John Verhoeven over datavisualisatie
16-11-2013 16:40:58 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5176 | Tags:

Op 21 november vindt het Customer Media Congres plaats. Een van de sprekers is John Verhoeven. Hij houdt zich bezig met storytelling en datavisualisatie. Wij spreken hem.

 

Dag John, hoe gaat het met jou?

‘Prima. Druk. Met producties maar de laatste tijd ook steeds vaker met trainingen en workshops. Voor communicatiespecialisten, meestal. Ik vind het leuk om dingen te analyseren, patronen bloot te leggen, ergens een rode draad uit te vissen. Zo zijn die trainingen ook ontstaan. Ik vind het leuk om dat beet te pakken met professionals die er iets mee willen maar die niet goed weten waar te beginnen. En die vaak ook wel een beetje last hebben van cijfervrees.'

 

Wat is datavisualisatie en waarom zouden wij data moeten willen visualiseren?

‘Het visualiseren van data is eigenlijk niets anders dan het opsporen en presenteren van verhalen op basis van informatie uit cijfers. Elke organisatie zit op een groeiende berg data: cijfers over klantgedrag, productgebruik, marktontwikkeling, noem maar op. Overheden hebben erg veel data over hun burgers, waar ze beleid op moeten maken. Ontwikkelingen op tijd zien, tijdig bijsturen, dat doe je allemaal op basis van cijfers, niet op basis van een gevoel. En ze moeten steeds beter uitleggen waarom ze bepaalde dingen wel doen en andere dingen niet. Burgers eisen die transparantie. En in elke organisatie verzuipen de mensen in de mails, de rapporten. En hoe krijg je nog je verhaal voor het voetlicht bij de mensen die je wilt bereiken? Cijfers geven een feitelijk fundament aan je verhaal, ze zorgen voor meerwaarde. Met datavisualisatie maak je dat zichtbaar. Een visueel verhaal met cijfers blijft beter hangen en is betrouwbaar, geloofwaardig.‘

 

Kun je een mooi voorbeeld van datavisualisatie geven? 

‘Tsjonge, ja, daar vraag je wat. Neem eens een willekeurig jaarverslag van een bedrijf of een organisatie. Veel praatjes, portretjes, interviews, mooie foto’s, glossy papier… En de cijfers staan weggedrukt in het laatste katern. Zonde. En stom, want het echte verhaal zit in die cijfers. Een mooi voorbeeld… Ik vind het jaarverslag van Warby Parker helemaal top. Een Amerikaanse fabrikant van hippe zonnebrillen, die hun belangrijkste cijfers rangschikken in een stuk of vijf digitale schermen, met infographics en wat toelichting. Serieus en luchtig door elkaar. Iedereen kan het snappen, het ziet er leuk uit, dus het helpt ook voor je imago. En wie de cijfertjes wil uitpluizen, die klikt maar door naar de Excel-sheets.‘
 

Een pagina uit het jaarverslag 2011 van Warby Parker

 

Wat is jouw visie op customer media?

‘Nou, ik was van 1998 tot eind 2001 hoofdredacteur van het blad SAFE, voor Robeco. Dat was nog bij Multi Magazines, waar toen ook Rails werd gemaakt. Fantastische tijd. Print was toen king, en met custom media ging het ge-wel-dig. Het hele landschap is nu veranderd. Ik ben er zeker van dat er veel ruimte blijft voor custom media maar dan meer als aanjager van branded journalism: het gaat nu meer dan ooit om kwalitatieve content die relevant is voor het publiek, waar mensen echt iets aan hebben, waar ze plezier aan beleven. Ik geloof in custom media als content curator: weten wat er allemaal speelt in het veld van de opdrachtgever en daar een waaier aan content omheen maken die daar logisch bij aansluit. Dat die content wordt verstuurd door een bedrijf of overheid, maakt niet uit, als de informatie maar juist en relevant is. Nou ja, in elk geval hóóp ik dat het die kant uitgaat.’

 

Wat is het laatste datavisualisatienieuws?

‘Er zijn de laatste tijd een paar simpele online programma’s gelanceerd waarmee ook niet-designers en niet-technici, dus zeg maar gewone mensen zoals jij en ik, aardige dingen kunnen maken. Je ziet die drempel steeds lager worden. Deze trend is pas net begonnen. Ik denk dat daardoor het aspect van storytelling met data belangrijker wordt. Design en techniek van datavisualisatie worden steeds goedkoper en zijn vaak ook goed te hergebruiken, vooral online. Het primaat verschuift naar content: wat wil je eigenlijk vertellen en hoe laat je dat zien? Om daarin mee te kunnen zullen veel communicatieprofessionals wel iets aan hun cijfervrees moeten gaan doen, denk ik.‘

 

www.johnverhoeven.com

www.inspiring-data.com

www.customermediacongres.nl

 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie