Diederik Breijer over media en marketing communicatie: Grote sprong voorwaarts in 2013 door integratie social-, mobile en business data
29-03-2013 12:43:23 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6876 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met mensen uit DeMedia100 | 2013Diederik Breijer is CEO van IPG Mediabrands Benelux. Hij staat op nummer 31 in DeMedia100 | 2013.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Sinds juni 2012 ben ik CEO van IPG Mediabrands Benelux. Dit is de media holding company van de mediabureaus UM, Initiative en BPN, inkoopdiscipline Magna Global, analytics-hub Mediabrands Marketing Sciences en van MAP - het Mediabrands Audience Platform. MAP omvat de geïntegreerde specialistische digitale diensten – veelal gestoeld op  data-driven services en technologieën - van Mediabrands. Onder MAP valt social agency Spring Creek, search agency Reprise en performance marketing agency Cadreon - RTB.

Ik ben in 1997 begonnen als account manager bij toenmalig Wegener Arcade Multimedia partners, wat na verloop van tijd is opgegaan in de NRp. Mijn stap naar de bureauwereld volgde in 1999 toen ik ben gaan werken bij mediabureau Media Direction, destijds het mediabureau van FHV/BBDO. Niet lang daarna werd dit omgedoopt tot OMD.

In 2001 benaderde UM mij en de rest is historie. Ik heb binnen UM de nodige functies doorlopen, om vanaf 2004 CEO te worden en in 2008 President EMEA. Deze laatste rol heb ik slechts een maand of 8 vervult, om vervolgens twee jaar als adviseur langs de zijlijn van de sector te mogen meekijken. Eigenlijk waren dit de meest leerzame jaren ooit qua reflectie enerzijds maar zeker ook qua inspiratie, over hoe een bureaugroep zich zou moeten ontwikkelen. Visie dus. Eind 2010 belde UM met de vraag of ik terug wilde komen. En zo geschiedde, om in de praktijk te kunnen brengen waar ik me twee jaar over heb mogen verwonderen en waarbij ik nu de Benelux regio voor IPG Mediabrands mag leiden. Dit doe ik vanuit standplaats Amsterdam, waarbij ik de nodige kilometers heen en weer rij richting onze kantoren in Brussel.

Hoogtepunten tot heden zijn natuurlijk het winnen van AMMA Bureau van het Jaar met UM in 2010 en 2012, de diverse RECMA A+ scores, het winnen van vele bijzondere klanten, het mogen werken met waanzinnig inspirerend talent en natuurlijk de hoogste plek als bureau directeur - nr 31-  in DeMedia100."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Wat mij aantrekt in onze sector is de absolute sweet spot waar mediabureaus zich in bevinden. Zij zijn reeds - niet worden - het epicentrum van waanzinnig ondernemersschap in de ontwikkeling van ons vakgebied.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat wel bovenal zie terugkomen bij de internationale bureaus in de ontwikkeling die ze doormaken, de snelheid ervan en de durf om investeringen te doen. Dit ondernemersschap zie ik sterk in onze eigen organisatie terugkomen aan de data kant met - digitale - performance en data-drive technologieën en services, in het econometrisch toptalent dat zich aan ons verbindt en hoe zij onze klanten inspireren, in hoe wij een fundamentele andere rol aannemen en hoe ons business model volstrekt aan het veranderen is.

Er vindt een regelrechte McKinsey-fisering van ons vak plaats waardoor je de bureaus ziet kraken, zichzelf opnieuw uitvinden en een nieuwe dynamiek bepalen in hoe ze dit een plaats geven. Een fascinerende gewaarwording en hier mag ik midden in staan.

Wat me tegenvalt in ons vak is het gebrek aan visie, de soms kneuterigheid van denken, het blijven hangen in cliché discussies die simpelweg niet interessant zijn, de erosie van waarde in onze keten, de naïviteit, het gebrek aan echt je nek durven uit te steken, daadkracht en een mening durven hebben... om er maar eens een paar te noemen. Is onze sector hierin anders dan andere? Wellicht niet, maar het stoort me soms wel."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Jemig, ik heb niet echt een uitgesproken naam. Ik weet ook niet of die er echt zijn. Ik zou eerder willen stellen dat de collectiviteit van onze sector – het geluid van ons samen of de publieke opinie zoals je wilt – bijzonder krachtig is. Dat maakt, kraakt of beinvloedt in hoge mate hoe dingen gaan, wie hip en trending is en wie aan de zijlijn staat. Dit is in de meeste gevallen niet toe te schrijven aan een persoon. En, volgens mij past dit fenomeen ook in deze tijd van crowd-sourced opiniëring."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunictie in 2013?

"Ik denk twee ontwikkelingen:

De grote sprong voorwaarts in het echt integreren en combineren van alle data, social-data, mobile-data en business-data, in onze tools en denken, waardoor de context ervan - het begrijpen - ons naar een veel hoger intelligentieniveau brengt. Simpel gezegd; de fase die we nu doormaken om alle data-points te connecten, maakt dat we enorm veel slimmer worden. Dit kwartje valt in 2013.

En hoe we met z’n allen maar blijven kletsen, zeuren en napraten over de staat van de economie. Deze teneur, terwijl het om ons heen echt niet alleen maar kommer en kwel is, is van grote invloed op hoe onze sector 2013 doorkomt." 

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Geen idee eigenlijk. Ik zie dingen langskomen die geweldig zijn maar of het blijvend is of doorbreekt is maar de vraag. Ik wil best die glazen bol eens lenen. Het mag voor zich spreken dat het meeste verwacht mag worden in de hoek van digitale - data - innovaties. Dat is overigens ook niets nieuws of vreemd gezien de hoeveelheid funding die daarheen gaat en in welke hoek veel briljante geesten zich bewegen."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"De unieke consument. Het messcherpe inzicht. Het juiste moment. De echte relevantie. De verwonderende verleiding."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013?

"Relevant blijven door aantoonbaar waarde toe te voegen. Dat begint onder meer bij de bewustwording dat het uiteindelijk - in bijna alle gevallen - gaat om impact te hebben op business KPI’s van de klant."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Dan pak ik mijn krant en ben ik bere gelukkig dat ik een papieren pagina kan omslaan. Flauw? Wellicht, maar ondanks dat ik snap waar we heen gaan op dit vlak en ook ik eindeloze mogelijkheden zie ontspruiten, zie ik ook dat al deze technologie de maatschappij en haar fundamentele interactie tussen mensen wezenlijk verandert. In die context maakt deze ontwikkeling ons ook a-sociaal en dat is soms schrijnend om te zien. Even zo interessant vind ik dan ook de anti-reactie van mensen op deze always on/always connected snelweg waar we op zitten."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit? 

"De toekomst is wat mij betreft zonnig. Doorgaan met waar we mee bezig zijn lijkt me, want dat gaat echt super. Talent en innovatie is waar het om blijft draaien.

Hoe je je moet onderscheiden? Tja, dat is iets wat eenieder voor zichzelf moet bepalen. Het is net stratego, de slimste wint. Maar het begint op z’n minst met een visie hebben."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Mediabrands als groep blijven inspireren in haar verdere ontwikkeling van capabilities en talent. Integratie van talent en denken is daarbinnen natuurlijk een blijvend thema. Niet zozeer het nauw samenwerken met elkaar, want dat is reeds hygiene, maar zorgen dat de optelsom steeds intelligenter en efficiënter wordt in de oplossingen die we bedenken. Een volgend niveau dus. Mooie ambitie."

 

www.mediabrandsww.com

www.twitter.com/diederikbreijer

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn