Eric Kramer - MEC - over de toekomst van het mediabureau
06-02-2013 19:45:48 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7976 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Eric Kramer, CEO van MEC.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik leid MEC in Nederland. Een prachtige klus die ik nu 5 jaar met enorm plezier doe.."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik heb een achtergrond in FMCG, in zowel marketing als verkoop banen voor merken als Sportlife, Red Band en Venco."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak?

"Het is een fantastisch vak wat mij betreft. We zitten bovenop wat mensen vele uren van hun dag aan het doen zijn en wat ze aan het doen zijn is ook nog eens enorm aan het veranderen. Het media consumptie gedrag wordt complexer en veelzijdiger. Zo’n omgeving biedt volop kansen, het inhoudelijke werk op merken van onze klanten is uitdagend en als business is het een bijzonder interessante omgeving om te ondernemen."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunictaie in 2013?

"Zoals de iPad een echte game changer is gebleken, omdat het iets mogelijk maakt wat voorheen misschien technisch wel kon, maar nog niet een echt fijne ervaring bood gaat 2013/2014 waarschijnlijk gedomineerd worden door 4G. De snelheid die 4G bied gaat consumenten de ervaring bieden in mobile die je nu hoogstens ervaart als je op Wi-Fi bent aangesloten. Dat gaat het gebruik van de mobile enorm stimuleren. Waarbij we meer gaan doen van de dingen die we nu al mobile doen, maar het verschil gaat er vooral in zitten dat mensen dingen mobile gaan doen die ze nu nog niet doen.

Precies voorspellen wat dat gaat worden kan niemand maar dat het grote impact gaat hebben op hoe mensen shoppen lijkt me duidelijk. Misschien wordt mobile qua e-commerce wel het eerste scherm in 2014.

Daarnaast is het kijk gedrag naar TV content fors in beweging. Een beweging die mijns inziens in de officieel gerapporteerde cijfers wordt onderschat doordat een groot aandeel plaats vind op andere schermen dan een TV scherm."


Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Logischerwijs op wat ik als de belangrijkste ontwikkeling zie is dat we vooral mobile start-ups in de gaten moeten houden en partijen die de manier waarop we TV-kijken willen veranderen."

 

Wat is de essentie van marketingcommunicatie?

"De essentie van marketing is voor mij om mensen met merken te verbinden. Dat verandert niet, maar er is natuurlijk wel wat aan het veranderen in marketingcommunicatie. Het vertellen van aansprekende verhalen door een merk zal altijd blijven maar wat aan het veranderen is de manier waarop mensen terug kunnen en willen praten. Dat biedt nieuwe kansen en zeker ook nieuwe uitdagingen. Wat ook verandert is dat technologie ons in staat stelt om terug naar de basis te gaan waarbij een merk weer dichter bij individuele mensen komt te staan."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013?

"Bedrijven moeten blijven ondernemen. Dat er een paar zwakke bedrijven omvallen in een mindere economische periode is, hoe vervelend ook voor de betrokkenen, een gezond proces. Talent dat in zich zelf blijft investeren komt altijd bovendrijven en daar is altijd plaats voor."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Het gaat uiteindelijk niet het woord digitaal of mobiel of social. Het gaat er om wat mensen er mee doen. Ik heb helemaal niet het idee dat de ontwikkelingen stoppen als alle media digitaal zijn. Dan staan we nog maar aan het begin van de veranderingen."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Ik weet niet of er nog wel zo’n duidelijke gedeelde toekomst is als branche. Met het tempo van ontwikkelingen in consumentengedrag en technologie worden de verschillen tussen bureaus groter en ontstaat er ook meer ruimte voor scherpe positioneringen."

 

Wat zijn jouw dromen voor 2013?

"Voor MEC zijn die dromen niet anders dan voor 2012 of voor 2014. Zonder compromis zijn wij bezig om mensen met merken te verbinden, die verbindingen te versterken en barrières tussen mensen en merken weg te halen. Daarom willen wijhet meest geïntegreerde en digital vooruitstrevende bureau van Nederland zijn."

 

www.mecglobal.nl

www.twitter.com/Eric_Kramer_MEC

 


In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof

Armel Mouqué

Hans Horneman

Léonie Koning

Menno Jan Janssen

Olaf Michielse

Roland Teerenstra

Ruud de Langen

Titus Eikelboom

Ton Schoonderbeek

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn