIG. Omarm een content integration strategie. In plaats van reclame rond een programma, een deel zijn van het programma. Dit werd het grootse event op Pampus. Event: Aan het begin van de avond worden de 500 gelukkige prijswinnaars met 2 grote boten opgehaald, om vervolgens naar forteiland Pampus te varen. Het hele eiland is getransformeerd. Hoge afgebrokkelde muren, een plafond van militaire tentdoeken, special effects en commando’s met herdershonden. De uitzinnige gaming fans kunnen vervolgens aan lange tafels met grote televisieschermen keihard aan de slag met Call of Duty: Ghosts. Bekende Nederlanders, zoals Negativ, Dennis Weening en Ruud Feltkamp, gaan met elkaar de strijd aan. Alsof dit alles nog niet cool genoeg is staat DJ Nicky Romero achter de draaitafel om de sfeer er fijn in te houden.

 

 

Ten slotte krijgt iedereen de game gratis mee naar huis. Het event wist veel aandacht te trekken in de media en dat leverde een PR-waarde op van maar liefst 1,8 miljoen euro! Power Unlimited noemde dit event “het allervetste feestje sinds tijden”. Campagne: In aanloop naar het event zijn er op Veronica en op de mannelijke kanalen van Sanoma oproepen uitgezonden met drie doelen: 1. Bekendheid voor de game en met name de datum van release 2. Bekendheid voor het event zelf 3. Oproepen van deelnemers De oproeppromo op tv bereikte een derde van de doelgroep M20-34. Met deze promo’s is de gewenste boodschap goed overgebracht. Uit onderzoek bleek dat ruim de helft van de respondenten vond dat de promo duidelijk maakte wanneer het launch event plaats zou vinden. De promo wist tevens vele kijkers aan te zetten om de speciale actiepagina te bezoeken. Zowel de online teaser als de promo op tv worden goed herkend en geëvalueerd als opvallend en spannend. Quote Activision: ‘A mindblowing event for every Call of Duty fan who wants to live, breath and experience a real life Call of Duty experience on a franchise-worthy location’.

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Concept-onwikkeling door SBS Concepts ism Fjuze, en productie van de campagne door SBS Productions.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De keuze voor de inzet van de verschillende media komt logisch voort uit de strategie en het concept: een event met on air promotie. Televisie was het hoofdmedium, en zorgde voor visualisatie van Call of Duty Ghosts richting de doelgroep. Daarnaast was het evenement zelf uitermate belangrijk. Niet alleen omdat de doelgroep hier kon ervaren wat de wereld van Call of Duty is, maar ook omdat er vanaf het evenement duizenden social media berichten geplaatst zijn. Dit gaf een groot viraal effect. In aanvulling op deze 3 hoofdmedia ( tv, event en social) is er gebruik gemaakt van internet (onder meer Inside Gamer), PR en DM om de campagne verder kracht bij te zetten.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

De campagne heeft een zeer positief effect gehad op de KPI’s van Call of Duty. De naamsbekendheid steeg zelfs met driehonderd procent! Onder gebruikers van Call of Duty is naast de naamsbekendheid ook een duidelijke toename in overweging en voorkeur. Er is een wezenlijk effect gemeten, zowel onder Call of Duty gebruikers als niet-gebruikers. De campagne liet het aantal fans toenemen en zorgde voor veel nieuwe gebruikers. De perceptie van Call of Duty is positief veranderd. Bijna de helft van de bereikte consumenten zei graag naar het event te willen. Ondanks de hevige concurrentie van games die het najaar gelanceerd werden, wist CoD: Ghosts een dominante positie in te nemen in de evoked set van de doelgroep. In naamsbekendheid wist CoD: Ghosts de eerste plaats in te nemen ten koste van Grand Theft Auto 5. In overweging en voorkeur stond CoD: Ghosts op de tweede plaats. Naast het sponsorship met SBS en Sanoma is er voor release geringe campagne gevoerd door Activision. Dit succes is dan ook grotendeels aan deze campagne te danken. Ook de pre-order resultaten geven goed weer dat in de week voorafgaand aan het launch event de aantallen opeens een enorme uplift hebben genomen.

 

Wat is het laatste nieuws?

SBS Broadcasting is gestart met de verkoop van de online video commercials voor de 538Groep. SBS Broadcasting neemt hiermee de rol van RTL Nederland over als saleshouse voor Radio 538 en SLAM!FM. Met de toevoeging van het bereik van de 538Groep groeit de video voorraad van SBS Broadcasting verder, nadat het met Utopia eerder dit jaar ook al een forse stijging in impressies heeft doorgemaakt. Waar SBS Broadcasting met name sterk is in de doelgroep boodschappers voegt de 538Groep een jongere doelgroep aan de combinatie toe.

 

www.sbsbroadcasting.nl

www.adverterenbijsbs.nl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune