Guy Grimmelt over buitenreclame: "Locatie is onze content en locatie zal steeds belangrijker worden"
13-12-2013 15:16:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4337 | Tags:

De dynamiek binnen alle mediatypen is groot, bij buitenreclame is dat niet anders. Wij spreken met Guy Grimmelt, marketing & business development director bij CBS Outdoor.

 

Dag Guy, hoe is het met je?

"Prima! Het einde van het jaar in zicht, veel leuke en nieuwe initiatieven voor 2014 en afgelopen donderdag een geweldig gezellige traditionele Kerstbomenborrel gehad met onze klanten!"

 

Hoe is de markt voor buitenreclame dit jaar geweest?

"Volgens mij is de markt overall nog wel omlaag gegaan maar dat geldt bijna voor alle mediatypen. Toch zijn we daar goed uitgekomen omdat we het sterkste aanbod in de markt hebben. Dan ben je toch minder gevoelig voor grote schommelingen. Budgetten zijn wel kleiner geworden, dan is het extra belangrijk om een sterke propositie te hebben en goede mensen te hebben die met inzicht, kunde en creativiteit kunnen meedenken. Daar zijn we goed in gegroeid."

 

De dynamiek in buitenreclame is groot, wat gebeurt er op dit moment?

"Interactie, digitalisering en de combinaties van buitenreclame met bijvoorbeeld social media en mobile advertising zijn zaken waar wij in ieder geval druk mee zijn en wat ook leeft bij onze klanten. Helaas gaan sommige aspecten minder snel dan we soms zouden willen maar we blijven het belangrijk vinden om hier samen met bureau en adverteerder energie en geld in te steken.

Daarnaast zie ik een trend in locatie. Ik roep vaak dat locatie onze content is en dat locatie steeds belangrijk zal worden. Google Glass laat dat al zien maar zo zijn er veel andere grotere en kleinere partijen die zich hier in manifesteren. Ik verwacht steeds vaker campagnes die op basis van locatie worden bepaald. Of dat nou met buitenreclame is of bijvoorbeeld online, waarbij de recente campagne van Google Now in de UK al een goed voorbeeld is. Wij geloven in deze trend en hebben daarom al als eerste in de markt locatiepakketten mogelijk gemaakt en dat gaan we verder optimaliseren. Als je namelijk jonge gezinnen wilt beïnvloeden, waarom zorg je dan niet dat in ieder geval een deel van je campagne ook rondom scholen, sportverenigingen en andere locaties zichtbaar is? Locaties waarvan je weet dat je doelgroep er is en waardoor je boodschap sterker overkomt."

 

CBS Outdoor organiseerde in oktober een interactieve maand. Wat en hoe was dat?

"Klopt, geweldig was dat! Ruim twintig interactieve campagnes op zowel regionaal als nationaal niveau. Helaas kunnen we niet altijd de specifieke resultaten delen maar als je met onze social interaction abri’s op slechts vijf plekken in het land toch ruim 6000 mensen weet te bereiken die zichzelf met foto op je Facebook pagina willen laten zetten als onderdeel van je campagne, dan geeft dat wel een kick. Of de ruim 7500 unieke connecties in een week tijd met onze Wifispots die een adverteerder genereert en dus ook de combinatie hiermee naar mobiel maakt, is super leuk. Dat is dan ook de reden geweest dat we veel interactieve zaken ook na de Interactie Month hebben verlengd. En afgelopen week hebben besloten om zelfs uit te breiden met deze mogelijkheden."

 

Jullie hebben een project met UPC op gebied van Wifi. Wat is dat?

"De grap is dat we al met Phocabby een exclusieve samenwerking hebben op dit gebied met ruim vijftig Wifispots en daar is de pilot met UPC nu bij gekomen. Dat past in hetgeen ik hiervoor al zei; dat we gaan uitbreiden omdat we zien dat het werkt. De Wifispots geven de consument op wachtlocaties de mogelijkheid om extra content te krijgen van de adverteerder die je op de poster ziet en je kunt vervolgens een bepaalde periode gratis gebruik maken van een sterke en kwalitatieve connectie met het internet. Zoals de getallen voorlopig aantonen is daar vraag naar en geeft het onze adverteerders een extentie op de campagne. Met Phocabby gaan we verder met Wifi en onze social connecties en ik hoop dat we dat met UPC ook kunnen gaan doen. Het is nu ook gewoonweg veel leren, ervaring opdoen en tegelijkertijd meer van een campagne kunnen maken door de interactie en connectie met de consument te verbreden en daar is de klant altijd bij gebaat."

 

CBS Outdoor heeft een nieuwe eigenaar en krijgt een nieuwe naam, hoe zit dat?

"Exterion Media. Ja, een uitdaging om aankomend jaar, vanaf 21 januari 2014, onze nieuwe naam tussen de oren te krijgen. CBS Outdoor is en was een sterke en bekende naam maar de nieuwe naam heeft voldoende potentie en straalt ook uit dat we wellicht breder gaan kijken dan buitenreclame. Stiekem gaan we al vaker wat breder met zaken als OOH mail, fieldmarketing, pop up stores en dergelijke  maar ik verwacht nog wel meer in 2014. We moeten gewoon het aankomende jaar als Exterion Media laten zien waar we voor staan, want wij bepalen uiteindelijk of en hoe ons nieuwe merk bij iedereen straks bekend staat."

 

Ik hoor vanuit de markt dat jullie grote stappen gaan zetten in 2014. Vertel alles!

Onze nieuwe aandeelhouder, met wie we regelmatig afstemmen, ziet enorm veel kansen in onze markt en benadert dat ook erg pragmatisch. Dat geeft een goed gevoel en zorgt er denk ik ook voor dat we lokaal nog meer ondernemerschap kunnen en zullen tonen. Vanuit mijn tak, Business Development zijn we echt wel met een paar gave dingen bezig maar het is nu nog net iets te vroeg om daar alles over los te laten. Ik kom heel snel in 2014 bij je terug om alvast wat concrete nieuwe dingen te laten zien.

 

www.cbsoutdoor.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie