Gerard Timmer over Media in 2013 en de toekomst van de Publieke Omroep
15-01-2013 11:46:28 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8377 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Gerard Timmer is Directeur Televisie Programmering Nederlandse Publieke Omroep. Hij staat op nummer 52.



Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?
"Gerard Timmer. Directeur Televisie Programmering Nederlandse Publieke Omroep. Verantwoordelijk voor de programmering van de publieke televisie. Formeel heet deze functie nu Directeur Video waarmee we aangeven dat het programmeren van beeld via meerdere schermen gaat en zich niet beperkt tot alleen televisie."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik ben begonnen als cameraman bij Club Veronica, in 1988. Daarna werd ik Producer en Uitvoerend Producent van tv programma’s als Nieuwslijn, TV Sport, Veronica goes … en het, toen nog, tv programma BNN. In 1997 samen met Bart de Graaff, Frank Timmer en Willem de Bois BNN opgericht. Bart was Voorzitter, ik Vice-Voorzitter en Algemeen Directeur. Na het overlijden van Bart werd ik door de ledenraad verkozen tot zijn opvolger als voorzitter van BNN. In 2004 Omroepman van het Jaar. In 2006 bij SBS werkzaam geweest voor de radiotak. In 2007 door Raad van Bestuur benaderd voor functie Directeur Televisie Programmering."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?  

"In dit vak, en zeker bij de publieke omroep, sta je in het centrum van alle maatschappelijk relevante gebeurtenissen. De kijker en luisteraar verwacht, en terecht, dat alles wat er voor hem of haar toe doet bij de publieke omroep zicht- en hoorbaar is. En logisch. De publieke omroep is van iedereen.

Daarnaast ben ik me bewust dat de publieke omroep nog de enige plek is in Nederland waar alle bevolkingsgroepen dagelijks samen komen. Er is geen enkele fysieke of virtuele plek meer waar dat, in deze omvang, nog het geval is: de maatschappij individualiseert, het verenigingsleven neemt af. Ik voel in mijn werk de verantwoordelijkheid met die blik naar ons gehele aanbod te kijken en de functie van die ontmoetingsplek, bij de samenstelling van dat aanbod, ook leidend te laten zijn.

Wat me niet aantrekt? Kijk, het simpele gegeven dat de publieke omroep nog de enige plek is waar dagelijks zoveel verschillende bevolkingsgroepen samen komen betekent eigenlijk dat het een kopie is van de samenleving. En die kan alleen maar slagen als je verdraagt dat er zowel programma’s worden uitgezonden die jou interesseren én inspireren als andersom. Helaas is die noodzakelijke tolerantie bij hen die de opinie bepalen vaak ver te zoeken."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"John de Mol, Sander Dekker, Christian van Thillo, Harry Dekker, Sjuul Paradijs."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunicatie in 2013?

"Het jaar 2013 zal het antwoord geven op de positionering van de publieke omroep in 2016/2017. Daar heb ik, met mijn collega’s, het komend jaar m’n handen vol aan. De impact van de bezuinigingen uit Rutte I en Rutte II zijn zo ingrijpend dat we eind 2013 niet anders dan kunnen concluderen dat de publiek televisie ingrijpende veranderingen doormaakt.."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie? Waar gaat het om, wat is de motor? Is die essentie door de tijd heen hetzelfde of verandert die. Als ja: hoe?

"De motor van Marketing Communicatie is de inhoud en de mate waarin deze compelling genoeg blijkt voor het publiek. Die laatste deed er altijd al toe maar met social media kan die inhoud meer dan ooit gemaakt maar ook gebroken worden. Dat wordt de komende jaren niet minder. We krijgen meer aanbieders, meer oncontroleerbare invloeden op (het succes van) de inhoud en in dat licht zijn er twee zaken waar we groots op moeten inzetten. Ten eerste de legitimatie, ten tweede de blijvende vindbaarheid van ons aanbod, zowel lineair als on demand."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Dat wordt zowaar geen makkelijke opgave. Het jaar 2013 maar ook de drie jaren die daar op volgen, zullen de creatieve en facilitaire mediasector onder een ongekende druk zetten. Het adagium dat je onderscheidend moet zijn, en marktconform moet werken, zal voor het eerst in decennia by far niet meer voldoende blijken te zijn. Maar het trieste is, het is het minimale wat je moet doen. Daar bovenop komt dat je mijns inziens het veld waarin je nu opereert moet verruimen. Maak je minder afhankelijk van één of twee sectoren."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?
    
"Dan blijft legitimatie en vindbaarheid het allergrootste goed. Oftewel, dat je herkent, erkent en als noodzakelijk wordt geacht door het publiek. En, als je wilt dat ze je inhoud over 20 jaar ook nog herkennen, erkennen en noodzakelijk achten zal je moeten zorgen dat dat publiek het kan blijven vinden. Want één ding is zeker, we krijgen niet mínder inhoud, alleen maar meer."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?
    
"Er stevig aan bij te dragen dat de publieke omroep, na de bezuinigingen, ook nieuw elan laat zien. Het is onvermijdelijk dat vele programma’s zullen moeten gaan sneuvelen en dat de televisienetten er anders uit zullen gaan zien. Die enorme bezuinigingsslag zal in beginsel het beeld van een slagveld oproepen. Maar de kunst zal zijn er voor te zorgen dat het beeld van minder al snel wordt omgedraaid in nieuwe energie. Die verplichting hebben we. Willen we er voor blijven zorgen dat die ene plek waar bevolkingsgroepen nog dagelijks samen komen, waarvan je de functie niet moet onderschatten, ook over 20 jaar nog bestaat."

 

www.npo.nl

www.twitter.com/gerard_timmer

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2  
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
(3)     Joop van den Ende  
4  
(11)   Alexander Klöpping  
5  
(4)     Reinout Oerlemans   
6  
(5)     Linda de Mol   
7  
(6)     Derk Sauer 
8  
(8)     Christian van Thillo  
9  
(-)      Frits Wester   
10
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12
(26)   Sjuul Paradijs    
13
(13)   Edwin Evers    
14
(12)   Paul Witteman    
15
(7)     Albert Verlinde    
16
(18)   Dick Molman    
17
(24)   Henk Hagoort    
18
(21)   Jort Kelder    
19
(17)   Bert Habets    
20
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22
(20)   Peter R. De Vries    
23
(28)   Harry Dekker    
24
(94)   Dieuwke Wynia    
25
(19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100