Harm Taselaar over Media in 2013 en de ambities van RTL Nieuws
27-01-2013 20:27:16 Door: Nico Scherphuis | Hits: 13754 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Harm Taselaar is hoofdredacteur van RTL Nieuws Hij staat op nummer 69.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik ben Harm Taselaar, hoofdredacteur van de RTL Nieuwsgroep. Ik houd mij bezig met innovatie, motivatie, journalistieke koers, financieel beleid, personeelsbeleid en nog wat van dat soort zaken. Allemaal met het uiteindelijke doel dat onze redacties op zoveel mogelijk platformen zo veel mogelijk mensen zo goed en snel mogelijk informeren."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Voordat ik sluipenderwijs journalistiek manager werd, was ik gewoon journalist. Bij de krant en bij tv. Van leerling-journalist, tot regio-verslaggever, tot onderzoeksjournalist, tot parlementair verslaggever..."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Het is de journalistiek die mij aantrekt als een magneet. Het allermooiste vak dat er is. En zo ontzettend belangrijk in een fatsoenlijk opererende samenleving. Verder boeit communicatie mij. Goed communiceren is een van de meest onderschatte aspecten van de journalistiek. Of het nu om geschreven journalistiek gaat, om radio of tv, het is verbijsterend om te zien hoe slecht er vaak wordt gecommuniceerd met de doelgroep. Met als treurig resultaat dat de bedoelde boodschap geheel of gedeeltelijk in het grote niks verdwijnt. Wat me niet aantrekt, op dit moment, is hoe zwaar journalistieke bedrijven het hebben."

 

Wie zijn voor jou de 6 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"John de Mol - hoeft weinig betoog; Bert Habets - vijfsterrenkapitein op het RTL-schip; Christian van Thillo - boeiende man, uitstekend ondernemer; Harry Dekker - follow the money; Jan de Jong - goed bestuurder, mooie bluffer; Rupert Murdoch - hiermee loop ik wat op de zaken vooruit, maar ik verwacht wel dat hij wat kussens gaat opschudden."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media in 2013?

"Mediabedrijven die gaan overleven, zullen nog meer haast maken met de transitie naar digitale platforms. Adverteerders en uitgevers zullen elkaar gaan vinden in nieuwe samenwerkingsvormen. Dit zie ik al gebeuren op de tablet-app van RTL Nieuws, RTLNIEUWS 365. Niet alleen een groot succes op de lezersmarkt maar zeer zeker ook op de advertentiemarkt. De conversie-rate is bizar hoog. Adverteerders en media-bureaus zijn niet voor niets in hun nopjes met deze nieuwe mogelijkheid.

Daarnaast zie ik - en dat is wel bemoedigend voor de journalistiek in het algemeen -  dat mediaconsumenten beetje bij beetje gewend raken aan het idee dat je best kunt betalen voor exclusieve content.

Bij printmedia zal dit jaar de stormbal nog vaker worden gehesen.

Alle mobiele dragers maar vooral de mobiele telefoon, zullen nog belangrijkere nieuwsplatformen worden. Nieuwsconsumenten willen nog sneller 24 uur per dag wordt geïnformeerd.

De minder snelle nieuwsplatforms zullen zich nog meer gaan toeleggen op eigen nieuws, journalisten zullen meer persoonlijkheden worden, achtergronden en duiding zullen een nog prominentere rol spelen. Het geven van houvast en overzicht zal nog belangrijker worden voor de minder snelle media."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Wat mij vooral opvalt, is de grote rol die gevestigde media nog steeds spelen. Een trend die wel eens zou kunnen leiden tot nieuwe start-ups is big data. Steeds meer data wordt vrij toegankelijk op basis waarvan succesvol toepassingen worden gemaakt. In het RTL Nieuws maken we hier regelmatig gebruik van door zogenaamde tools aan te bieden op onze website waar men kan uitvinden waar ze het goedkoopste kunnen tanken en welke school in de buurt het beste presteert."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"De heilige drie-eenheid van goede communicatie: boodschap, timing en doelgroep. Dit is onveranderlijk. Als je niet de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep brengt, is je communicatie onmiddellijk minder waard."

 

Wat moeten media professionals doen om overeind te blijven in 2013?

"Ik maak me zorgen over de zzp’ers in de media. Zo betalen kranten en tijdschriften freelancers net zo veel dat ze zichzelf nog niet hoeven te prostitueren om te overleven maar het scheelt niks. En al die duizenden media-adviseurs, coaches, trainers, pr-deskundigen enzovoort, zullen hun inkomen ook substantieel zien dalen. Mijn advies aan alle zzp’ers is: Zorg dat je onderscheidend bent, dat je iets unieks ontwikkelt."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Er zal ongetwijfeld toch print overblijven. Bijvoorbeeld in de weekeinden, als er meer tijd is om te lezen. Tijdschriften en kranten zullen daar nog meer op inspelen. Verder zullen binnen de digitale omgeving ontelbare initiatieven het licht zien. Om vervolgens ook weer begraven te worden. Zelfs Facebook zal ooit een opvolger krijgen."

 

 Wat is de toekomst van televisie?

"Televisie zal nog tot in lengte der dagen een grote rol blijven spelen in de vaderlandse huiskamers. Zeker met de slimme televisies zal kijken on demand een nog grotere vlucht gaan nemen."

 

 Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Dit jaar zal het jaar worden dat RTL Nieuws, voorzien van een nieuw jasje, op bijna ieder denkbaar platform prominent aanwezig is met de kwaliteitsjournalistiek die onze kijkers en gebruikers van ons gewend zijn. RTL Nieuws was natuurlijk al niet meer weg te denken, in 2013 zullen we op alle fronten hemelbestormend aan de slag gaan met innovatieve producten. Ben dus zeer benieuwd naar januari 2014, zal ik maar zeggen."

 

www.rtlnieuws.nl

www.rtlnieuws365.nl

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2   
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
 (3)     Joop van den Ende  
4   
(11)   Alexander Klöpping  
5  
 (4)     Reinout Oerlemans   
6  
 (5)     Linda de Mol   
7   
(6)     Derk Sauer 
8   
(8)     Christian van Thillo  
9  
 (-)      Frits Wester   
10 
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12 
(26)   Sjuul Paradijs    
13
 (13)   Edwin Evers    
14 
(12)   Paul Witteman    
15
 (7)     Albert Verlinde    
16 
(18)   Dick Molman    
17 
(24)   Henk Hagoort    
18 
(21)   Jort Kelder    
19 
(17)   Bert Habets    
20 
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22 
(20)   Peter R. De Vries    
23 
(28)   Harry Dekker    
24 
(94)   Dieuwke Wynia    
25
 (19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100