Jan Rijkenberg over BSUR en Glenmorangie
13-02-2014 15:14:04 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4923 | Tags:

Onlangs haalde BSUR het wereldwijde account van Glenmorangie binnen. MarketingTribune spreekt met Jan Rijkenberg, founder en CEO van BSUR.

 

Dag Jan, hoe is het met je?

"Ik ben weer aardig hersteld van mijn 22ste marathon van Nice naar Cannes eind vorig jaar, de eerste die ik met geblesseerde kuit heb uitgelopen - afkloppen, ik ben redelijk blessure ongevoelig. Dus even twee maanden rust gehouden. Vervolgens iets teveel Nieuwjaarsborrels gehad, gevolgd door Chinese Nieuwjaars borrels, dus er moeten weer snel vier kilo worden weggetraind. Gelukkig helpt een leuke golf van nieuwe activiteiten bij BSUR daarbij. Januari bracht oude klanten weer tot leven, bracht nieuwe opdrachten, vooral internationaal, dus de dynamiek zit er weer goed in."

 

Kun je BSUR introduceren?

"BSUR - be as you are - is een creative consultancy, werkend vanuit onze eigen filosofie, zoals vastgelegd in mijn in 1998 gepubliceerde boek Concepting. Wij helpen (vooral internationale) klanten concept brands te ontwikkelen, vaak from scratch, of we helpen klanten om hun product brands naar concept brands te transformeren. Onze unit BSUR Consulting levert daarom merkwerelden, manifestos en allerlei afgeleiden om het merk zowel intern als extern tot leven te brengen. Het gaat dan vooral om merkwerelden die universeel inzetbaar moeten zijn, vaak in meerdere werelddelen. 

In BSUR Agency worden al vanaf de oprichting in 1995, volledig geïntegreerde communicatieplatforms ontwikkeld, waarbij we design en communicatie laten versmelten. 

In BSUR Factory kunnen klanten alle communicatie op tactisch niveau op een voordeliger menukaart tarief - bij tevoren overeen gekomen volumes - laten uitwerken, waardoor maximale consistentie in visuele taal is gewaarborgd.

Ons ideale serviceverlening is die waarbij klanten deze gehele komeet van het merk doorlopen. Maar klanten komen ook gewoon binnen voor de gewenste expertise in een van de units.

Bovenop deze structuur, onderscheiden we ons door de keuze - ook al vanaf 1995 - ons te willen richten op internationale klanten. In onze kantoren in Amsterdam - en sinds twee jaar in Shanghai - lopen ongeveer 12 nationaliteiten rond. Meer dan 70 procent van onze klanten is internationaal. Dit voorjaar zullen we een derde vestiging openen in een ander werelddeel om ons plan, het bouwen van een micro netwerk, verder gestalte te geven."

 

Voor welke klanten werken jullie?

"Om er een paar te noemen: Fruitshoot (Britvic UK), MOXY hotels (van Marriott en IKEA), digitalSTROM (nieuw zeer geavanceerd merk in domotica) uit Zwitserland, Glenmorangie, BonPrix (dochter van OTTO Group, Hamburg) Specsavers, SIZZ (RTL Ventures), Funda, en in Shanghai onder meer AXA, Merci chocolats."
 

Wat doet BSUR dat andere bureaus niet doen?

"In welke unit een klant dan ook binnenkomt, we kunnen er niet aan beginnen zonder diep in de mentaliteit van het merk te duiken. Dat wil nog wel eens misgaan als een klant een korte termijn probleem opgelost wil hebben. 'Laat dat merk nu maar even zitten, we moeten scoren'. Wij willen dan werk maken dat én scoort én tegelijkertijd aan het merk bouwt. Daar drammen we graag in door, omdat we geloven dat dat uiteindelijk een betere ROI voor de klant oplevert. We zijn dan ook geen bureau voor in-out opdrachten, laat staan dat we daar meedoen aan het toenemende pitch circus. Wat we wel doen - en dan pitchen we natuurlijk wel, mits fair en met een redelijke vergoeding - is kiezen voor lange termijn relaties waarin de klant ons als brand guardian en mede regisseur omarmt voor alle denkbare marketing communicatie activiteiten. We hebben relatief niet erg veel klanten maar die we hebben daar doen we dan ook bijna alles voor. Uiteraard delegeren we zaken als database marketing, PR executie, of andere dingen waarvoor je echt specialisten nodig hebt aan goede, bevriende partijen."
 

Wat gaan jullie voor Glenmorangie doen?

"Volledig wereldwijd merkconcept ontwikkelen, waarin media advertising, brand activation, PR in één geïntegreerd plan samenwerken. Het idee is er al en het wordt spectaculair maar je zult nog een half jaar moeten wachten voor het uit de steigers is."
 

Wat is het laatste nieuws?

"Dat we na twee jaar in Shanghai al naar een groter, eigen kantoor verhuizen en dat bij de officiële opening begin april, de Chinese editie van Concepting zal worden gelanceerd."

 

www.bsur.com

 

Op 14 mei spreekt Jan Rijkenberg op het Cross Media Congres in Amsterdam

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie