[De Hoofdredacteur] Nathan Vos over de 100ste editie van Zin
20-03-2013 09:24:57 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11983 | Tags:

Deze week brengt tijdschrift Zin de honderdste editie uit. Wij spreken Nathan Vos hoofdredacteur van Zin, een uitgave van Sanoma Media.

 

Wat is jouw achtergrond?

“Tot mijn zesde woonde ik in een christelijke commune in Veldhoven, daarna verhuisden we met ons achten (2 ouders, 5 jongens, 1 zus Mei Li) naar Arnhem. In 1992 ben ik in Utrecht, na eerder te sjezen, geschiedenis gaan studeren, om in 1997 af te studeren op de rol van De Telegraaf in de jaren zestig. Ik wist toen nog steeds niet wat ik wilde, en heb een tijdje op de universiteit gewerkt, om in 2000 de post-doctorale opleiding journalistiek te volgen. Zodoende belandde ik als stagiair bij diezelfde Telegraaf.”

 

Wat deed je hiervoor?

Bij De Telegraaf was ik vijf jaar stadsverslaggever Amsterdam, en ’s avonds en in het weekend deed ik er soms nog wat bij voor de muziekredactie. Een leerzame tijd bij een bijzonder bedrijf. In 2005 kon ik ochtendchef worden bij Het Parool, wat inhield dat ik er vanaf zes uur   verantwoordelijk voor was dat de krant die dag vol (Amsterdams) nieuws kwam. Ontzettend gaaf, want je moest supersnel supercreatief zijn, maar behoorlijk slopend. In 2008 werd ik chef van de verslaggeverij, oftewel de Amsterdamse redactie. Zorgen dat de krant van morgen, en volgende week vol kwam met Amsterdams nieuws en Amsterdamse verhalen. In 2011 ben ik naar De Wereld Draait Door overgestapt. Prachtige tijd, maar na een maand wist ik al wel dat televisieredactiewerk niks voor mij was. Toen zag ik de vacature voor Zin hangen. “

 

Kun je Zin introduceren?

"Zin is hét general interest maandblad voor de snelst groeiende groep Nederlanders: de vijftigers en zestigers.  Zin is een nuchter, fris en optimistisch magazine dat zijn lezers wil doen ontdekken en ondernemen, want we worden allemaal steeds ouder en we blijven allemaal steeds jonger.”

 

 

In welke mediatypen manifesteert Zin zich?

“We gaan nu, bij ons 100e nummer, beginnen met het ontgroeien van het gedrukte papier. Het blad is een prachtige basis, maar de komende maanden gaan we ook fors aan de slag met de site, tablet en social media, en zullen we ons ook steeds meer fysiek in het land laten zien.  Zin/zin.nl is te mooie naam en heeft zoveel merkpotentie, en we hebben zo’n goed verhaal, dat het zonde is om alleen in papier te bestaan”

 

Hoe ziet de doelgroep eruit?

“De lezer is meestal tussen de vijftig en zeventig, vrouw én man, werkt vaak nog, weet inmiddels wat er te koop is in de wereld, maar is wel nieuwsgierig, actief en mondig. Wij noemen ze hier de ‘boomers’: de opvolgers van de babyboomers, opgegroeid in de jaren zestig en zeventig zijn ze minstens zo progressief en ruimdenkend als de generaties na hun.  ”

 

Wat maakt Zin interessant voor adverteerders?

“Wij zijn een van de weinige bladen met een groeiende doelgroep . En die doelgroep is zo’n beetje de enige waar wat lucht in zit. Dat blijkt ook uit onderzoeken: vijftigers en zestigers zijn de grootste autokopers, geven het meest uit aan reizen, hebben tijd over voor ontspanning en ontwikkeling,  en zijn allemaal connected. Al hebben ze het ook zwaar nu, net als de rest. En bij Zin zelf kan eigenlijk alles: wij gaan geen onderwerp uit de weg, staren niet naar een ijkpersoon, en we hebben een waanzinnig energiek en creatief team.”

 

Wat zijn jouw ambities met Zin?

" Het grote verhaal vertellen: dat er een prachtig lang leven op je wacht na je 50e. En wij laten je zien en helpen je dat leven bij de horens te vatten. Via alle media die we tot onze beschikking hebben. Wat het blad betreft: Zin moet een all inn leeservaring worden. Alles moet er op z’n plek staan, zodat de lezer tegelijk ontspant en op het puntje van z’n stoel zit. Dat is nog best een klus! Daarbij moet iedereen in de doelgroep weten dat we bestaan en waar we voor staan. Een frisse, vrolijke, activerende en zinnige kijk op het leven.  De oplage moet in vijf jaar tijd verdubbelen, en het zou me een lief ding waard zijn dat bedrijven onder ogen durven zien dat vijftigers hun beste klanten zijn.”

 

Kun je jezelf schetsen in 5 merken?

“Blundstone, Dirk, HBO, Cortina, Nespresso - die paarse.”

 

 Hoe ziet jouw eigen mediaconsumptie eruit?

"Na een jarenlange nieuwsverslaving ben ik nu helemaal van het tijdschriften lezen, kijken en waarderen. Ik lees dus veel Sanomabladen en zie nu hoe knap ze gemaakt worden, maar voor de échte schoonheid koop ik Intelligent Life en Wired. Voor hun gebruik van beeld en hun grenzeloze ambitie en durf. Die durf zie ik ook bij de Volkskrant, elke ochtend bij het ontbijt. ’s Avonds natuurlijk Het Parool en een paar keer per dag check ik Twitter, om de stand van het land te peilen en voor inspiratie uit onverwachte hoeken. Bij dat laatste helpen Facebook en Pinterest ook. ”

 

Wat maakt een goede hoofdredacteur?

"Oei. Wist ik dat maar. Je zou willen dat je er was door met je team een mooi blad te maken, maar ik weet inmiddels dat het veel meer is.  Schakelen, beslissen,  bedenken, opzitten, pootje geven, rennen, rekenen,  zorgen, weten,  voeden, gevoed worden, voelen en aanvoelen.  En bij dit blad: een extra stapje nemen je doelgroep te doorgronden. De beste hoofdredacteur handelt op gevoel, maar weet dat in ratio te gieten. Uiteindelijk is communicatie alles. ”

 

www.zin.nl

 

Eerder in verscheen in deze serie:

Gijsje van Bentum | Viva

Claudia Straatmans | Fab Magazine

Wouter Bax | Nu.nl

Mies de Vries | Beau Monde

 

Ben of ken jij ook een nieuwe hoofdredacteur en geïnteresseerd in een interview?

Mail naar info@nederlandsmedianieuws.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn