Jan Dijkgraaf over de lancering van Hoemannendenken.nl
04-09-2013 09:07:03 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8373 | Tags:

Samen met Luuk Koelman en Martijn van Melick lanceert Jan Dijkgraaf de website Hoemannendenken.nl. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Eesterga voor een inspirerend gesprek.

 

Hé Jan! Wat woon je hier mooi en ver. Hoe is het met je? En dat bedoel ik dan niet zoals goed of niet zo goed maar meer als: Wat heb je de afgelopen twee jaar zoal gedaan?

"Bas, wolkom! Ik heb (zelf)management-, cadeau- en opvoedboeken geschreven, gewerkt voor het enige groeiende mannenblad Men's Health, mijn wekelijkse column voor Spits getikt en mijn eigen bedrijf omgebouwd tot Buttkicken.nl. Daarin deel ik liefdevol schoppen uit. Op papier, in het echte leven - met, eng woord, coaching enzo - en ook online. Want in december 2012 begon ik 99woorden.nl met minimaal één column van 99 woorden per dag. En onlangs dus Hoemannendenken.nl met Luuk en Ollie. Daarnaast ben ik 11,1 kilo afgevallen door mijn leefstijl te veranderen. Plus, on the downside, ik ben Volvo gaan rijden. En ook nog 50 geworden, maar dat was in 2012."

 

Geweldig! Wat heeft Friesland vanuit medialandschapperspectief wat Noordvleugel Randstad niet heeft en vice versa?

"Alle clichés over Friesland kloppen. Rust. Ruimte. Rotterdamse mentaliteit. En verder kun je in mijn vak op de hele wereld wonen, dus Friesland is wat mij betreft een tussenstop. Van inmiddels 16 jaar."

 

 

Eesterga door de lens van Lemsteraakfoto

 

 

Wat is Hoemannendenken.nl? Vertel alles!

"Wij zijn de eerste site dóór mannen vóór vrouwen. We geven de vrouwelijke bezoekers een inkijkje in de zielenroerselen van 'de' man. We doen ons daarbij nauwelijks mooier voor dan we zijn. Uiteindelijk gaat het bij mannen, naast sport, auto's, carrière, geld, bier, wie het verst kan piesen en gadgets maar om één ding: vrouwen. En dan niet per se: het goede gesprek met vrouwen. Dat is - helaas, maar de evolutie verloopt traag - een middel tot, geen doel op zich. Nou, daar gaan we het dus over hebben. En de dames moeten ons haten of van ons houden. Als het daar tussenin zit, per geval, dan doen we het niet goed."

 

Luuk en Martijn – Ollie, wat voor mannen zijn dat?

"Luuk is een geniale pen met hele enge dromen. Ollie is een geniale Draufgänger. En het zijn werkpaarden. En al jong kaal geworden. Dat is wat ons bindt."

 

Ik vind de website fantastisch maar dat doet dus niet ter zake, hoe landt ie bij de doelgroep?

"We krijgen veel positieve en veel negatieve reacties van vrouwen. En er zijn ook mannen die reageren. Die herkennen zich er totaal niet in. Die vinden ons ouderwets, paternalistisch en seksistisch enzo. Eigenlijk dezelfde kritiek als de vrouwen die ons niet moeten - en die stiekem wel blijven komen, haha. Ik denk dat we het qua vrouwen beter buiten Amsterdam gaan doen dan binnen Amsterdam. In Amsterdam zijn veel vrouwen al man en veel mannen al vrouw."

 

Wat is het business model?

"Simpel: we hebben een target voor over drie maanden en een target voor over zes maanden. We zijn met weinig topics per dag begonnen en gaan dat zo snel mogelijk uitbreiden. Ook over uitbreiding van het aantal makers praten we binnenkort, want er meldden zich al wat heren en we scouten zelf ook. Duidelijk is: er moeten jongeren bij. Ollie is de jongste - en die is al vader! Ons zakelijk target is puur: bereik binnen de doelgroep. En als we dat halen, gaan we door en hangen we er advertenties in, gaan we partnerships aan - zoals Flow - en jatten we de Schaamteloze promotie van GeenStijl, advertorials dus, in onze tone of voice. En verder staan we open voor originelere ideeën. De eerste zes maanden is het businessmodel begroot op: onze uren zijn onze kosten. De droom is natuurlijk: dat we gekocht worden. En dat we spin-offs gaan - laten - neerzetten. En meer van dat paarsebroekengeleuter."

 

Welke adverteerders moeten jou nu waarom meteen bellen?

"De vrouwenbladenadverteerders. Die snappen volgens mij onmiddellijk dat wij magneten voor hun doelgroep zijn. En we zijn niet het zoveelste beauty- en modeblog, we zijn een blog dat de hartslag van de dames in beweging zet. En natuurlijk gaan we ook mode en beauty doen, duh. Maar wel op onze manier."

 

Jullie geven de website 6 maanden. Wat zijn de criteria om door te gaan of te stoppen?

"Of we er geld mee kunnen gaan verdienen. Rijk worden hoeft niet per se, liefst wel natuurlijk, maar we moeten er allemaal een fatsoenlijk bedrag per maand uit gaan halen. Beschouw het als een bloedserieus experiment, waarbij zakelijk gezien GeenStijl als voorbeeld dient. Dat hebben Weesie en Ambroos Wiegers destijds héél knap gedaan."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Claudia Straatmans naar Marie-Claire en Flow maakt een doorstart. Nou fuort wêze, Bas, want Jeroen Pauw belt over zijn volgende column..."

 


 

 

 

www.hoemannendenken.nl

www.buttkicken.nl

www.99woorden.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie