Dick Buschman over ACHTUNG! en Cross Media
03-06-2013 13:26:07 Door: Nico Scherphuis | Hits: 14005 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. ACHTUNG! is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Dick Buschman, managing partner bij ACHTUNG!

 

Dag Dick, hoe gaat het met jou?

"Hartstikke goed. We hadden dit weekend voor het eerst in ons achtjarig bestaan een huwelijk tussen 2 ACHTUNG-ers. Daar kan geen creatief idee tegenop."

 

Geweldig! Kun jij ACHTUNG! introduceren?

"Wij zijn een creatief bureau in het bedenken en maken van verhalen voor merken. En we halen er lol uit om reclame iedere keer opnieuw uit te vinden."

 

Hoe onderscheidt ACHTUNG! zich op cross media gebied van andere bureaus?

"Wij bedenken ideeën buiten de gebaande paden van reclame. De vraag voor een standaard rondje televisie, outdoor en banners voelt voor ons als een valse start voor een verrassende campagne. We beginnen liever met een idee dan met een medium. Doordat we met ons team van 25 concepters, designers en producers de ideeën ook in huis kunnen maken, zijn we in staat om mensen iets extra's te laten zien, wat ze niet kunnen benoemen maar wel kunnen waarderen."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Mensen volgen verhalen anno 2013 op meerdere kanalen, die op termijn overigens allemaal schermen worden. Sommige mediakanalen vragen om een lineaire aanpak, andere om een interactieve, en weer andere om slechts een verwijzing naar het verhaal. Opdrachtgevers en bureaus moeten leren hoe ze op de vervaging van grenzen tussen reclameconcepten & programmaformats, tussen thema & activatie, tussen lineair en interactief kunnen inspelen. De sleutels daarvoor zijn onophoudelijke nieuwsgierigheid, jezelf opnieuw durven uitvinden en de flexibiliteit om echt samen te werken."

 

Op welke cross media case van ACHTUNG! ben jij trots?

"Ons eerste idee dat echt over alle kanalen heen ging, was Pak de Polo voor Volkswagen. We vroegen onszelf vaak af: is dit nu een reality programma, een game, of een campagne? Sindsdien zijn we continu op zoek naar manieren om het publiek bij onze merkverhalen te betrekken: Voor de polo444 lieten we een schoenontwerper zowel een schoen als een auto ontwerpen, die we zowel bij dealers als sneakerstores verkochten. Voor de up!Hollandup! bouwden we een auto op geluid, die de hoofdrol speelde in een commercial maar ook in de straten waar mensen het zelf konden proberen. Met Tour du Sofa brachten we Skoda niet alleen in de huiskamers als second screen game op de tablet, maar ook via een in program onderdeel van het dagelijkse TV programma RTL Tour du Jour, waarin de winnaars van de game het tegen elkaar op konden nemen."

 

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"Opdrachtgevers zijn graag bereid om de reclame voor hun merken opnieuw uit te vinden, zolang ze het vertrouwen hebben dat de verschillende bureaus waarmee ze werken echt samen zoeken naar een optimaal samenspel tussen creativiteit en inventiviteit, tussen ideeën die origineel zijn en tactieken die slim werken. Met campaign optimizing in huis bijvoorbeeld zijn wij in staat om nauwer samen te werken met de performancespecialisten aan klant- en mediabureauzijde, en zo naast een verrassend idee de campagne van dag tot dag te kunnen sturen. Collaboration is the new competition."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Het scherm is al digitaal en wordt steeds groter, want als we kijken willen we er in kunnen kruipen. En de afstandsbediening wordt ook steeds groter trouwens, dat wordt gewoon een tablet. Het grote scherm in de huiskamer zal zijn rol van huiselijk entertainment alleen maar intensiever gaan vervullen, met name voor live uitzendingen en landelijke shows, uitgebreid met on-demand diensten en niet-lineaire formats zoals games. We blijven het komende decennium voornamelijk dus gewoon 'lekker kijken', maar zijn wel afgeleid door de andere schermen op schoot zoals de laptop, tablet of telefoon."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Lineair entertainment - zoals films en shows - blijft dominant, en houdt ook het grootste aandeel op de (internet)televisie. Of het kijken nu op televisie of op de computer gebeurt, via landelijke programmering of via on-demand diensten, het zal altijd worden versierd met bumpers, commercials, prerolls of welke vormen er nog gaan komen. De handheld devices zoals de tablet en de telefoon zijn de democratische diensten waar het publiek de echte controle uitoefent, door te browsen, te posten of te chatten. Hier vindt de strijd door adverteerders niet zozeer via de commercials plaats, maar veel maar achter de schermen: datamining staat aan de vooravond van een grote ontwikkeling, met de profielen van jou en je vrienden als het domein van de moderne goudzoekers."

 

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"De toekomst is weggelegd voor de reclame- en mediabureaus die met onophoudelijke nieuwsgierigheid zichzelf opnieuw durven uit te vinden en er voor kiezen om echt met elkaar en met opdrachtgevers samen te werken."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Tumblr wordt groter dan Facebook."

 

www.crossmediaawards.nl

www.mediaparkjaarcongres.nl

www.achtung.nl

www.twitter.com/weareachtung

 

Voor  Cross Media Bureau van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:

 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis