Edwin Beijer over Starcom en Cross Media
23-05-2013 11:07:49 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8476 | Tags:
Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Starcom is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Edwin Beijer, CEO van Starcom Nederland.

 

Dag Edwin, hoe gaat het met jou?

"Uitstekend. Net nadat we in Montreux op het Festival of Media een effectiveness award hebben opgehaald en Starcom Mediavest Group tot Media Agency Network of the Year is uitgeroepen, bellen jullie met het goede nieuws van deze nominatie."

 

Kun jij Starcom introduceren?

"Starcom behoort tot de wereldwijd opererende Starcom Mediavest Group en bedient met haar meer dan 50 medewerkers in Nederland een mix van grote internationale adverteerders als ook verschillende lokaal sterke merken. Onze media communicatie dienstverlening is gebaseerd op onze Human Experience filosofie; door het kennen en begrijpen van mensen, merkervaringen realiseren die de band tussen mensen en merken versterken. Klanten als Heineken lokaal én wereldwijd, Samsung, Emirates, Red Bull, Nintendo maar ook VanHaren, Honda, GlaxoSmithKline en Novartis."

 

Hoe onderscheidt Starcom zich op cross media gebied van andere bureaus?

"Starcom is de Human Experience Company. Dat staat voor twee doorslaggevende verschillen: “Human” staat voor het begrijpen van mensen waardoor de juiste aansluiting wordt gevonden in communicatie. “Experience” gaat uit van het principe dat ervaringen het leven verrijken en merken daarbinnen sterker maakt. Experience planning is de strategische filosofie die leidt tot onderscheidende communicatieplannen. Dit ervaren klanten van Starcom maar ook de diverse award shows herkennen en erkennen dit. Lokale campagnes vanuit Starcom klanten worden over de gehele wereld bekroond."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Omdat Starcom redeneert vanuit mensen en hun gedrag, wordt er niet geredeneerd in termen als cross media. Omdat consumenten hun individuele media consumptiepatroon hebben, wordt er per definitie geredeneerd vanuit dát specifieke gedrag. Alle mogelijke mediakanalen spelen daarbij een rol en de regie over die mix van kanalen is cruciaal om de juiste ervaringen te bouwen. Cross media denken en activatie zit in de genen van Starcom."

 

Op welke cross media case van Starcom ben jij trots?

"Dit is de lastigste vraag. Het zijn er teveel. Laat ik de meest recent genomineerde case noemen. Als onderdeel van de introductie van de Samsung Galaxy Note, waarbij door de Catalaanse straatartiest Notasso met de Galaxy Note als onderdeel van de lokale campagne van portret foto’s individuele kunstwerkjes heeft gemaakt, heeft Notasso een 9000 m2 doek gemaakt met een groot portret van André Kuipers toen hij in het International Space Station zat. Dit André Kuipers portret is opgebouwd uit die vele individuele portretten die deelnamen aan de Galaxy Note activatie. André Kuipers heeft zijn kunstwerk – dat in een weiland was gespannen – vanuit de ruimte gezien en via Twitter Nederland bedankt. Door de verdere exploitatie via vele kanalen, heeft deze stunt zeer succesvol bijgedragen aan een succesvolle introductie van de Galaxy Note en groeide het aantal  Samsung Facebook fans tot boven de 180.000 en daarmee nummer 4 in Nederland."

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"Als adverteerders open staan voor het startpunt dat het gedrag van hun (potentiele) klanten centraal staat voor de te volgen communicatiestrategie, staat cross media denken automatisch hoog op de agenda. Steeds meer adverteerders onderschrijven dit. Ook steeds meer adverteerders investeren in echt single source cross media effect onderzoek, wat bewijst dat die ontwikkeling doorzet. Veel media exploitanten hebben daar meer moeite mee dan adverteerders. Teveel wordt er nog vast gehouden aan het oude en er wordt te weinig geredeneerd vanuit de complementaire rol die hun medium kan spelen. Juist meedenken en begrijpen welke rol het eigen kanaal (of de eigen kanalen) kan spelen in een communicatieplan, brengt media exploitanten verder. Mijn advies: durf los te laten en daardoor te winnen."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Televisie is niet meer de hardware maar staat voor audio visuele content. Met de toenemende rol van beeldtaal neemt de rol en functie van televisie als content alleen maar toe. Aan fabrikantenzijde wordt de fysieke televisie sterk ver-digitaliseerd, waardoor het veel meer is dan alleen maar een ‘kast’ die programma’s uitzendt. Samsung’s smarthub creëert nu al een sterk groeiende groep gebruikers die alle ‘schermen’ verbint. Maar Anouk heeft bewezen nog steeds in staat te zijn om 5,9 miljoen Nederlanders tegelijk te laten kijken naar één kanaal op zaterdagavond 18 mei. Televisie heeft nog steeds een belangrijke functie en bouwt mee aan belangrijke menselijke ervaringen. En dat zal zo blijven."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Door social media en mobiel wordt communicatie individueler, actueler en gevarieerder waardoor het simpelweg zenden van één boodschap naar “de massa” al lang niet meer voldoende is. Real time campagnes aanpassen, optimaliseren en actualiseren bepaalt steeds meer de effectiviteit van marketing communicatie. Een campagne zet men aan of uit, een mens in relatie tot een merk niet. Dát bepaalt steeds meer het succes van communicatie. Die individuele ervaring, aangejaagd door welke mix van kanalen dan ook. Sociale en mobiele media versnellen dat en maken het nóg individueler."

 

Wat is de toekomst van het mediabureau? En welke rol zullen reclamebureaus en adverteerders gaan spelen?

"Als Human Experience Company geloven wij in een toenemende rol voor het media communicatie bureau in de regie van communicatie. Mensen en hun ervaringen zijn leidend en het kunnen plannen en managen van die ervaringen maakt het succes voor adverteerders in de toekomst. Dat is wat een media communicatiebureau in de toekomst moet beheersen. De huidige historische taken die een mediabureau had en heeft zijn nog steeds randvoorwaarden van bestaan maar zullen niet meer de doorslag geven in het succes van marketing communicatie. Reclamebureaus houden in dit verband teveel vast aan het borgen van productie- en concept inkomen. Het verhaal, het idee, zou veel meer de kern van het bestaan moeten zijn, daar ligt de toegevoegde waarde van de reclamebureaus en dat realiseren zij zich lang niet allemaal in voldoende mate."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Starcom heeft haar directie uitgebreid met Cornelie Weller in de rol van General Manager. Dat geeft de mogelijkheid om binnen de directie te focussen op kerncompetenties. Deze uitbreiding past in de groeistrategie die wij volgen en die zijn weerslag vindt in nominaties als deze."

 

www.starcom.nl

 

 

Voor  Cross Media Bureau van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis