Dries Henau over WASBAR
14-11-2013 07:42:38 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4571 | Tags:

Op 21 november vindt het Customer Media Congres plaats. Een van de sprekers is Dries Henau. Samen met Yuri Vandenbogaerde ontwikkelde hij WASBAR. De eerste Wasbar werd geopend in Gent. De tweede in Antwerpen. En Nederland lonkt... Wij spreken hem.

 

Dag Dries. Hoe gaat het met jou?

"Goed, het is een heel zwaar jaar geweest , met de opstart van onze twee zaken, maar gelukkig hoeven wij werk en privé niet te scheiden en zijn onze werkdagen niet beperkt in tijd. Anders kregen wij dit écht niet rond."

 

Hoe ligt België er tegenwoordig bij?

"Wel, zoals gans Europa slaat de crisis nu pas voelbaar toe. De bankencrisis van enkele jaren terug heeft nu pas écht een impact op de consument. Daarenboven is het ondernemersklimaat met de nieuwe regering Di Rupo er niet beter op geworden, is het erg moeilijk om goed personeel te vinden, én ze te kunnen betalen. Ik denk dat er om eerlijk te zijn al betere tijden zijn geweest om een onderneming op te starten."


Nu we het toch over België hebben, daar is toch een soort van atoombom op het dagbladenlandschap gegooid?

"Tsjah,... Die moeten natuurlijk ièts doen om de kop boven water te houden. De samenwerking Corelio Concentra was al langer aangekondigd, dan zit het er natuurlijk wel aan te komen dat er jobs geoptimaliseerd worden."

 

Wat heeft Gent dat Antwerpen en Brussel niet hebben?

"WASBAR zit intussen in Gent en Antwerpen. Brussel heeft de moeilijkheid van het tweetalige aspect, alsook het feit dat meer dan de helft van de inwoners van Brussel van buitenlandse origine is. Daarom is het voor ons tamelijk moeilijk in te schatten waar precies onze doelgroep zit. Van de locatie hangt veel af, dat laten we dan liever aan een franchisenemer over."

 

Wat is WASBAR?

"Wasbar maakt korte metten met de oersaaie routine van het wachten op je was in een TL-verlichte wasserette waar je niks anders kan doen dan de was-cycli tellen. Bij WASBAR spreek je gezellig af met je vrienden, en bij een lekkere kop koffie of een fris pintje laat je rustig je was draaien. Van aan je tafeltje hou je de was in het oog en eens je aan het vouwen slaat, trek je je terug in de vouwkamer want niet iedereen hoeft de kleur of maat van je unmentionables te weten."

 

 

Hoe verklaren jullie het succes?

"Creativiteit, innovatie in retail en een compleet simpel idee dat een basisbehoefte leuk maakt. Het aha-effect - waarom heb ik daar niet aan gedacht - heeft er ook veel mee te maken."

 

Wat zijn de ambities?

"Onze prioriteit is nu Nederland en verder via franchise. Al doet de Nederlandse wetgever hier moeilijk over - de drankenwet verbiedt het combineren van verschillende diensten met het schenken van alcohol."

 

Is er al belangstelling vanuit Nederland?

"Wel degelijk, we hebben een volledige prospectieronde gedaan en gingen op vraag van de gemeente Utrecht reeds met hen praten. Zij hadden ons graag in hun gemeente maar wisten zelf nog niet dat de nationale drankenwet dit verbiedt. Zij bekijken intern de achterpoortjes in de wet."

 

 

www.wasbar.com

www.customermediacongres.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie