Jort Schutte van ACHTUNG! over de GTI BannerBahn campagne van Volkswagen
08-09-2013 06:55:24 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8829 | Tags:

Op een parcours over vier levensgroot geschilderde websites test Volkswagen de reactiesnelheid van het Nederlands publiek. Diegene die op vrijdag 13 september, wanneer de race online over de sites te volgen is, de auto het snelst met zijn muis vangt, wint de nieuwe Golf GTI. Nederlands MediaNetwerk spreekt Jort Schutte, art director bij ACHTUNG!.

 

Dag Jort, hoe gaat het met ACHTUNG! en hoe gaat het met jou?

"Goed en heel goed. Blij dat de GTI campagne live is en dat mensen er heel enthousiast op reageren. Het is natuurlijk nog wel spannend hoe het komende vrijdag gaat, als de race online plaatsvindt."

 

Wat is GTI BannerBahn? Vertel alles!

"Voor de introductie van nieuwe Golf GTI van Volkswagen hebben we de GTI BannerBahn bedacht. Alles draait natuurlijk om snelheid, en in dit geval zowel om snelheid op het asfalt als op de digitale snelweg. De BannerBahn is een race over de grootste websites van Nederland.  Vrijdag 13 september legt de GTI een parcours af over vier levensgroot (22 x 24 meter per stuk) geschilderde versies van Nu.nl, Telegraaf.nl, Autoweek.nl en Geenstijl.nl. Het kunstenaarscollectief Kwasten Met De Gasten is 5 dagen bezig geweest de websites zo echt mogelijk op het asfalt van vliegveld Twente af te beelden. Wanneer de GTI in het echt over deze BannerBahn scheurt, is dat online te volgen in de banners van de websites. De uitdaging voor alle bezoekers van Nu.nl, De Telegraaf, Autoweek en Geenstijl wordt om de GTI in de banner 'met één klik' te vangen. De snelste klikker belonen we met een spiksplinternieuwe Golf GTI.

Het spannende van deze campagne (ook voor ons;-) is de integratie tussen de fysieke en digitale wereld: een echte race op asfalt met een wedstrijd die zich online afspeelt. Door een unieke samenwerking met de twee grootste uitgevers van Nederland, TMG en Sanoma, wordt racen over Nederlands best bezochte websites aanstaande vrijdag realiteit."

 

Met welke opdracht van Volkswagen zijn jullie aan de slag gegaan?

"Aandacht voor de nieuwe Golf GTI. En niet met alleen traditionele reclame maar op een innovatieve en spraakmakende manier, want dat past bij het karakter van Golf GTI, voor veel mensen toch de eerste GTI voor het grote publiek."

 

Als het straks ook daadwerkelijk werkt zoals het er nu uitziet dan dreigt deze campagne tamelijk briljant te worden. Welke prijzen zijn jullie van plan met deze campagne te gaan winnen?

"We zijn nu nog heel druk bezig met de race van aanstaande vrijdag. Als dat allemaal goed is gegaan, kijken we verder. Ik hoop vooral dat heel veel mensen gaan proberen de GTI te vangen en dat de stoom uit de servers komt. Dat zou de tofste prijs zijn."

 

Wanneer is Volkswagen tevreden met de resultaten? En wanner blij?

"We hopen natuurlijk op heel veel mensen die vrijdag 13 september meestrijden om die Golf GTI. Aan de servers zal het in ieder geval niet liggen, die kunnen wel een paar honderd duizend mensen tegelijk aan. Maar uiteindelijk is er maar één winnaar, en moeten mensen ook maar net klaar zitten om 12.00u en 16.00u. Daarom zetten we, naast conversie, ook zwaar in op kwalitatief bereik. We hebben samen met de uitgevers Sanoma en TMG een content plan opgesteld en veel videomateriaal ingezet die bijdragen aan een nog sneller imago van de Golf GTI."

 

Hoe kijk jij naar de toekomst van het marketingcommunicatie vak?

"Naast reguliere reclame (via commercials of banners) maken we meer en meer content voor onze opdrachtgevers; spannende, ontroerende en (soms) interactieve verhalen. Daarbij lopen feit & fictie, en online & offline steeds vaker door elkaar heen. Dat maakt merkverhalen voor iedereen leuker. De komende jaren wordt reclame een nieuwe mash-up van concepten en formats."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We zijn nu al druk bezig met Sotchi, je weet wel de Olympische Spelen in 2014. Wacht maar af…"

 

 

Credits

Concept en design: ACHTUNG! / Interactie ontwerp: Remko Hulst / Technical development: Thispagecannotbefound.com & Adrime / Sounddesign: Big Orange / Teaserfilm: Stable TV / Regisseur: Lee Ford / D.O.P.: Deane Thrussel / Editor: Joe Parsons (The Assembly Rooms) / Mediabureau: Mediacom en Social Embassy / 3D and Post: Munky London & Storm Amsterdam / Making-of: ACHTUNG! & Erwin Verweij / Paintwork: Kwasten met de Gasten / Locatie: Vliegveld Twente / Verantwoordelijk bij klant: Sabine Romkes, Jasper van der Bijl en Menno van de Gronden

 

www.achtung.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie