Harriët Koetsier over mediaplanning in 2015
05-09-2014 14:37:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8227 | Tags:

De vakanties zijn voorbij en iedereen is weer aan het werk. Bureaus en adverteerders bespreken rond deze tijd de mediabudgetten voor volgend jaar. Marketingmanagers zullen daarbij ook na moeten denken over de vraag hoe hun digitale strategie er uit gaat zien; Waar moeten ze rekening mee houden? Het medialandschap ontwikkelt zich daarbij ook nog eens razend snel. We leggen de vraag voor aan Harriet Koetsier, managing director van Retriever Media Informatie.

Dag Harriët, hoe volgen jullie de ontwikkelingen in het medialandschap?
Retriever werkt samen met alle Nederlandse uitgevers en media exploitanten. Wij publiceren al hun advertentiemogelijkheden op een gestructureerde manier in de mediadatabase Retriever.nl. Onze insteek is cross-mediaal, dus we publiceren alle media kanalen en platformen. Van in- en outdoor mediamogelijkheden tot en met digitale media.  Hierdoor volgen we de ontwikkelingen op de voet.

En wat zijn de laatste ontwikkelingen in de media?
We zien dat traditionele media steeds beter een brug weten te slaan naar digitaal. Zo hebben inmiddels vrijwel alle print-titels naast de gedrukte uitgave ook een digitaal kanaal en cross-mediale proposities. Ook Out-of-Home media zoals abri’s en billboards slaan een brug naar online met bijvoorbeeld near field communication technieken. Tot slot zien we dat er een groeiende aandacht is voor lokale proposities, dus selectieve media-inkoop.

Welke invloed heeft social media op mediaplanning Anno Nu?
Het is belangrijk dat marketingmanagers zich realiseren dat het ouderwetse ‘van mond-tot-mond’ reclame zich voor een belangrijk deel heeft verplaatst naar online. De reikwijdte en duur van wat er wordt gezegd is ook veel groter. Als je vroeger je mening over een merk vertileerde op je stoep dan werd dat misschien alleen opgepikt door een paar buren. Een soortgelijk bericht op social media wordt nog tijden lang gezien door allerlei consumenten die  die naar referenties zoeken over dat merk of produkt. Dit heeft een grote invloed op mediaplanning.

Leg eens uit wat dit voor gevolgen heeft voor de mediastrategie?
Marketingmanagers spreken over een ‘digitale strategie’. Ik denk dat je beter kunt spreken van een strategie die aansluit bij een digitaliserende wereld. De argumenten om te bepalen of een medium geschikt is om je doelgroep te bereiken zijn niet veel anders dan vroeger. Wat wel is veranderd, is dat je tegenwoordig bij het opstellen van een mediastrategie momenten probeert te creëren waar interactie kan optreden met de consument. Via betaalde media inzet kun je proberen de wijze waarop consumenten online over je praten positief te beïnvloeden. Natuurlijk blijft het leveren van een goed product met een goede service de basis voor positieve feedback.

Hoe helpt Retriever marketingmanagers bij het opstellen van een mediaplan?
We merken dat veel marketingmanagers zekerheid zoeken in deze snel veranderende mediawereld. Nieuw geïntroduceerde begrippen als Paid, Owned en Earned media en de onderlinge samenhang hiertussen maken het er zo op het eerste gezicht niet eenvoudiger op. Retriever helpt door inzicht te geven in wat er bij het opstellen van een mediaplan komt kijken en het overzicht van inzetmogelijkheden te geven.

We hebben naast de mediadatabase Retriever.nl ook een dagtraining ‘praktische introductie mediaplanning’. Deze vindt dit jaar nog plaats op 9 en 24 oktober. Verder hebben we de Whitepaper ‘hoe maak ik een goed mediaplan’ voor marketingmanagers samengestelt.  In deze Whitepaper proberen we praktische handvatten aan te reiken om zelf een zo goed mogelijk mediaplan te ontwikkelen of aan te sturen. Deze Whitepaper stellen we graag gratis beschikbaar aan jullie leden!

Download hier de Retriever Whitepaper ‘Hoe maak ik een goed mediaplan?’

www.retriever.nl