[Cross Media Awards] Vanessa Buisman over Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen
06-04-2014 07:14:17 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5476 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Niehe Media stuurde Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Vanessa Buisman, Conceptmanager Digital & Events Niehe Media.

 

Kun jij Niehe Media introduceren?

Niehe Media is een media- en entertainment bedrijf dat gespecialiseerd is in het creëren van concepten op het gebied van media, theater, entertainment en educatie. Met onze jarenlange ervaring en de beste creatieve geesten, zijn wij altijd op zoek naar verrassende en uitdagende manieren om televisie, theater, evenementen en branded content te verbinden.

 

Hoe kijken jullie vanuit Niehe Media naar Cross Media?

De grootste uitdaging voor de spelers in de media-industrie wordt om de aandacht en tijd van de consument te veroveren. Door de versnippering van de media en de peer-to-peer netwerken, zal de consument uiteindelijk behoefte krijgen aan een aantal interesse-gerelateerde gidsen en curators en sluit zich af voor de rest. Het is moeilijk voor kleine partijen om daarin een 'eigen positie' te claimen. Het businessmodel zal zich hierbij steeds meer gericht zijn op permission-based marketing, waarbij de consument bereid is een gedeelte van zijn privacy op te geven in ruil voor kwalitatieve reclame en aanbiedingen die aansluiten bij de concrete behoeften van dat moment. Naast de reguliere digitale conceptontwikkeling, werkt Niehe Media ook aan digitale stand alone formats waarbij niet de content het vertrekpunt is, maar de behoefte van de kijker.

 

 

Kun je de case omschrijven?

De leukste wilde dierenweetjes zie je elke schooldag in het Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen. Dit programma staat geheel in het teken van al het nieuws rondom wilde dieren en is een samenwerking tussen Disney XD, Dierenpark Emmen en de Rangerclub van het Wereld Natuur Fonds. Het Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen wordt gepresenteerd door Levi van Kempen vanuit de mobiele studio in Dierenpark Emmen. In deze studio kunnen alle bezoekers van Dierenpark Emmen ook hun eigen Dierenjournaal opnemen. ?Naast het laatste en belangrijkste dierennieuws zit het journaal vol met berichten uit het buitenland, grappige dierenweetjes, mooie natuurbeelden en spraakmakende internetfilmpjes met uiteraard wilde dieren in de hoofdrol. Een leuk en leerzaam journaal met reportages uit Dierenpark Emmen, maar ook de (on)verwachte eigenschappen van wilde dieren die samen met ons op de aarde leven.

 

??Het Ranger Dierenjournaal is elke schooldag op Disney XD te zien om 08.15 uur en 13.15 uur. Op zondag is er een speciaal weekoverzicht om 12.45 uur. Alle uitzendingen en video's zijn terug te zien op www.rangerdierenjournaal.nl. Niet alleen leuk en handig voor kinderen, maar ook bedoeld voor juffen en meesters die op een leuke en interactieve manier iets over wilde dieren willen laten zien in de klas. Sinds begin 2014 is ook de Dierenjournaal App te downloaden voor Android en Apple tablets waarin bovendien de dagelijkse prijsvraag beantwoord kan worden waar leuke prijzen mee te winnen zijn. Naast de prijsvraag staat er elke zondag, na de uitzending van het weekoverzicht, een quiz online waarmee de wilde dieren kennis op de proef gesteld wordt. Bovendien is het Ranger Dierenjournaal de meest populaire tool bij bijvoorbeeld het digibord systeem Gynzy waarmee dagelijks zo'n 1 miljoen kinderen bereikt worden middels zo'n 50.000 verschillende basisscholen.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Niehe Media heeft als specialist in contentmarketing en educatieplatforms de drie partijen (Dierenpark Emmen, WNF Rangerclub en Disney XD) in een uniek partnership samen gebracht en het programma uitgebouwd tot crossmediaal concept.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Het Ranger Dierenjournaal heeft een 360-graden aanpak, waarbij de basis de inhoud is, namelijk educatieve informatie over wilde dieren in een leuk jasje. En waarbij de voornaamste drager het televisieprogramma is. Dit is in z'n geheel of in delen te zien op Disney XD, de eigen website, social media kanalen, digiborden, de diverse kanalen van de sponsors en in de app. De website van het Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen is responsive waardoor kinderen en hun ouders via alle devices het Dierenjournaal kunnen bekijken en kunnen reageren op de verschillende activaties. Alle informatie en elke actie vanuit het Ranger Dierenjournaal en/of de partners vindt derhalve via alle verschillende kanalen en middelen zijn weg naar de doelgroep.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Dierenpark Emmen heeft in 2012 een stijging in de bezoekersaantallen gekend. Informatie uit de kassasystemen voor wat betreft de bezoekersaantallen toont aan dat dit mede door de medewerking aan het Ranger Dierenjournaal vanuit Emmen komt. Daarnaast krijgen de dierverzorgers en de informatiebalie regelmatig vragen of opmerkingen van bezoekers die het programma hebben gezien. WNF-Rangerclub onderzoekt jaarlijks de bekendheid van de club en haar kanalen/middelen via een onafhankelijke merkenmonitor binnen de doelgroep. Hieruit blijkt dat de bekendheid van de club stabiel blijft en de aanwezigheid van de club via het kanaal TV duidelijk opgepakt wordt (grotere bekendheid programma t.o.v. resultaten voorgaande programma’s). Vanuit WNF-Rangerclub voldoet het programma aan de doelstellingen; het draagt bij aan de bekendheid van de club, het werk van WNF en de gevoerde campagnes. De partijen zijn er in geslaagd om binnen een jaar een programma neer te zetten met een eigen gezicht. Het spreekt de doelgroep aan en heeft een vast plekje veroverd binnen het kijkgedrag/voorkeur van de doelgroep.

 

Wat is het laatste nieuws?

Het Ranger Dierenjournaal gaat met Dierenjournaal-bus langs basisscholen in heel Nederland. In deze bus kunnen kinderen hun eigen Dierenjournaal aflevering gaan bedenken, maken en opnemen. De klassen kunnen een quiz doen om hiermee de titel te verdienen van school met de meeste wilde dieren kennis.

 

www.rangerdierenjournaal.nl

www.niehemedia.nl

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune