Harriet Koetsier over Retriever Media Informatie
15-01-2014 15:50:42 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5883 | Tags:

Retriever is dit jaar uitgebreid naar Azië en Frankrijk. Daarnaast organiseert Retriever drie keer dit jaar de training Praktische Introductie Mediaplanning. Wij spreken Harriët Koetsier, CEO van Retriever Media Informatie

 

Dag Harriët, er gebeurt veel bij Retriever. Hoe is het met je?

"Goed! Er zijn inderdaad veel nieuwe ontwikkelingen. Internationaal zijn we hard aan het uitbreiden. De uitbreiding naar Azië met RetrieverAsia.com is vorig jaar al in gang gezet en vorige maand hebben we ons officiële launch event in Singapore gevierd. De uitbreiding naar Frankrijk met MediaSpecs.fr afgelopen november is door onze businesspartner MediaSpecs gerealiseerd. Dit is dezelfde partner die al sinds 2008 succesvol de Retriever database in Belgie en Luxemburg exploiteert onder de naam MediaSpecs.be."

 

En wat zijn de ontwikkelingen in Nederland?

"In Retriever.nl hebben we een eigen geo-tool ontwikkeld, de Retriever MediaMaps, waarin we geografische kaarten koppelen aan media. Je kunt de verspreidingsgebieden van de media over je eigen basis-gebied leggen waardoor je goed kunt zien waar je een optimale dekking of juist te veel waste hebt. Daarbij geven we ook cijfers over het aantal inwoners en huishoudens. Met name voor dealers is het handig dat ze hun eigen verzorgingsgebieden kunnen uploaden in een afgeschermde omgeving en daarbij kunnen bekijken welke media-inzet optimaal is voor dat gebied."

 

Kun je ook iets meer vertellen over de training die jullie geven?

"We nemen stap voor stap het hele mediaplannings traject door, dus van briefing tot aan executie. Daarbij staan we stil bij alle belangrijke keuze momenten. Elk besluit dat wordt genomen heeft weer gevolgen voor de keuzes die je daarna moet maken. Of je nu traditionele media wilt inschakelen, of nieuwe communicatie mogelijkheden zoals social media of zelf bedachte nieuwe kanalen, de gedachte daarachter en de motivatie om tot een bepaalde keuze te komen is belangrijk."

 

Hoe ziet zo’n dag er uit en wat leer je er van?

"We ontvangen de mensen in het College Hotel in Amsterdam en de training wordt gegeven door Corina Soethof, een erkend trainer. Dit jaar zijn de data waarop de training wordt gegeven vrijdag 24 januari, vrijdag 16 mei en vrijdag 26 september. We leren de deelnemers om te begrijpen op welke momenten het belangrijk is om keuzes te maken. Daarbij leren we ze welke factoren van invloed zijn op een succesvolle media campagne en geven we een realistische kijk op bereik en effect. Er is een koffie/thee en lunchbreak en aan het eind van de dag willen we hebben bereikt dat mensen over voldoende praktische kennis van mediaplanning beschikken en dit ook kunnen gebruiken in hun dagelijkse werk."

 

Waarom organiseren jullie dit en laat je het niet over aan bijvoorbeeld de SRM?

"Ons doel is om media professionals te ondersteunen bij hun dagelijkse werk. We leveren alle informatie over mogelijkheden om media in te zetten via de database Retriever. In het verlengde daarvan organiseren we deze training. Hij is bedoeld voor media professionals die nog eens extra stil willen staan bij de belangrijkste beslissingsmomenten binnen het mediaplannings proces. De training hebben we zelf ontwikkeld in samenwerking met Corina Soethof.  We zijn zelf erg tevreden over de kwaliteit. Daarbij hebben we de kosten voor deelname laag gehouden. De eerste training die we hebben gegeven in september vorig jaar scoorde gemiddeld een 8 op inhoud. De deelnemers vonden het een leuke en leerzame dag."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We introduceren op dit moment de persoonlijke logins. Hiermee kunnen Retriever gebruikers hun eigen medialijsten of regio’s opslaan en bewaren. Handig als je later wilt terug zien wat je voor een klant hebt gedaan of welke media er in een zelf samengestelde regio uitkomen." 

 

Meer informatie over Praktische Introductie Mediaplanning staat hier

 

www.retriever.nl

www.mediaspecs.be

www.mediaspecs.fr

www.retrieverasia.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie