Jacqueline Smit over Microsoft en Cross Media
26-05-2013 20:39:23 Door: Nico Scherphuis | Hits: 15687 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Jacqueline Smit, Directeur Consumer Channel Group bij Microsoft, is genomineerd in de categorie Cross Media Man/Vrouw van het Jaar.

 

Dag Jacqueline, hoe gaat het met jou?

"Het gaat goed met mij. Het is een mooi jaar: Introductie van Windows 8, een nieuwe versie van Office, de beschikbaarheid van de Surface, een Microsoft device, en deze week de aankondiging van Xbox One."

 

Kun jij de organisatie waarvoor je werkt – Microsoft – introduceren?

"Microsoft Nederland is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en ondersteuning van Microsoft-technologie in Nederland. Onze missie is om mensen en organisaties te helpen bij het verwezenlijken van hun doelen, dromen en ambities. Dat doen we door onze technologie voor ze te laten werken. Zo leggen we de basis voor hun succes, dat van onze partners, en dat van onszelf. Binnen Microsoft Nederland lopen veel initiatieven die wij lokaal ondersteunen. Het is begonnen met Het Nieuwe Werken, onder het motto Be Do Say. Be: Past het bij het DNA van het bedrijf, Do: doorleven het eerst zelf en SAY we delen de ervaringen. Dat laatste doen we in alle openheid, we delen de cijfers, de ervaringen, de barrières en successen."

 

Je bent Directeur Consumer Chanel Group bij Microsoft. Kun je ons meenemen tijdens een karakteristieke werkdag voor jou?

"Ik ben binnen Microsoft Nederland verantwoordelijk voor de consumentenmarkt. Mijn team is verantwoordelijk voor producten als Xbox, Office, Windows en Windows Phone. Dat doen we in nauwe samenwerking met onze business partners. Dit zijn zowel de partners die op basis van onze technologie producten ontwikkelen en naar de markt brengen, als de Nederlandse winkeliers en telecom operators. Zeker in een jaar waar veel produkten worden geïntroduceerd, liggen er veel kansen om onze marketing en retail programma’s te optimaliseren. De lancering van Windows 8 bijvoorbeeld heeft ons veel geleerd. Mijn dag bestaat in zo’n jaar uit het uitdenken van introductie programma’s, de integratie van die programma’s zodat er consistentie wordt geborgd in hoe wij naar de markt communceren in de breedste zin van het woord. De thema’s voor ons zijn verdere integratie van offline en online media voor onze interne en externe communicatie, e-tailing, merk activatie en conversational marketing."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?
 
"Cross medialiteit is voor mij het geïntegreerd denken waarbij de marketing doelstelling, het gedrag van de conument en het creatieve concept de basis vormt. Deze basis bepaalt de inzet van de middelen. Cruciaal is de relevantie van het merk in die oplossing en het optimaal gebruik maken van interactiviteit. De consumptie van content zal verder individualiseren. De snelle adoptie van verschillende devices en de technologische ontwikkeling op het gebied van individual targetting op basis van profielen en locatie drijven deze veranderingen."
 
Over welke cross media case ben jij enthousiast?
"Onze communicatieprogramma’s zijn steeds vaker de kern van onze marketingprogramma’s. De connectie met consumenten en het in gesprek gaan, is daarin essentieel. Daar komt marketing, communicatie en mediastrategie bij elkaar. Voor Windows 8 zijn we uitgegaan van de theorie van de Conversation Company van Steven van Belleghem. Daarin wordt Microsoft genoemd als een Proud company - een trots bedrijf waar met name intern de gesprekken levendig zijn. We hebben de introductie aangepakt om op te schuiven naar een Conversation Company.
Binnen Microsoft hebben we drie maanden een ruimte ingericht, waar we met externe specialisten en Microsoft collega’s de gesprekken dagelijks hebben gevoerd en gemonitord. Onze investering om drie maanden specialisten in te huren, heeft zich terugbetaald. Het idee was om drie maanden lang te leren en daarna social marketing in de organisatie te kunnen borgen op een duurzame manier. Ik ben met name enthousiast over onze bereidheid om voor een merk als Windows dit model te willen doorleven omdat wij geloven dat interactie en dialoog met onze consumenten de enige weg is naar effectieve communicatie. De middelen-inzet stond in dienst van de inspiratie hoe onze technologie te gebruiken, de mogelijkheid voor de consument om te reageren en in gesprek te gaan en het zelf ervaren van de voorbeelden op het gebied van produktiviteit, entertainment, informeren of communiceren. "

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Dat verandert heel veel. Onze marketing activiteiten hebben een andere invulling gekregen door social en mobiel. In ieder geval het feit dat we altijd de mogelijkheid van interactiviteit toevoegen. Experimenteren met het doorvertalen van creatieve concepten naar de verschillende platformen met elk hun eigen dynamiek en gebruiksmomenten. Vervolgens de effectiviteit monitoren en onderzoeken. Daarnaast beïnvloedt social en mobiel het koopproces. Van de wijze van oriënteren, het delen van gebruikservaringen onderling, de verwachtingen rondom service en bereikbaarheid en zelfs het moment van aankoop. Dat betekent dus het continue aanpassen van de media en marketing communicatie programma’s. De nadruk ligt op conversational en transactional marketing."
 
Hoe ziet de toekomst van uitgevers van klassieke media als dagbladen en tijdschriften eruit? Wat moeten zij doen?
"Dat is een complex vraagstuk waarbij met name het business model van de klassieke media onder druk staat. Meer en meer is de fysieke verschijningsvorm onderschikt aan de content. Het vermogen om de content te distribueren via de verschillende kanalen en het geschikt te maken voor bijvoorbeeld social of mobiel, zal het succes van deze media gaan bepalen. De opkomst van freemium modellen is een uitdaging, maar dagbladen en tijdschriften zijn al druk bezig met het neerzetten van line extentions of betaalde content modellen.."
 
Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?
"Televisie zal zich in meerdere gedaantes laten zien vooral door het toenemend aantal schermen. De vrijheid om te kijken wanneer je wilt en waar je wilt. Er gaan nieuwe vormen onstaan, zoals het online aanbieden van televisie content in de vorm van een maand abonnement, zoals Netflix in de Verenigde Staten. Daarnaast zullen niet alleen televisiezenders het aanbod distribueren, maar zullen nieuwe aanbieders in de markt komen. Het sociaal engagement met het programma is minstens zo belangrijk als de kijkcijfers. Daarin zit de kracht van televisie. Het biedt nieuwe interactie en transactie modellen voor merken."

Wat is jouw advies aan de startende marketeer in 2013? Hoe gaat hij of zij doelgroepen bereiken?
"Wees nieuwsgierig naar wat kan en - als het nodig is - burgelijk ongehoorzaam. Inspireer de huidige generatie marketeers, zodat de ervaring kan worden gekoppeld aan innovatie in het bereiken van de doelgroep."

Wat is het laatste nieuws?
"De introductie van de Xbox One. In het licht van het bovenstaande voor ons een belangrijke stap. In het kort: De Xbox One is ontwikkeld om games, televisie en entertainment te leveren in een krachtig, alles-in-één apparaat. De Xbox One brengt eenvoud in de huiskamer en het vermogen om moeiteloos te schakelen tussen games en entertainment."
 
 
 
 
 

Voor Cross Media Man/Vrouw zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis