[Forum] Wat is het advies aan Peter de Mönnink?
28-09-2013 14:54:04 Door: Nico Scherphuis | Hits: 17936 | Tags:

Sanoma bevindt zich in een roerige periode die zich kenmerkt door uitdagende marktomstandigheden en dynamiek in de top van de organisatie waar op strategisch gebied belangrijke beslissingen moeten worden genomen. Afgelopen week is bekend geworden dat Peter de Mönnink de nieuwe CEO wordt per 1 januari 2014. Wij vragen een aantal bepalende spelers in de markt naar hun advies aan de nieuwe Sanoma CEO.

 

Wat is jouw advies aan Peter de Mönnink?

 

 

Ronnie Overgoor - 7 Ditches TV: "Ken hem niet goed, dus is geen oordeel, maar beetje een (voor) oordeel. Ik twijfel over zijn liefde voor online. Heb hem een keer op podium uitgeefcongres gesproken waar hij redelijk vijandig sprak over een partij als LinkedIn - de discussie ging over zelf online communities opzetten of niet. Mensen die in hun hart het internet als de vijand zien, verliezen de strijd en moeten al helemaal geen CEO worden van Sanoma.

Maar als gezegd, het is een vooroordeel, zonder grondige kennis van de heer in kwestie. Hij lijkt me verder alles behalve politiek ingesteld en dat is weer een pre, want de beuk moet erin daar bij Sanoma. Visie erin, SBS eruit, je opnieuw uitvinden en gaan, de mediawereld is prachtig!"

 

Xaviera Ringeling - ContentChefs: "Ik ken Peter de Mönnink niet persoonlijk, maar het is zeer waarschijnlijk dat hij mij helemaal niet kent dus daarin staan we dan op gelijke voet - of zoiets.  Mijn advies aan hem in zijn nieuwe functie: trek je niet teveel aan van het advies van alle stuurlui. Trek een eigen lijn en doe dat met flair - de eigenschap, niet het blad.

Sanoma runt een aantal mooie merken met veel potentie en doet online ook prima zaken. Hoewel ik zelf niet overtuigd ben van de houdbaarheid van grote logge organisaties in een tijd die zich kenmerkt door ultra-snelle veranderingen, kan De Mönnink bij een gigant als Sanoma voorlopig nog genieten van de too-big-to-fail-voordelen. Als hij dat creatief, met gevoel voor humor en met oog op de dag van morgen doet, wie weet – ontstaan er dan op termijn wel allemaal kleine, hele succesvolle Sanoma’tjes die de golf van omvallende reuzen wél overleven."

 

Jan Dijkgraaf - Buttkicken.nl: "Ik neem aan dat in het interbellum tussen de mentaal al vertrokken Dick Molman en Peter de Mönnink, in november en december dus, de tijdschriften die geen toekomst meer hebben er al aan gaan. Dan maakt Molman geen vuile handen en kan De Mönnink met een schone lei beginnen. Het is een schande hoeveel tijd Sanoma nam/neemt om die mensen in de bladenfabriek duidelijkheid te verschaffen. Want zo ingewikkeld is het allemaal niet. De Mönnink kan zich dan richten op het winstgevend(er) maken van de hele toko. Waarbij SBS prioriteit heeft, want met televisie verdien je het tien keer makkelijker dan met tijdschriften en verdien je honderd keer meer dan met online.

De doelstelling de helft van de omzet moet uit online komen, die uitgeverijen nogal eens benoemen, heb ik bij VNU Media praktijk zien worden. Gewoon je print eruit flikkeren, dan komt heel snel de helft van je omzet uit online. Alleen is de omzet in euro's nogal laag als je aan die vijftig procent zit. VNU Media is nu een afdelinkje van De Persgroep. Was ooit ook beursgenoteerd. Ik bedoel maar. Of het Sanoma van nu over drie jaar nog bestaat als tv-, online- en tijdschriftmoloch onder één paraplu? Ik denk het niet."

 

http://api.ning.com/files/OLof*ZzNiFE3Xr*kEh3apBFaBPjZ2elZSaDBFNmkSG3srI-oAAyp5VuvQjEQFIQ9Gxek7z0TLG2l2PfdBhBcEmGlx8-PhL6t/RuudVanDerZeeZenithOptimedia.jpg

Ruud van der Zee - ZenithOptimedia: "Dalende printoplages en tegenvallende advertentie-bestedingen; helaas is daar op korte termijn niet veel aan te doen. De consument denkt steeds minder in vaste mediatypen zoals tijdschriften/ dagbladen, haalt zijn informatie en inspiratie uit talloze vooral - vaak gratis - digitale kanalen. Hij/zij is ook steeds minder bereid om zich voor een langere periode vast te leggen middels een abonnement op één vaste titel.

Liever leest en mixt hij/zij content uit bijvoorbeeld Viva, Cosmopolitan en Donald Duck door elkaar heen en rekent af per artikel. Zoals je ook alleen je favoriete nummers via iTunes bestelt in plaats van het hele album. En daardoor ontstaan er specifieke en betrokken doelgroepen die ook voor adverteerders waardevol zijn.  Dat is wat mij betreft ook een belangrijke uitdaging voor Sanoma: een belangrijk deel van het - digitale - succes hangt sterk af van de bereidheid om net als steeds meer consumenten digital first te denken."

 

Arno Otto - RTL Nederland: "Als oud VNU-er volg ik de ontwikkelingen bij Sanoma met meer dan gemiddelde interesse. Na mijn periode als commercieel eindverantwoordelijke voor de internetactiviteiten van toen nog de publieksbladen, Gouden Gids en business publications, is het VNU ook na de overname door Sanoma voor de wind gegaan als het gaat om het digitale equivalent van print: websites. Ik noem ze tekst en plaatjes op meerdere schermen. Met name door slimme overnames van Startpagina en nu.nl voerde Sanoma sinds die tijd de markt aan qua digital website bereik.
 
De markt is echter veranderd. Digital is allang niet meer het equivalent van tekst en plaatjes op een computerscherm. Het gaat om entertainen en informeren via alle schermen met tekst, plaatjes en vooral bewegend beeld en geluid. Een complete transformatie van de core van een mediabedrijf.
 
Mijn tip aan Sanoma en daarmee Peter is: transformeer, herdefinieer en reorganiseer de core. Anno 2013 is die per definitie digital. Audiovisuele content is de kern waar alles om draait. Dat zou betekenen dat SBS volledig moet worden geïntegreerd, het hart van de organisatie moet zijn. Centrale organisatie, -aansturing en -expertise zijn hierbij essentieel. Een cultuur die digital ademt met digital natives in alle gelederen. My 2 cents..."

 

Martijn Standaart - NRC Media: "Peter de Mönnink, met jarenlange media ervaring heeft voldoende eigen ideeën. Sanoma heeft prachtige merken en goede mensen, de basis is goed. Logisch nadenken, ondernemen, innoveren, keuzes maken en doorpakken.

Dat laatste gaat altijd makkelijker en sneller als er een nieuwe frisse wind waait. Ik wens Peter als oud collega veel succes in zijn nieuwe job."

 

Paul Petermeijer - BBP Media: "Eerlijk zijn tegen de aandeelhouders dat oude tijden niet meer terugkomen, er is makkelijk geld verdiend. Das war einmal. SBS verkopen en je verlies nemen, je hebt genoeg aan Sanoma. Digitale en Consumenten kennis in je board erbij halen."

 

 

 

Ruud Hendriks - Startupbootcamp: "Als Peter mijn advies nodig heeft weet hij mij vast wel te vinden. Ik neem aan dat Sanoma bij zijn benoeming niet over een nacht ijs is gegaan. Ik vind het dan ook nogal arrogant hem ongevraagd van advies te gaan dienen."

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie