Jeroen Verkroost over televisie commercials en second screen
22-01-2013 21:43:12 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7338 | Tags:

Mediasynced en Microsoft Advertising lanceren een techniek waarbij de televisiecommercials voor het eerst gesynchroniseerd kunnen worden met alle gewenste online rich media advertentieformaten en push ads op het second screen van Microsoft Advertising websites zoals MSN en Skype.

Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Schiphol voor een  inspirerend gesprek met Jeroen Verkroost, Country Director van Microsoft Advertising & Online.

 

Dag Jeroen, hoe gaat het bij Microsoft Advertising?

"Nou, erg goed. Na jaren waarin we het vooral moesten hebben van de klassieke triologie MSN.nl, Hotmail en Messenger hebben we nu te maken met een golf van innovatie met producten zoals Xbox Kinect, Skype en zelfs de match met TV commercials, via de samenwerking met Mediasynced die we vorige week aankondigden."

 

Kun je in een paar zinnen uitleggen waarom het gaat?

"Mensen kijken TV niet meer zoals vroeger. Bijna iedereen heeft ‘s avonds op de bank inmiddels een tablet, laptop of telefoon op schoot. Dat leidt af van TV en zorgt ervoor dat ook TV commercials minder effectief worden. Gemiddeld zo’n 40 procent minder effectief. Wat je daaraan kunt doen, is zorgen dat de reclame op dat tweede scherm matcht met wat mensen op TV zien. Dan neemt de effectiviteit van de TV spot weer sterk toe, en geef je kijkers een manier om direct aan de slag te gaan met de boodschap."

 

Maar dat kon toch eigenlijk al?

"Wat al eerder kon was de synchronisatie via RTB, een soort veilingsysteem voor banners op internet. De nadelen daarvan zijn dat je lang niet altijd weet op wat voor site je terecht komt, je hebt geen gegarandeerde plaatsing op het juiste moment en je kunt alleen de standaard bannerformaten inkopen. Met de samenwerking die Microsoft Advertising nu heeft opgezet, weet de marketeer dat de campagne op degelijke, premium site terecht komt, wordt het mogelijk om de plaatsing te garanderen en exact te timen. Maar misschien wel het allerbelangrijkste is dat we nu echt spectaculaire dingen kunnen laten gebeuren op het scherm, met rich media uitingen die veel meer impact hebben en die veel beter passen bij branding campagnes zoals TV spots. Dat kan alleen bij Microsoft, op bijvoorbeeld MSN of Skype."

 

Hoe weet jij waar mensen naar kijken thuis?

"We zitten niet bij mensen op schoot, maar op basis van het monitoren van de 10 Nederlandse zenders weten we exact welke commercials worden uitgezonden. Daar richten we de inzet op. Als voorbeeld; stel The Voice wordt uitgezonden en we weten dat daar ongeveer 3 miljoen mensen naar kijken. We weten ook dat internetters ongeveer 20 procent van hun tijd doorbrengen op Microsoft websites. Dat betekent dat we in theorie dus maximaal 600.000 mensen kunnen bereiken voor wie er een soort simultaan effect op kan treden. Dat haal je natuurlijk nooit, want niet iedereen heeft echt een second screen in zijn hand op dat moment, maar geeft wel de potentie aan."

 

Dan moet wel iedere consument eerst een app van jullie hebben gedownload...

"Nee, dit werkt helemaal zonder dat de eindgebruiker iets hoeft te doen of te installeren. Zelfs als iemand een pagina gewoon open heeft staan of aan het lezen is kunnen we op dat moment de rich media uiting activeren. Geeft best een spectaculair effect. Ook voor mensen die op dat moment de TV niet aan hebben staan natuurlijk. Bij een campagne die met een behoorlijk aantal GRP’s is ingekocht zullen bij die mensen ook het TV effect getriggerd worden, door de online uiting speelt zich in het hoofd van de surfer de commercial in feite opnieuw af. Visual transfer heet dat, met beelden uit de TV spot in de online ad kun je dat bereiken. Meer effect van het TV budget dus."

 

Zeg, kan ik ook ergens een demo zien?

"Nee. Deze techniek is tot nu toe alleen maar achter gesloten deuren te zien geweest bij. Maar we hebben een primeur: als je naar het  Branded Content Event www.brandedcontentevent.nl komt op 31 januari, ga ik daar samen met Mediasynced voor het eerst een publieke live demo geven van de techniek. Hoe cool is dat?"

 

Is alleen interessant voor TV spot adverteerders?

"Wat echt heel erg cool is, is dat het in principe werkt op basis van audio herkenning, net zoals Shazam, zeg maar. Dat betekent dat niet alleen het geluid van een TV spot kan worden herkend maar ook specifieke woorden die op TV worden uitgesproken als trigger kunnen dienen. Voorbeeld; verleden jaar had Reaal een Elfstreden verzekering voor schaatsers. Stel je nou eens voor, zodra een nieuwslezer of Matthijs van Nieuwkerk het woord “Elfstedentocht” in de mond neemt op TV, rollen wij op MSN.nl de ads voor die verzekering uit over het scherm. Kicken toch? Hier kan elke adverteerder wat mee."

 

advertising.microsoft.com/europe

www.twitter.com/jer00n