Eric Kramer over MEC en Cross Media
23-05-2013 19:47:01 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7336 | Tags:

http://api.ning.com/files/Wmplu1XRZrln2ZTTDArlzG0jOFnvvpPcy3CvSP9Nm2p8bY2j-viIwqmwcjxKdHx7UIJKawWga9DW3Mscr8jHNa1KVrrWrXaZ/EricKramerMEC.jpgHet Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. MEC is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Eric Kramer, CEO van MEC.

 

Dag Eric, hoe gaat het met jou?

"Hallo Bas, heel goed, dank je. We zijn erg lekker bezig om samen met onze klanten te zorgen dat merken groeien en ons vooral te onttrekken aan het crisisgevoel in dit land."

 

Kun jij MEC introduceren?

"MEC is een bureau dat een niet eerder vertoond niveau van integratie nastreeft en dat combineert  met vooruitstrevend zijn in digitale media. Dat levert exceptionele resultaten en prijswinnend werk op voor onze klanten. Voor onze mensen zijn we een bureau waarbinnen ze het maximale uit hun talent kunnen halen en floreren. En we zijn een buitengewoon gezond bureau dat groeit."

 

Hoe onderscheidt MEC zich op cross media gebied van andere bureaus?

"Wij willen echte verbindingen creëren tussen mensen & merken verbinden en tussen mensen & mensen. We doen hierbij niet aan de bekende Nederlandse inpoldering, dit doen we compromisloos. We doen alles om barrières te slechten, connecties te maken en om deze continu te verbeteren. We doen het ook alleen op schaal. Wij geloven heilig in wat we engagement@scale noemen.

We zien het als kernkwaliteit om perfect samen te werken met de andere bureaus van onze klanten. Tegelijkertijd zien we ook dat voor een optimale integratie, een optimale cross media aanpak dus, het cruciaal is om specialisten bij elkaar te hebben. Daarom doen  wij bijvoorbeeld social media volledig in huis. En anders dan anderen richten we daar geen apart label voor op, juist niet. Dat geldt ook voor gebieden als performance marketing en branded content. MEC heeft 1 cross media aanpak en dat is MEC."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Onze visie is dat de consument voor ons alles bepalend is. Wat de industrie nu cross media vindt is voor de consument vaak helemaal niet cross media, maar gewoon hetzelfde. De verschillende schermen waarmee de consument TV content tot zich neemt, ziet de consument allemaal als gewoon TV kijken. En Youtube is voor vele consumenten ook gewoon een variant van TV kijken.

Technologische ontwikkelingen zorgen er aan de ene kant voor dat grenzen voor consumenten vervagen. Aan de andere kant maken technologische veranderingen nieuw consumentengedrag mogelijk. Daar zitten wat ons betreft kansen voor onze klanten en liggen vaak de echte voorbeelden van cross media. Als de consument TV zit te kijken en daarnaast een tablet bij de hand heeft dan kan je dat zien als afleiding. Maar regelmatig wordt er ook iets op gedaan omdat de consument  getriggerd wordt door wat hij/zij op TV ziet. Op dit soort nieuw consumentengedrag spelen wij in en realiseren we doorbraken voor onze klanten."

 

Op welke cross media case van MEC ben jij trots?

"Ik ben op vele cases trots en een goed voorbeeld is de Fix This Kitchen case voor IKEA. IKEA is overduidelijk een zeer geliefd en sterk merk bij consumenten, maar in de perceptie over IKEA keukens valt er nog heel wat te winnen voor het merk. Het belangrijkste inzicht is dat consumenten de kwaliteit (materialen, verschillende stijlen, services) niet voldoende (h)erkent. Dit hebben we vertaald in een plan om tot een wezenlijke doorbraak te komen voor het merk. Bij zo’n sterk merk is een perceptie namelijk niet zo makkelijk om te buigen. Dat vraagt om een aanpak waarbij de boodschappen zowel dieper als op verschillende manieren binnenkomen.

MEC heeft voor IKEA een samenwerking opgezet met SBS en TMG waarbij we het TV programma Fix This Kitchen voor SBS6 hebben gemaakt en tevens een bijlage bij de Telegraaf.  Dit hebben wij vervolgens uitgebreid in verschillende media aangejaagd en de eigen media van IKEA volop gebruikt. Zo hebben we consumenten op een heel andere manier met de voordelen van IKEA keukens laten kennismaken. Inmiddels hebben we het 2de seizoen achter de rug  met wederom ijzersterke resultaten."

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"Veel adverteerders zijn juist op zoek naar kansen om het beter te doen en zien kansen in het optimaal inzetten van cross media. In bijna elk onderzoek over wat er op de agenda staat van de Chief Marketking Officer komt meer integratie realiseren helemaal bovenaan.  MEC  brengt op dit gebied kansen en oplossingen naar onze klanten, we streven er niet voor niets naar om het meest geïntegreerde bureau te zijn. Waarbij we wel integratie als middel moeten blijven zien en niet als doel.

Ook tegen exploitanten zou ik willen zeggen: “Zet de consument centraal en innoveer. Consumenten gedrag in media verandert  hevig en snel. Kies er onvoorwaardelijk voor om die consument te blijven volgen, of nog beter wees hem een stap voor”. Voor een groot deel betekent dit meer cross media gaan acteren. Digital biedt enorme kansen voor exploitanten en dan bedoel ik voor alle exploitanten over de volle breedte van de markt. Ik vind dat er ook erg goede initiatieven zijn vanuit exploitanten, bijvoorbeeld second screen initiatieven en nieuwe radio vormen. Ik zie ook veel potentieel in OOH in combinatie met mobile. Door de consument centraal te stellen en te innoveren,  bedien je de adverteerder en ons als bureau en daarbij creëer je groei."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Wat gelijk blijft is dat TV content enorm populair zal blijven voor consumenten. Consumenten zullen in toenemende mate TV content op andere schermen gaan consumeren en bovendien zullen consumenten in toenemende mate dit meer gaan doen op het tijdstip dat ze zelf bepalen. Wat we kijken blijft dus gelijk, hoe we kijken verandert.

Het grote scherm in de huiskamer wordt nog veel groter, en middels 4G, WIFI of andere alternatieven zullen we in staat zijn om  mobile, overal waar het relevant voor ons is, TV te kijken.  Deze laatste ontwikkeling gaat ook het gedrag stimuleren om content te kijken wanneer we daar zelf voor kiezen, maar dit blijft een verandering die geleidelijk verloopt.  Second screen gedrag is een ontwikkeling die juist hard doorgroeit en zo hard gaat dat het binnen 2 jaar al volwassen genoemd kan worden met de huidige groei in penetratie van tablets. In Nederland lopen we hierin overigens fors voorop.

Televisie, in de breedst mogelijk zin van het woord, blijft voor adverteerders  een enorm belangrijk medium juist vanwege de aantrekkingskracht van televisie content op consumenten. De geschetste ontwikkelingen leveren nu al zowel bedreigingen als kansen op voor adverteerders en dat zal alleen maar toenemen."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"In een interview bij jou niet zo lang geleden zei ik het ook al. De essentie van marketing is voor mij om mensen met merken te verbinden. Dat verandert niet, maar er is natuurlijk wel wat aan het veranderen in marketingcommunicatie. Het vertellen van aansprekende verhalen door een merk zal altijd blijven, maar wat aan het veranderen is, is de manier waarop mensen terug kunnen en willen praten. Dat biedt nieuwe kansen en zeker ook nieuwe uitdagingen. Wat ook verandert is dat technologie ons in staat stelt om terug te gaan naar de basis waarbij een merk weer dichter bij individuele mens komt te staan. Het gaat uiteindelijk niet om het fenomeen digitaal of mobiel of social. Het gaat erom wat mensen er mee doen. Zoals de iPad een echte game changer is gebleken, omdat het iets mogelijk maakt wat voorheen misschien technisch wel kon, maar nog niet een echt fijne ervaring bood.

Zo gaat 2013/2014 waarschijnlijk gedomineerd worden door 4G. De snelheid die 4G levert, gaat consumenten de ervaring bieden in mobile die je nu hoogstens ervaart als je op Wi-Fi bent aangesloten. Dit gaat het mobile gebruik enorm stimuleren. Waarbij we meer gaan doen van wat we nu al met mobile doen, maar het verschil gaat er vooral in zitten dat mensen dingen mobile gaan doen die ze nu nog niet doen. Precies voorspellen wat dat gaat worden kan niemand, maar dat het grote impact gaat hebben op hoe mensen shoppen lijkt me duidelijk. Misschien wordt mobile qua e-commerce wel het eerste scherm in 2014."

 

Wat is de toekomst van het mediabureau? En welke rol zullen reclamebureaus en adverteerders gaan spelen?

"Met het tempo van ontwikkelingen in consumentengedrag en technologie worden de verschillen tussen mediabureaus groter en ontstaat er ook meer ruimte voor scherpe positioneringen. Adverteerders hebben vanwege dezelfde ontwikkelingen meer behoefte aan inzicht hoe hun verschillende communicatie inspanningen  in combinatie werken en aan concepten die zorgen dat die inspanningen optimaal op elkaar afgestemd zijn. Dat vraagt om meer regie. MEC heeft zich optimaal ingericht om klanten daarmee te helpen.

Voor een deel van de communicatie inspanningen, zoals bijvoorbeeld bij social media is media en inhoud lastig te scheiden. Daar zie je dat het mediabureau en het reclamebureau elkaar deels in dienstverlening gaan overlappen. Wij denken daar een belangrijke rol te kunnen spelen voor onze klanten en hebben inmiddels 15 social media specialisten in huis. Om tot heldere concepten te komen voor een merk is echter zowel de kernkwaliteit van een mediabureau als van een reclamebureau nodig"

 

Wat is het laatste nieuws?

"Durf je om je bloot te geven? MEC lanceert op dit moment een spraakmakende cross media campagne voor Sanex."

 

www.mecglobal.nl

www.twitter.com/eric_kramer_mec

 

 

Voor  Cross Media Bureau van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis