Ernst-Jan Pfauth over Media, Start-ups en Dagbladen in 2013
29-01-2013 21:52:14 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8536 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Ernst-Jan Pfauth is blogger. Hij staat op nummer 99.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Mijn droom is om zoveel mogelijk mensen hun kennis online te laten delen. Daarom schreef ik twee boeken over bloggen, geef ik blogworkshops en bouw ik Brainsley.com, een site waar experts leestips geven aan andere experts. Daarnaast presenteer ik vijf keer per seizoen de literaire talkshow Literaturfest en tik ik een wekelijkse column over technologie voor nrc.next. Ernst-Jan Pfauth - 1986, woont in Amsterdam."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik was chef Internet bij NRC Media en verantwoordelijk voor de relaunch van nrc.nl in december 2010, toen we de site opdeelden in Snelle duiding bij het belangrijkste nieuws en Beste van het web. Het was fantastisch om toen met tien redacteuren en vijf developers een compleet nieuwe nieuwssite te bedenken die online als uitgangspunt nam, in plaats van papier. Vooral het maken van de liveblogs over de Arabische Lente, aardbeving in Japan en de dood van Osama Bin Laden was opwindend werk."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Mijn allereerste stappen in het mediavak zette ik op de middelbare school. Ik was zo ongeveer met Lego uitgespeeld toen ik met HTML aan de slag ging. Om zelf een publicatie te kunnen bouwen - toen: een humorsite - was zo ongelooflijk spannend om te doen. Ik kon het design bepalen, de tone of voice en de inhoud. Een krantenbaantje was niet nodig want met de adverenties verdiende ik in één maand meer dan een jaar krantenlopen zou opleveren. Die zelfstandigheid, die sprak me aan. Dat er geen drempels bestonden. Later begon ik een site met cd-recensies en gaf ik klasgenoten een cd cadeau als ze daar een goede bespreking over tikten."

 

Wie zijn voor jou de vijf meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"In willekeurige volgorde: Matthijs van Nieuwkerk en zijn vertrouwelingen - de mensen die nu in ieder geval iedereen kunnen maken, en misschien ook wel breken. Elke dag een miljoen kijkers, plus een nieuwe rits programma's op komst. Een vol Paradiso met hun optredens. Heel tof om te zien hoe ze een ijzersterk format uitbouwen

Adverteerders - ik ken hun namen niet, maar de mensen die de advertentiebudgetten van AH, NS, Rabobank en dat soort bedrijven beheren. Het verbaast me altijd weer hoe zij mensen naar hun pijpen kunnen laten dansen. 

De redactie van nu.nl - hoe groot is hun marktaandeel? 40 procent, inmiddels? Er zijn zoveel mensen van hen afhankelijk voor hun nieuwsgaring.

De rekenaars van RTL en SBS - ik was een keer op een vergadering te gast van RTL, waar een man bij zat die verantwoordelijk was voor de formats en programmering. Ongelooflijk hoe goed hij wist wat wel en niet scoorde bij het grote publiek. Dat gaat met zoveel precisie gepaard. Als we dit tonen.., dan... Ik zou wel eens een weekje met zo iemand willen meelopen om precies te leren hoe je metingen kunt gebruiken voor het maken beter scorende programma's. Als blogger en ondernemer doe ik veel op gevoel maar af en toe op basis van goede cijfers werken kan ook geen kwaad.

John de Mol."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media in 2013?

"In de media verwacht ik de opkomst van nichepublicaties. Kleine websites die zich op een specifieke groep richten, in een zolderkamer beginnen maar langzaam uitgroeien tot grote uitgeverijen. Kijk naar clubs als iphoneclub.nl en misslipgloss.nl. In de VS heb je al veel meer van dit soort initiatieven, maar zij hebben het ook makkelijker, met dat enorme taalgebied. Ik vind het opwindend om te zien dat deze trend nu ook in de journalistiek zichtbaar wordt: De Nieuwe Pers bijvoorbeeld, of de krant van Rob Wijnberg."

 

Welke Start-ups gaan doorbreken in 2013?

"Start-ups die overzicht aanbrengen in het overweldigende online aanbod. Kijk naar de meest succesvolle start-ups van de afgelopen jaren, veel van hen hielpen mensen met het ontdekken van bijzondere dingen. Of het nu een café - Foursquare, muziek - 22tracks - of mooie plaatjes - Pinterest - was. Dat is ook precies wat we met Brainsley hopen te doen. Experts geven andere experts daar leestips. Zodat je niet meer door de ruis van bestaande sociale media hoeft heen te ploegen om must-reads binnen je vakgebied te vinden.

Daarnaast geloof ik in start-ups die particulieren helpen met het maken van geld. Door het verhuren van je slaapkamer - Airbnb, of het organiseren van activiteiten - Gidsy - of het beginnen van een webshop - Fray.it. Iedereen kan opeens ondernemer worden. In de media zie je ook zulke start-ups ontstaan, zoals Tinypass - abonnementen verkopen - of Prss (- het maken van eigen magazines."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"Kwaliteit. Goede initiatieven gecombineerd met slimme, verzorgde en oprechte marketing verkopen zichzelf."

 

Wat moeten media professionals doen om overeind te blijven in 2013?

"Blijven experimenteren, niet bang zijn kannibalisatie. Dat laatste zie ik veel bij kranten. Hun huidige inkomstenmodel is sterk aan het verouderen maar nog wel de moneymaker. Ondertussen schieten ze elk nieuw digitaal initiatief af omdat ze bang zijn het papieren model te beschadigen. Waardoor het over vijf jaar een bloedbad wordt omdat ze niet op tijd zijn omgeschakeld. Ik vind het verschrikkelijk pijnlijk om dat te zien."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Dan gaan we weer papieren media maken omdat mensen dat zo exclusief vinden. Ik geloof niet in alles digitaal, ik geloof in én én in plaats van óf óf."

 

 Wat is de toekomst van televisie?

"Dagbladen moeten blijven doen waar ze goed in zijn: stevige belangrijke kranten maken. Die moeten ze digitaal ook zo goed en luxe mogelijk verkopen. Daarnaast moeten aandeelhouders een deel van hun miljoenenwinst - ja, die maken ze nog steeds - steken in het opzetten van combat units - naar Clay Christensen. Kleine afdelingen die de toekomst van hun vak gaan uitvinden. Verlies je steeds meer lezers aan een nieuwssite? Zet er een combat unit op. Nemen mensen nieuws tot zich via sociale media? Zet er een combat unit op. Combineer je kwaliteiten - de beste journalistiek van Nederland maken - met de allerbeste web- en app developers van Nederland. Kranten hebben daar het geld voor. The Atlantic Monthly is hier een schoolvoorbeeld van. Onlangs publiceerde ik over dit onderwerp met de titel Wat we van een nieuwe kant willen."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Van Brainsley hét sociale netwerk maken waar experts leestips delen en zo hun kennis etaleren en overzichtelijk presenteren. Ben je zelf een expert? Meld je aan op Brainsley.com.

Elke dag bloggen. Ik heb alles in mijn carriere te danken aan bloggen, en daarom ga ik het ook in 2013 weer elke dag doen. Ik ga er scherper door denken - door de reacties en doordat ik mezelf dwing gedachten om te vormen tot coherente zinnen - en geniet van het eindeloos pielen aan mijn blog Pfauth.com.

Mijn literaire talkshow - vijf keer per seizoen in De Rode Hoed - naar de televisie brengen. Er komen elke keer 300 man kijken naar bijzondere mensen als Jelle Brandt Corstius, Katja Schuurman, PF Thomése, Bas Heijne, Jort Kelder, Peter Buwalda en Peter Vandermeersch die vertellen over hun favoriete boek. Ook mensen die bijna nooit lezen. Als we dat kunnen blijven doen, maar dan met een bereik van duizenden, lijkt me dat een droom."

 

www.pfauth.com

www.brainsley.com

www.literaturfest.nl

www.twitter.com/ejpfauth

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2   
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
 (3)     Joop van den Ende  
4   
(11)   Alexander Klöpping  
5  
 (4)     Reinout Oerlemans   
6  
 (5)     Linda de Mol   
7   
(6)     Derk Sauer 
8   
(8)     Christian van Thillo  
9  
 (-)      Frits Wester   
10 
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12 
(26)   Sjuul Paradijs    
13
 (13)   Edwin Evers    
14 
(12)   Paul Witteman    
15
 (7)     Albert Verlinde    
16 
(18)   Dick Molman    
17 
(24)   Henk Hagoort    
18 
(21)   Jort Kelder    
19 
(17)   Bert Habets    
20 
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22 
(20)   Peter R. De Vries    
23 
(28)   Harry Dekker    
24 
(94)   Dieuwke Wynia    
25
 (19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100