Hans Nijenhuis over NRC.next nieuwe stijl en de NRC Reader
11-02-2013 15:44:03 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9714 | Tags:

Volop dynamiek in het nieuwe pand van NRC Media aan het Rokin in Amsterdam. Deze week verschijnt NRC.next in een nieuwe redactionele opbouw, in een nieuwe vormgeving en ook verschijnt deze week de NRC Reader voor tablets. Nederlands MediaNetwerk spreekt Hans Nijenhuis, chef bij NRC.next.

 

Dag Hans, hoe gaat het met jou en NRC.next?

"Geweldig! Niet alleen werken we in een nieuw gebouw in het hart van Amsterdam, we maken met ingang van vandaag ook een nieuwe next. Vernieuwing zit in het DNA van next. Of je nu  next leest of next maakt – je probeert het beste uit het leven te halen en dan is stilstand geen optie."

 

 

Hoe ziet de nieuwe redactionele koers van NRC.next eruit?

"We hebben ons afgevraagd hoe we de lezer zoveel mogelijk kunnen helpen. Die heeft immers nog wel meer te doen dan de krant te lezen. We willen haar of hem helpen de wereld beter te begrijpen, en dan wel op een manier die inspireert en tijd bespaart. Daarom bestaat de krant voortaan uit drie delen: Weten, Denken, Doen. Weten: Alles wat je moet weten om de actualiteit te snappen. Denken: interessante meningen waaraan je die van jezelf kunt scherpen. Doen: een selectie van wat er allemaal nieuws is om te lezen, te kijken, te bezoeken, kortom, te doen."

 

Wat hebben jullie gedaan met de vormgeving van NRC.next?

"Elk deel heeft zijn eigen kleur, zodat je steeds weet waar je bent. Verder hebben we de krant iets sneller gemaakt: je ziet sneller waar een verhaal over gaat, verschillende soorten informatie worden van elkaar gescheiden. Nu ja, kijk zelf maar."

 

 

Natuurlijk geen toeval; ook deze week verschijnt de NRC Reader. Wat is dat? Vertel alles!

"NRC Reader is een betaalde applicatie, speciaal vormgegeven voor de iPad, met dagelijks een handjevol artikelen die diepgang, interpretaties en verklaringen bij het nieuws geven. Zeven dagen per week selecteert de hoofdredactie acht artikelen uit NRC Handelsblad en nrc.next. Zij stellen zichzelf de vraag: Welke stukken móét onze lezer vandaag hebben gelezen? Voorwaarde is dat lezers NRC Reader binnen vijftien minuten uit kunnen lezen. Er is geen opsomming van nieuwskoppen. De app is ontwikkeld vanuit de behoefte van degenen die meer willen weten, maar niet genoeg tijd of geld hebben om een volledige krant te lezen of te betalen."

 

Wat betekenen deze veranderingen voor adverteerders?

"Meer manieren om een kapitaalkrachtig publiek te bereiken, dat voor een deel ook nog bestaat uit mensen die nog niet trouw zijn aan een automerk, die nog geen hypotheek hebben afgesloten en die ook andere belangrijke beslissingen in hun leven nog moeten nemen. Kijk dinsdag hoe Absolut dat doet in next. Dan vallen de boodschap en het medium echt heel mooi samen. Het leven mag worden geleefd, haal er het beste uit en geniet ervan, dat is de boodschap die je die dag in handen hebt. De reader is bovendien zeer geschikt voor fotoseries en video – ook series en video van adverteerders."

 

Wat is jouw visie op de toekomst van dagbladen?

"Ik heb een rotsvast geloof in kwaliteit. Op social media hoor ik de mening van vrienden, bekenden en trouwens ook heel veel onbekenden. Ik kan nu ook abonnementen nemen op journalisten, auteurs meestal. Prachtig! Maar voordat ik zelf een mening kan vormen, heb ik eerst feiten nodig. Een visie is mooi, maar het begint met deskundigheid. Media die dat bieden hebben en houden bestaansrecht, NRC is er daar een van."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Ik krijg net van een collega beelden door die hij met zijn telefoon heeft geschoten bij de opnamen van het reclamefilmpje voor de nieuwe next. Dat is wel de grenzen opzoeken zeg! Volgende week op tv."

 

Hans Nijenhuis is chef bij NRC.next

www.twitter.com/hansnijenhuis

 

www.nrc.nl

www.nrcmedia.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn