[Forum] Zijn we in Nederland op weg naar een bipolair dagbladenlandschap?
19-08-2013 13:56:05 Door: Nico Scherphuis | Hits: 20118 | Tags:

Afgelopen week liet Cees van Steijn, interim-CEO bij Telegraaf Media Groep, in het Financieele Dagblad weten dat hij voorziet dat er op de Nederlandse dagbladenmarkt op termijn slechts twee spelers overblijven, te weten TMG en Persgroep. In een komende consolidatiegolf zouden  - aangejaagd door de dynamiek op lezers- en adverteerdersmarkt – FD Mediagroep, NRC Media, Wegener en NCD Mediagroep alle door een van deze twee partijen worden overgenomen. De vraag is dehalve:

 

Zijn we in Nederland op weg naar een bipolair dagbladenlandschap?

 

Ruud Hendriks - Startupbootcamp: "We zijn al jaren onderweg naar een krantenlandschap met slechts twee kranten in plaats van twee spelers. Oud Elsevier CEO wijlen Pierre Vinken voorzag dat al in de jaren 80. Een populaire krant en een kwaliteitskrant die beiden electronisch uitkomen. That's it. Daarnaast blijven er wat kleinere publicaties voor lokaal nieuws in de grote steden. Vinken had en heeft nog immer gelijk. De bevestiging van zijn visie is slechts een kwestie van tijd."

 

Ruud van der Zee - ZenithOptimedia: "Het is waarschijnlijk niet in het belang van de lezer. Veel van de fusies waar we tot nu toe getuige van zijn geweest zijn primair gericht op kostenbesparingen, terwijl er - te - weinig is geïnvesteerd in innovatie: en dat lezers dat hebben gemerkt zien we vooral terug in de sterk gedaalde oplages van regionale en de landelijke populaire dagbladen. Daarbij komt dat een steeds grotere groep - in algemeen nieuws en minder in verdieping geïnteresseerde - consumenten niet meer bereid is om te betalen voor een krant omdat veel bronnen deze content gratis ter beschikking stellen. Probeer daar maar eens een nieuw verdienmodel tegenover te stellen.

De kwaliteitskranten hebben hier minder last van: zij bedienen een lezersgroep die - nog - wel bereid is om te betalen voor onderscheidende content: hier is het veel meer de uitdaging om de transitie van betaalde papieren editie naar betaalde digitale versie te maken. Ongeacht wie de eigenaar is. Wat betreft de adverteerdersmarkt: veel tijd en energie die eerder werd besteed aan concurrentie binnen het mediumtype, kan nu worden aangewend om meer in- en foresights  te verzamelen over de invloed en het effect van het mediumtype dagbladen binnen de totale middelen-mix van adverteerders."

 

http://api.ning.com/files/aP9YpP54chC0KIzyKLZU7-rVU6jASHHx91P-hdBHBjdg9bq0NFZniQyDTlZWaDf-Su4utn4FlExHXonA8FCBWbof3KuAO6Dg/OnnoAerden122.jpgOnno Aerden - Inhoudelijke Zaken: "Geweldig als het woord bipolair wordt gecreëerd voor een markt met twee grote aanbieders en een hoop kleintjes. Ik leerde vroeger dat zo iets een duopolie heet. Met alle gevolgen voor adverteerders en toeleveranciers van dien; het risico op price setting wordt groter naarmate het aantal aanbieders slinkt. Maar ach, alles dat helpt om de voorheen zo machtige print media industrie te redden lijkt in deze tijden gerechtvaardigd. Mij verbaast vooral het aperte onvermogen van grotere uitgevers om snel te schakelen - ook nu het dak lekt en het huis in de fik staat. Heren CEO's, stap over uw schaduw heen en maak snel afspraken. Dan kunnen dit jaar nog verregaande samenwerkingen worden aangekondigd. Blijft over: de tijdschriftenmarkt. Daar is het allemaal nog weer veel erger. En wordt vooralsnog alleen in het duister getast."

 

Guy Grimmelt - CBS Outdoor: "Nee, ik ben het niet eens met de visie van TMG. Wat ik wel denk is dat er binnen afzienbare tijd een aantal grote multimedia bedrijven zullen ontstaan die de macht naar zicht toe trekken om zodoende schaalvoordelen te creëeren en de relatieve macht van de mediabureaus aan banden zal leggen. SBS/Sanoma/Talpa is daar al een klein voorbeeld van en RTL timmert ook hard aan de weg. Ik denk eerder dat er multimedia bedrijven ontstaan dan single media conglomeraten maar ja, TMG en visie, het zou zo maar kunnen dat ze eens een keer gelijk hebben."

 

http://api.ning.com/files/sMlYIb*rJnMUIw7RDCMon4KvvUrWT5Zwn5KCd5r*sQhdIyxKmOHPamtklY80jRvtdLxqXbdlwriwtjijX41RJ-n7PeeU7oqa/TitusEikelboom.jpg

Titus Eikelboom - Stroom: "Als je naar de bestedingen in landelijke dagbladen (Nielsen, t/m juli 2013) kijkt, dan is er al bijna sprake van een duopolie op de adverteerdersmarkt. TMG en De Persgroep halen daar een marktaandeel van bijna 80 procent. Grootste winst valt te boeken door overname van regionale dagbladen die toch nog steeds goed zijn voor bijna 40 procent van de bestedingen in dagbladen.

Probleem daarbij is echter dat de zowel de lezers- als de adverteerdersmarkt enorm aan het krimpen zijn. Consolidatie is dan ook korte termijn denken en symptoombestrijding. Wellicht noodzakelijk om nu beter te overleven maar op langere termijn ongewenst. Vanuit het perspectief van zowel de lezer als de adverteerder zou het bovendien een gruwel zijn als de nieuwsberichtgeving in de geschreven pers in handen zou komen te liggen van slechts twee partijen."

 

Roland Teerenstra - Vizeum: “Gezien de negatieve ontwikkeling op de dagbladen advertentiemarkt, 25-30 procent daling aan inkomsten in de laatste 10 jaar, denk ik dat er best een mogelijkheid bestaat dat er uiteindelijk maar een paar grote spelers zullen overblijven. Kostentechnisch wordt het voor de kleinere uitgevers steeds moeilijker het hoofd boven water te houden en om te blijven investeren in nieuwe ontwikkelingen en platformen. Een sterk merk alleen zoals bijvoorbeeld het FD is wel belangrijk maar geen garantie op bestaansrecht. Daardoor wordt de verleiding om te fuseren steeds groter. If you can’t beat them join them. Grootste kans dat er uiteindelijk drie uitgevers overblijven te weten TMG, Persgroep en FD Mediagroep in combinatie met NRC Media."
 

 

Wim Tjaberinga - Fertile Ground: "Wat ik lees is vooral oud denken waarmee consolidatie wordt onderbouwd. En waarom zouden er uiteindelijk twee krantenbedrijven overblijven en niet een, of nog erger, helemaal geen? Wat ik mis is innovatief denken waarmee dagbladen zichzelf weer op de kaart kunnen zetten. Niet noodzakelijkerwijs als als papieren medium, maar bijvoorbeeld wel als - individueel - nieuwsplatform, gericht op de behoeften van de moderne digitale en sociale consument. Ik geloof dus helemaal niet in big is beautiful maar veel meer in outsmarting the competition. En als ik er zo naar kijk, dan denk ik dat FD Mediagroep bijvoorbeeld verder is dan TMG. En wat te denken van Nu.nl?

En natuurlijk, TMG heeft spierballen en kan concurrentie uit de markt kopen. Maar zoals altijd, wanneer er enkele bomen in het bos sneuvelen, ontstaat er weer volop licht en ruimte voor nieuwe frisse jonge scheuten om uit te groeien tot krachtige nieuwe bomen. Ik denk dus dat wanneer twee honden vechten om een been, een slimmere derde er wel eens mee heen zou kunnen gaan. Of die partij er al is of nog moet opstaan? Ik weet het niet, maar we gaan het ongetwijfeld zien als de stofwolken van het overnamegeweld zijn opgetrokken."


Ruud de Langen - Mindshare: "De kans dat de stroom advertentiegelden van papier naar digitaal zal stoppen, is net zo groot als de kans dat Go Ahead Eagles kampioen van Nederland wordt. De consolidatie zal doorzetten. In eerste instantie qua samenwerking op distributie en drukken. En het is inderdaad niet ondenkbaar dat er op termijn maar twee partijen overblijven op dagbladgebied."

 

 

Olaf Michielse - Mediabrands: "Bezien vanuit de markt van nieuws-exploitatie is er niet zoveel aan de hand: product dagblad verwordt tot een niche, een klein onderdeel van totaal aan nieuws producten. Na de adverteerder haakt inmiddels ook de dagbladconsument af omdat er een beter (more conveniënt, sneller, actueler, interessanter) of goedkoper alternatief is. En met de huidige technologische ontwikkelingen wordt de alternatieven met de dag aantrekkelijker ten opzichte van het statische dagblad. Natuurlijk zal het dagblad blijven bestaan: er is altijd een markt voor - en behoorlijk in omvang ook, zolang er ruimte is voor innovatie -, maar ik geloof niet dat dat uiteindelijk een bipolar landschap oplevert. De nieuws-markt wordt niet beheerst door 2 partijen. En een bipolar dagblad-landschap is niet zo relevant.

Zoals mijn eerste fmcg klant mij al toonde: 70 procent marktaandeel binnen een marktsegment van 4,5 procent stelt binnen de business strategie van een op massa gericht onderneming niet zoveel voor. Er zullen door de technologische ontwikkelingen eerder kleine nieuwe initiatieven ontstaan die de functie van het dagblad nieuwe inhoud geven: niche, gericht, actueel, kleine oplages, maar bijzonder relevant.  Zo zou ik zelf best (fors) willen betalen voor een lokaal/regionaal nieuwsaanbod, en het liefst ook 6 x per week s'ochtends in de bus, en uiteraard ook op alle mobile platformen aangeboden/toegankelijk  Maar dan wel hoogwaardig nieuws over regionale politiek, sport en achtergronden en duiding en geen berichtjes over vrouw valt van fiets en zonder het gehele eerste katern met ANP berichten: het echte nieuws heeft iedereen allang een dag eerder elders gelezen of gehoord/gezien.

Monopolist Wegener graaft zich helaas enkel verder in met kostenreducties en versobering van product, inderdaad de beste strategie als antwoord op een disruptive market met gewijzigd consumentengedrag. Uitgevers die de klant echt willen begrijpen hebben een toekomst: Zie het verschil tussen Wegener en FD Mediagroep: product dagblad versus product hoogwaardig business nieuws. Uiteindelijk corrigeert de markt: partijen zonder innovatie vallen af en er ontstaat ruimte voor nieuwe initiatieven met nieuwe business modellen. Helaas voor zowel de dagbladsector als de consument zijn de uitgevers te lang te rijk geweest."

 

Evert Albers

Evert Albers - Streeff.nl: "Gezien de dingen die Cees van Steijn daar doet, lijkt het me waarschijnlijker dat er straks een monopolair dagbladenlandschap komt. Zonder TMG.

Ik ben niet zo'n TMG fan, maar aangezien het gat dan waarschijnlijk door engerds als Murdoch zal worden ingevuld, hoop ik maar dat ik er met mijn eerste stelling naast zit."

 

 

Norman Van den Wildenberg - HetNieuwsUit: "Nogal gewaagd en arrogant om als CEO van TMG te zeggen dat TMG zelf overblijft, als net bekend is geworden dat juist daar tijdens een reorganisatie nog een keer moet worden gereorganiseerd en merken die net zijn aangekocht alweer blijken geflopt.

Zelf zei ik jaren geleden al dat er slechts 2 of 3 groepen zullen gaan overblijven over 10 jaar. En zelfs die zullen zich meer moeten richten op online in plaats van op papier. Online dagbladen zullen meerdere uitgevers kennen, hoewel daar meer versplintering zal zijn dan in de huidige oude media-markt. Of TMG daarbij zal zitten? ik vraag het me af."

 

Jan-Kees Verschuure - Jan-Kees Verschuure Publicaties: "Wat uitgeefconcerns betreft ongetwijfeld niet ver ernaast. Moeilijker te voorspellen is hoe het met titels zal gaan. Het succes van de kwaliteitsdagbladen bewijst dat er een markt is, maar veel artikelen uit Trouw kunnen tegelijkertijd zo in de Volkskrant.

Van de regionale dagbladen zal een groot deel online willen of moeten, waar de concurrentie nu al groeit; conservatieve regio's met een traditioneel sterke krant zoals Zeeland zullen wellicht meer baat hebben bij een (uitgeklede) printversie."

 

Norman Van den Wildenberg - HetNieuwsUit: "Oh leuke...; Kwaliteitsdagbladen... Ehm, wat zijn dat? Voor rechts Nederland De Telegraaf, voor links Nederland De Volkskrant? Voor realistisch Nederland The Times en voor de boeren op het platteland de lokale edities van de Wegener Groep? Kan me indenken dat zelfs een groep mensen die niet graag lezen een zondagskrantje nog als kwaliteitskrant wordt gezien...

Wat je verder zegt Jan-Kees zie ik ook gebeuren: 80 procent van de artikelen in iedere krant is uitwisselbaar met welke concurrent dan ook.

Mijn voorspelling: Binnen nu en 5 jaar: samengaan van alle Wegener-edities tot 1 of 2 titels met enkele regionale katernen, zo ook bij TMG die De Telegraaf laat samengaan met Metro (evt in afgeslankte editie als gratis weggevertje/lokkertje) en de randstedelijke lokale dagbladen, De Persgroep zal hetzelfde doen, NDC zal in het Noorden een eigen blok gaan vormen en zo verder.

Over tien jaar zijn de papieren kranten zo ver afgeslankt dat fusies noodzakelijk zijn en de verschillende regionale uitgeversblokken zullen een verregaande samenwerking aangaan, teneinde een vuist te kunnen vormen tegen de landelijke dagbladengroepen. 1 of 2 grote dagbladuitgevers zullen de activiteiten geheel of deels gedwongen in de etalage moeten zetten en dan is het uiteindelijk de sterkste die wint en alles één voor één opkoopt. Het monopolie dat ontstaan zal even bestaan en dan op papier worden afgestraft door de consument die een eenheidsworst niet zal accepteren en zijn weg probeert te vinden bij mogelijk Wegener/Mecom, die de meest waarschijnlijke partner voor de regionale uitgeefconcerns is en over 15 jaar mogelijk zelfs de papieren edities van TMG zal opkopen, aangezien TMG op het moment het verste is met het zoeken naar online oplossingen en uiteindelijk wel een online winner creëert die zichzelf doet besluiten offline te stoppen met nieuws.

Helaas voor TMG zal het ook online altijd een geplaagde uitgever blijven met een verleden dat door de consument niet wordt geaccepteerd, waardoor ook TMG binnen nu en 20 jaar wordt overgenomen door (wss) een grote Amerikaanse investeringsmaatschappij/uitgeverij."

 

 

Meedoen aan dit forum?

Mail uw bijdrage naar info@nederlandsmedianieuws.nl

 

 

Lees ook voorgaande edities van [Forum]

 

Wie worden de nieuwe topmensen bij TMG, SBS en Sanoma?

Wat betekent de komst van Fox voor het Nederlands medialandschap?

Wat is de toekomst van het mediabureau? 14 bureau directeuren geven hun visie

Wat betekent het de overname van Metro door TMG voor het Nederlands medialandschap?

De Persgroep koopt Intermediair en heft meteen de print-editie op. Kijken wij hier naar de toekomst van het Nederlands medialandschap?

Wat is de betekenis van de Cookie Wetgeving voor het Nederlandse Media- en Marketing Communicatie landschap?

Wat betekent het verdwijnen van De Pers voor het Nederlands medialandschap?

Bedrijft PowNews journalistiek of is het iets anders? En als het iets anders is, is dat dan erg?

Heeft SBS met The Winner Is een goede eerste stap gezet op de weg naar herstel?

Het veranderend Nederlands media landschap in 2012

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie