Dirk van den Bosch - DigitasLBi - over KPN Inspire
17-12-2013 19:48:28 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7030 | Tags:

KPN lanceerde onlangs het B2B ICT platform KPN Inspire. Het werd ontwikkeld door DigitasLBi. Wij spreken met Dirk van den Bosch, managing director van DigitasLBi.

 

Dag Dirk, hoe is het met jou?

"Ja goed! We hebben en uitzonderlijk goed jaar gehad waarin we mooie nationale en internationale klanten gewonnen hebben zoals Scotch & Soda, O’Neill, KPN, TEVA Pharma en natuurlijk SHELL. Het eerste jaar binnen Publicis en de rebranding waren ook twee spannende ontwikkelingen."

 

Kun je DigitasLBi introduceren?

"DigitasLBi is een marketing en technologie bureau met 40 kantoren in 25 landen, waaronder in Amsterdam. We nemen klanten mee op een reis vol digitale ontwikkelingen. We helpen bedrijven van alle soorten en maten om te bepalen what's next. Vervolgens zorgen we ervoor dat ze dat bereiken met behulp van onze mix van strategie, creativiteit, media en technologie."

 

Voor welke klanten werkt DigitasLBi?

"Dat is gelukkig een hele lijst! We zijn erg trots dat we voor onder meer voor Audi, ANWB, Anne Frank Stichting, Centraal Beheer Achmea, Endemol, FBTO, FleuraMetz, Interpolis, KPN, NS, O'Neill, Scotch & Soda, SNS Bank en Wavin mogen werken."

 

Wat is KPN Inspire?

"KPN Inspire is een online platform dat we recentelijk hebben ontwikkeld om zakelijke klanten van KPN te inspireren, samen te brengen en de mogelijkheid te geven om informatie te delen. Op het platform kunnen zakelijke klanten met elkaar in contact komen en artikelen, video’s, cases, whitepapers en interviews vinden over de nieuwe mogelijkheden op het gebied van ICT. Het team van experts  - inspirators - zal continue updates en content delen op het platform en het gesprek aangaan met haar bezoekers. KPN Inspire betekent een transformatie in de klantencommunicatie strategie voor het toonaangevende Nederlandse ICT bedrijf. Van de traditionele focus op het product en oplossingen, naar een betekenisvolle en pakkende dialoog met haar doelgroep."

 

 

 

Jullie gebruikten de ‘scrum methode’ tijdens dit project, wat houdt dit precies en hoe werken jullie daarmee?

"Scrum is een methode van ‘agile’ werken. Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, werkende oplossingen leveren. Bij ons zitten strategie, techniek, copy, visual design en UX in hetzelfde team en werken zeer nauw samen met de klant."

 

Ruurd Priester - Strategy Director, DigitasLBi - zei eerder tijdens een evenement dat met betrekking tot online en digital, projecten zo snel mogelijk en vele malen gelanceerd moeten worden. Ook met KPN Inspire hebben jullie al snel een soft launch gedaan. Waarom gebruiken jullie deze methode?

"Het startpunt voor ons was het consumenteninzicht, vanuit dit punt hebben we de eerste online strategie gecreëerd voor KPN Inspire. Al snel volgde na een paar weken al een soft launch, waarna getest werd door de doelgroep om te verzekeren dat de propositie klopte. Het is een continu proces geweest van het verzamelen van inzichten, bouwen, meten en aanpassen. Deze manier van werken is zo succesvol omdat het je heel snel in staat stelt om tot het beste resultaat te komen. Het is funest om er pas aan het einde van een traject achter te komen dat de gebruikers iets toch niet prettig vinden. Dat soort dingen voorkom je op deze manier."

 

Voor merken blijkt het nog steeds een uitdaging om hun klanten online te bereiken en hun aandacht vast te houden. Hoe zien jullie de toekomst en ontwikkelingen op dit gebied?

"Deze stelling is grotendeels gebaseerd op het feit dat nog steeds maar weinig bedrijven kunnen of willen luisteren naar consumenten. Of ze doen het op een manier die consumenten niet geloven. Daarnaast  is het lastig om heel consistent door alle kanalen heen met een eenduidig verhaal te komen. Timing is daarnaast ook heel cruciaal. Een van de ontwikkelingen die momenteel hard gaat is het automatiseren van media. Weer een bewijs dat marketing en technologie hand in hand gaan. Wij doen dit al op behoorlijke schaal voor klanten en digitale media zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Met name als je in staat bent om snel in te spelen op veranderende behoefte en actualiteit. Dat kunnen wij, we hebben daar ook onze processen op ingericht. Dat geldt niet alleen voor zakelijke dienstverleners als KPN, maar net zo goed voor e-commerce bedrijven."

 

Hoe kijk je vanuit DigitasLBi naar 2014?

"Er zal nog meer internationale samenwerking met andere DigitasLBi kantoren op klantniveau worden opgezet. We hebben in Amsterdam de afgelopen twee jaar vijf substantiële internationale klanten gewonnen die nu ook geïnteresseerd raken in samenwerking onze ander collega’s binnen DigitasLBi."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Dat we op Internationale schaal onze e-commerce en fashion expertise gecombineerd hebben tot een propositie genaamd Made by DigitasLBi. Gezien de verdere Internationale integratie bij DigitasLBi ben ik benoemd tot member van het Executive Committee van West Europa."

 

www.lbi.nl

www.kpninspire.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie