[Cross Media Awards] Willem Kors over Net5 Color Run
07-04-2014 15:36:34 Door: Nico Scherphuis | Hits: 3701 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. SBS stuurde Net5 Color Run in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Willem Kors, Strategy Director bij SBS.

 

Kun jij SBS introduceren?

Bij SBS Broadcasting verkopen we media, maar we houden van communicatie. En dat laat zich iedere dag zien in de vele campagnes die wij verzorgen voor onze klanten. Of dit nu een reguliere spot-campagne is, een maatwerk branded content-oplossing of een social-media campagne. De liefde voor de mogelijkheden in ons vak staat voorop. En we combineren dit met de kennis van onze kijkers, uw klanten. U praat hierbij met professionals, maar ook met het grootste mediabedrijf van Nederland. Want waar het op schaal aan komt, laten wij ons graag vergezellen van Sanoma Media en de 538Groep.

 

Hoe kijken jullie vanuit SBS naar Cross Media?

Crossmedia is de mogelijke uitkomst van een goede strategie en een slim idee, het moet niet het beginpunt zijn. Hetzelfde geldt voor de veel genoemde ‘360-graden’ benadering. Heel mooi, maar is het ook de juiste oplossing voor je campagne? Bij SBS zijn we er van overtuigd dat de juiste oplossing een proces door gaat van briefing/debriefing, verzamelen van de juiste insights, strategie-ontwikkeling, concept, en pas dan, aan het einde, de bepaling van de mediamix. En bij SBS kan dat ook in deze volgorde, want de gezamenlijke media-portfolio van SBS/Sanoma/538 is zo breed dat vrijwel iedere gewenste mediamix voorhanden is.

 

 

Kun je de case omschrijven?

Net5 stond voor een uitdaging. In de zomermaanden wordt er namelijk minder televisie gekeken en is er minder budget voor programma’s. Dit geldt zeker voor Net5, waar de doelgroep (vrouwen 20-34 jaar) in de zomer een overvolle agenda heeft. Doel van de zender was dan ook om in deze periode zichtbaar te blijven voor haar doelgroep. Daarmee hoopte Net5 een hoger marktaandeel te realiseren dan het voorgaande jaar. Plan Nederland had de ambitie een jonge vrouwelijke doelgroep te bereiken voor haar fondsenwervingsprogramma ‘Empowerment van jonge vrouwen in ontwikkelingslanden’. Specifieke doelen hierbij waren het vergroten van de spontane naamsbekendheid, het belang van het campagnethema en de donatiebereidheid. Fjuze, een creatief concept- en evenementenbureau, signaleert in de VS een nieuw, succesvol evenement: The Color Run. Een hardloopwedstrijd waarbij deelnemers een parcours afleggen, en om de kilometer met gekleurd verfpoeder bestrooid worden. Het evenement ademt vrolijkheid en vriendschap, en past naadloos in de sociale en positieve wereld van vrouwen van 20-34 jaar. De samenwerking tussen Net5, Fjuze en Plan Nederland is geboren en het idee om The Color Run naar Nederland te halen een feit. Net5 gebruikt de kleurrijke en vrolijke uitstraling van The Color Run richting haar doelgroep door middel van een compleet crossmediaal plan. Fjuze op haar beurt neemt de organisatie van drie Color Runs op zich en Plan Nederland ten slotte kan haar campagneboodschap doorvoeren in alle Color Run- en Net5-uitingen. Drie partijen werken samen. Ieder met hun eigen communicatiedoelstellingen en optimaal gebruikmakend van elkaars krachten.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Concept-onwikkeling door SBS Concepts ism Fjuze, en productie van de campagne door SBS Productions.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Televisie was het hoofdmedium, en zorgde voor visualisatie van de Color Run richting de doelgroep. Daarnaast was het evenement zelf uitermate belangrijk. Niet alleen omdat de doelgroep hier kon ervaren wat de Color Run is, maar ook omdat er vanaf het evenement honderdduizenden social media berichten geplaatst zijn. Dit gaf een groot viraal effect. In aanvulling op deze 3 hoofdmedia ( tv, event en social) is er gebruik gemaakt van radio, print, pr en dm om de campagne verder kracht bij te zetten. De keuze voor de inzet van de verschillende media komt logisch voort uit de essentie van de Color Run: De Color Run is kleurrijk, wat zich goed laat uitbeelden op tv. De Color Run is een event, en daarmee een logisch onderdeel in de mix. En de Color Run is sociaal, een perfecte basis voor een viraal effect.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

De samenwerking was een enorm succes: De eerste Color Run (Amsterdam) was in 18 minuten uitverkocht. Met elk een deelnemersveld van 10.000 personen is de Color Run in Zwolle nagenoeg uitverkocht, terwijl de Run in Utrecht twee weken van tevoren al uitverkocht was. Kaarten werden voor het dubbele bedrag op Marktplaats verkocht. De Net5 Color Run heeft in no time 39.000 volgers op Facebook, ca 1,7 miljoen pageviews op de Net5-website en 500.000 bezoekers op The Color Run-website. Na iedere Color Run ontploft Facebook van de kleurrijke posts. Plan Nederland laat effectmetingen doen, waaruit blijkt dat de spontane naamsbekendheid onder jonge vrouwen significant stijgt van 15% naar 19%, het belang van het thema ‘Empowerment van jonge vrouwen’ significant stijgt van 29% naar 35%, en de donatiebereidheid stijgt significant van 9% naar 15%, een stijging van 66%.. En, last but not least, het marktaandeel van Net5 groeit met maar liefst +25% (8,47% mei-augustus 2013 t.o.v. 6,7% mei-augustus 2012).

 

Wat is het laatste nieuws?

De Color Run zal in 2014 een vervolg krijgen. Ook nu mikken Fuze en Net5 op 3 events in de zomermaanden. Maar dat is niet alles. Op 29 maart zetten SBS en Fjuze een volgende stap in dit soort doelgroep-events met de Electric Run. De Electric Run is een lichtgevende en swingende variant op The Color Run. Tijdens Electric Run rennen de deelnemers ’s avonds in fluoriserende sportkleding door vijf verschillende werelden vol kleur en muziek. Na afloop is het feest om te vieren dat Net5 in 2014 precies 15 jaar bestaat - zie www.net5.nl/electricrun.

 

www.net5.nl/programmas/the-color-run

www.sbsbroadcasting.nl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune