[Interview] Ernst-Jan Pfauth over het opzetten van The Correspondent
21-11-2017 12:26:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3741 | Tags:

Ernst-Jan Pfauth is uitgever en medeoprichter van het advertentievrije De Correspondent. Nu het journalistieke platform in Nederland staat, werd het tijd voor een Engelstalige versie. We spreken Pfauth over de plannen.

Hallo Ernst-Jan. Wanneer kwam een Engelstalige versie van De Correspondent ter sprake?

Vanaf dag één hebben we de ambitie gekoesterd om journalistiek voorbij onze landsgrenzen te bedrijven. We denken niet in termen van internationaal en nationaal, maar kijken liever naar de ontwikkelingen van onze tijd: van klimaatverandering tot innovatie in het onderwijs.

Toen we onze stukken begonnen te vertalen naar het Engels, merkten we hoeveel animo er voor was. Inmiddels heeft onze Engelstalige nieuwsbrief 15.000 abonnees en zijn onze vertaalde stukken meer dan een miljoen keer gelezen. We werken ook goed samen met journalisten over de hele wereld. Dat was voor ons het duwtje in de rug om de plannen voor een globaal platform voort te zetten. Zeker toen bleek dat Jay Rosen ons wilde helpen.

Is in Nederland alles bereikt wat er te bereiken viel?

Zeker niet. We blijven De Correspondent doorontwikkelen. En dat gaan we ook doen met behulp van de lessen die we met The Correspondent leren. The Correspondent staat namelijk niet los van De Correspondent: de Nederlandse en Engelstalige correspondenten zullen innig met elkaar samenwerken en de verhalen zullen allemaal op één platform toegankelijk zijn. We breiden ons huidige platform ermee uit.

Krijgt het Engelstalige platform unieke content of wordt er vertaald?

Onze ambitie is nadrukkelijk om een internationaal platform in het Engels op te richten, met Correspondenten en experts van over de hele wereld. We zullen stukken over en weer vertalen, maar ook veel samenwerken. We zien De Correspondent en The Correspondent als één platform. Kennisuitwisseling tussen de taalgebieden vinden we heel belangrijk. Daarnaast willen we leden die dat willen ook de mogelijkheid geven om binnen De Correspondent de Engelstalige stukken in het Engels te lezen en aan de bijbehorende discussies deel te nemen. Hoe we dat precies gaan doen, moeten we nog uitzoeken.

Is er verschil in aanpak?

The Correspondent heeft precies dezelfde founding principles als De Correspondent. Dat houdt onder andere in dat we advertentievrij zijn, samenwerken met leden en actueel zijn, maar niet meedeinen op de waan van de dag. 

Je verhuist ervoor naar New York. Tijdelijk?

Ja. Hoofdredacteur Rob Wijnberg en ik gaan tijdelijk in New York wonen om The Correspondent op te zetten.

Krijg je daar een nieuwe redactie onder je hoede?

Er komt een gehele nieuwe redactie die innig zal samenwerken met de Nederlandse tak. Na verloop van tijd moet The Correspondent op eigen benen kunnen functioneren.

Hoe wordt de lancering aangevlogen?

Dat zijn we de komende tijd aan het onderzoeken, maar we zitten aan een ledencampagne te denken. Bij de voorbereidingen voor de lancering krijgen we hulp van professor Jay Rosen van New York University. Hij is onze eerste ambassadeur en samen werken we aan de Membership Puzzle Project. Dit onderzoeksproject zal De Correspondent helpen om uit te breiden naar het Engelse taalgebied, door lidmaatschapsstrategieën te onderzoeken.

Wat is het laatste nieuws?

Stichting Democratie en Media - een onafhankelijk fonds zonder winstoogmerk, in 1944 voortgekomen uit verzetskrant Het Parool - steekt in de vorm van een voorfinanciering 600.000 euro in The Correspondent om de lancering te helpen realiseren. In ruil daarvoor krijgt SDM een belang van 5 procent en een prioriteitsaandeel, waarmee het fonds de principes achter het platform kan bewaken als The Correspondent later met ledenfinanciering is gelanceerd. Die rol vervult SDM ook al vier jaar bij De Correspondent. We zijn heel blij dat we die samenwerking nu ook wereldwijd kunnen voortzetten.

Foto: Roger Cremers

www.decorrespondent.nl
www.thecorrespondent.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie