Hans Horneman - OmnicomMediaGroup - over de toekomst van mediabureaus
28-01-2013 14:44:57 Door: Nico Scherphuis | Hits: 25750 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Hans Horneman, CEO van OmnicomMediaGroup.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik ben sinds 2001 CEO van eerst OMD en later OMG OmnicomMediaGroup. Daaronder vallen diverse labels; OMD, Fuse, Drum, Annalect, DBRS, PHD en M2M. Samen met Esther Hendriks en Henk Plessius zijn we al 10 jaar bezig onze tent uit te bouwen."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Voorheen was ik directeur/eigenaar van diverse reclamebureaus waaronder More in Deventer. Daar heb ik begin 2000 afscheid van genomen. Aandelen verkocht en rustig een jaar in de luwte gaan zitten. Maar ja dat was het ook niet, heb namens Boer en Croon 2 jaar ad interim directeur communicatie mogen doen op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bijzonder boeiend om van die kant het spel mee te maken. Daar zit de macht.

Kortom veel gedaan. Eigenlijk had ik in begin totaal geen beeld van het mediavak. Al doende leert men. Inmiddels heb ik genoeg ervaring om te mogen zeggen dat de mediawereld behoorlijk wordt onderschat. Op
het gebied van digital en strategie loopt een aantal bureaus zonder meer voorop."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Wat ik lastig vind, is het geklets in dit kleine wereldje. Geruchten alom over iedereen. Vind ik minder. Daarnaast is dit een jong vak met jonge
Interessante mensen. Wat het erg dynamisch maakt."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Voor Ton Schoonerbeek heb ik veel respect. Doet het zonder meer uitstekend. Daarnaast veel bewondering voor onze eigen Esther Hendriks. Zoals zij met Talpa, RTL en Vodafone The Voice Of Holland heeft uitgebouwd, is zonder meer uniek in de Nederlandse
media geschiedenis.

Ook ja en natuurlijk Ries Meijer de man die Kobalt zijn eigen sausje gaf. Mooie prestatie. Helaas onvoldoende gewaardeerd op het laatste moment.

En Mr. John Knecht niet te vergeten die mij de eerste beginselen van reclame en media bijbracht tijdens het Erkenningsexamen van de Rota. Dat diploma had je nodig om een reclamebureau te beginnen.

Als laatste twee reclamemakers: Bela Stamenkovits al heel lang een dierbare vriend en succesvol reclamemaker. Ook nu weer met z’n nieuwe bureau SSSS&Orchestra. En Pietro Tramontin de  Europese baas van DDB. Wat een carriere heeft die man."


Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Social media en slimme internetideeën. Zoals nu weer is gebleken met Vakantieveilingen.nl. Gekocht door Cyrte. Verder zie ik weinig nieuwkomers op ons gebied. Is ook moeilijk. De grote partijen beheersen 70 tot 80 procent van de markt."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013?

"Bedrijven moeten flexibeler kunnen zijn in aannames en ontslag. In dat kader ben ik blij met de voorgenomen versoepeling van het ontslagrecht. Dat is realistisch beleid. Daarnaast worden we steeds meer consultants en focussen we meer en meer op creativiteit.."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Natuurlijk wordt niet alles digitaal. Het gaat erom dat digitaal denken centraal staat."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Integratie van advies op online/offline. Dat klinkt makkelijk maar is het verduiveld lastig en het oppakken - overpakken - van de regierol van reclamebureaus. Prachtig om dit te zien gebeuren, ook bij ons. Met creatie en samenwerking met derden - bijvoorbeeld productiehuizen - als lopende stap. Natuurlijk wordt niet alles digitaal. Het gaat erom dat digitaal denken centraal staat."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Eigenlijk maar twee. Uitbouwen van OMG en gezond blijven. Op mijn leeftijd is dat überhaupt het belangrijkste."

 

www.omnicommediagroup.nl

 

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof

Armel Mouqué

Eric Kramer

Léonie Koning

Menno Jan Janssen

Olaf Michielse

Roland Teerenstra

Ruud de Langen

Titus Eikelboom

Ton Schoonderbeek

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn