David Robustelli over de lancering van Twibfy
10-09-2013 20:12:10 Door: Nico Scherphuis | Hits: 13089 | Tags:

 Net terug uit Silicon Valley en nu alweer op het Nederlands MediaNetwerk. Wij spreken creative director David Robustelli die in San Fransisco start-up Twibfy lanceerde.

 

Dag David, hoe is het met je?

"Het gaat erg lekker, mega druk maar dat zie ik nu even als een luxe probleem."

 

Gefeliciteerd met de lancering. Hoe was het in San Francisco. Hard gewerkt, hard gefeest?

"Thanks! San Francisco was geweldig en zeer productief. Voor ons was het belangrijk daar de launch te doen met name omdat tech en creative op hoog niveau samenkomt. Ons doel was enerzijds feedback krijgen van de early adopters en anderzijds draagvlak creëren bij deze doelgroep. Daarnaast was alle media aandacht die we konden krijgen natuurlijk mooi meegenomen en hebben we ook al een eerste indruk kunnen krijgen van hoe de startup wereld en de daarbij behorende investors aandacht in zijn werk gaat. We hebben goede contacten gelegd die ons zowel nu als in  een later stadium verder kunnen helpen op verschillende vlakken. Om maar iets te noemen, we hebben ons platform bij Google onder de aandacht weten te brengen waardoor zij ons nu assisteren met een volledige integratie van Google+ binnen ons concept. Dit is begin deze week voltooid! Oh en uhm gefeest, misschien klein beetje..."

 

Wat is Twibfy? Vertel alles!

"Twibfy is een platform waar gebruikers visuele content kunnen ontdekken, toevoegen, organiseren en delen. Alle content (afbeeldingen en videos) is user generated. Een van de belangrijkste features is de verschillende levels van content die de gebruiker te zien krijgt. Elke afbeelding of video wordt namelijk door een editorial team gefilterd. Vervolgens kunnen hier 3 gradaties aan gegeven worden. De hoogste is staff picked wat betekent dat het betreffende item op de Twibfy homepage geshowcased wordt en dus voldoet aan alle kwaliteits en stijl eisen van Twibfy. De middelste is findable wat betekent dat de content niet op de homepage te zien is, maar wel wanneer er gezocht wordt en het item qua tags aan deze search entry voldoet. Wij zorgen er altijd voor dat de beste content bovenaan te zien is. De findable content wordt pas geshowed wanneer er langs alle staff picked content gescrolled is. Dan is er nog de hidden content wat betekent dat deze content die door gebruikers wordt toegevoegd niet voldoet aan de Twibfy style en quality guidelines en dus alleen voor de uploader te zien is."

 

 

 

 

"Wat er verder bijzonder is aan Twibfy is het design en de UI. Het gaat allemaal om beeld communicatie en we willen zo weinig mogelijk tekst laten zien. Daarom is gekozen voor een minimalistic "flat" design wat deze vorm van communicatie ondersteund. Ook sluit de UI hier ontzettend goed op aan en hebben we de wijze waarop de gebruiker over een website surft en de manier waarop deze de interactie aan gaat met de site opnieuw uitgevonden. Door de hele site heen is een "drag & drop" systeem geïntegreerd. Door in te loggen met je Facebook of Google+ account heeft de gebruiker toegang tot zijn vrienden. Hierdoor kunnen gebruikers content of zelfs hele pagina's enorm snel delen door simpel weg een item (of pagina) te draggen (slepen) waardoor de friendlist tevoorschijn komt. Door het item te "droppen" (los laten) op een van de social friends, wordt het item direct gedeeld. Ook kunnen met deze drag & drop function collecties aangemaakt worden en items aan favorites toegevoegd worden.

Een van de andere innovatieve functies is de manier waarop gebruikers kunnen zoeken naar content. Er wordt geen gebruik gemaakt van een standaard zoekbalk. Gebruikers kunnen op elk gegeven moment typen waardoor de search overlay verschijnt. Naast search op tekst kan ook op kleur gezocht worden of op een combinatie van beide."

 

 

 

 

Van wie is Twibfy en waar zitten jullie?

"Twibfy is begonnen als een soort test project bij TYG Digital een creative digital production agency die ik samen met Simon van Cleeff heb opgericht. Het platform is ontstaan uit het ontbreken van een behoefte, namelijk het geïnspireerd raken door visuele content zonder eerst door een hele hoop irrelevante content te hoeven gaan. Simon en ik zijn beiden founder en we hebben een lead developer en lead designer die beide ook aandeelhouder zijn."

 

Ik begrijp dat jullie al snoeihard zijn opgepikt door de Amerikaanse media…

"Ja dat is vrij goed gegaan. We hebben met een aantal journalisten gemeet van onder andere PandoDaily en SiliconValleyWatcher Behoorlijk invloedrijke blogs die over ons geschreven hebben. Vooral het PandoDaily stuk is erg nice, leuke referentie naar Mad Men. Waar we verder ontzettend blij mee zijn is dat Adobe CC erg positief over ons getweet  heeft!"

 

Wat zijn de ambities  van Twibfy?

"Het uiteindelijke doel is om leading te worden op het gebied van visual content platforms. Het platform heeft in onze ogen een enorme toegevoegde waarde waar het aankomt op het ontdekken en delen van gecureerde visual content. Wij zien Twibfy als een 2nd generation visual platform waar we sites als Pinterest, Weheartit en Instagram als 1st generation visual platforms zien. Het onderscheidt ligt hier dus vooral op de kwaliteit van de content wat dus ook een iets andere doelgroep aanspreekt. Twibfy richt zich meer op de creative professionals en de creative amateurs. Denk hierbij aan art directors, designers en professional photographers maar dus ook gebruikers die dit bijvoorbeeld naast hun vaste werk doen en op zoek zijn naar inspiratie."

 

 

 

 

Wat is het laatste nieuws?

"Naast de webversie zijn we ontzettend druk met een mobile en tablet versie. We verwachten de eerste release hiervan eind volgende week - afhankelijk van het Apple goedkeurings proces. Deze apps zijn volledig gesyncd met de webversie wat de user experience nog completer maakt. Verder zijn we druk met een eerste investeringsronde. We hebben tot nu toe alles zelf gefinancierd en om al onze ideeën in een hoog tempo waar te maken moeten we snel kunnen uitbreiden."

 

www.twibfy.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie