Julius Minnaar over de toekomst van mediabureaus
25-02-2013 08:59:36 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9502 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Julius Minnaar, CEO van Aegis Media Nederland.



Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Sinds 2011 ben ik CEO van innaar, CEO van Aegis Media Nederland, de holdingmaatschappij van Carat, Vizeum, Kobalt Media, iProspect/Netsociety, Isobar, Amnet en Posterscope. Hiernaast voorzitter van het PMA en lid van de commissie media van de Raad voor Cultuur."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Altijd in de media gewerkt, met veel plezier. Na Politicologie en Communicatiewetenschap gestart als RTV-planner bij UM, vervolgens 10 jaar bij de publieke omroep - algemeen directeur Ster en mediadirecteur TROS, daarna commercieel directeur bij PCM en sinds 2008 weer aan bureauzijde - CEO UM, CEO Aegis Media."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak?

"De impact van media op mensen en de enorme dynamiek van ons vak. Vooral nu gebeurt er zoveel."
 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Ik heb veel geleerd van Cees Vis, ik word getriggerd door Matthias Scholten, met zijn columns slaat Bert Wagendorp vaak de spijker op de kop en ik word geïnspireerd door de passie van Christian van Thillo. En mijn eigen collega’s. Een paar weken geleden hebben we voor alle medewerkers intern een dag besteed aan alle facetten van ons vak. Wat doet je collega bij Isobar precies, wat is de stand van zaken op performance marketing, wat zijn de digitale ontwikkelingen binnen out-of-home? Als je dan ziet hoeveel kennis er is in het bedrijf en met hoeveel passie collega’s over hun vak praten, daar krijg ik heel veel energie van."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunictie in 2013?

"We kunnen dit jaar voor het eerst betalen met onze mobiel. En we gaan digitale radio en wellicht televisie inkopen via real-time bidding. En in 2013 draait het om data. Convergentie van media vindt nu volop plaats, alles is verbonden -mensen en hun media touchpoints- en alles komt bij elkaar. Consumenten nemen in een geconvergeerde, transparante wereld meer controle en dat vergt van ondernemingen een andere manier van marketing bedrijven. De interacties tussen consumenten en merken leveren data en inzichten op. De data uit sociale media, search, locatie en interactie gaan de adverteerder helpen zijn marketing efficiënter te maken, betere voorspellingen te doen over toekomstige vraag en een duurzamer businessmodel te ontwikkelen."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Aegis Media wil zich nog verder versterken in onder meer mobile, social, PR -in de breedte en de diepte- om een zo breed mogelijk pakket van media- en communicatiediensten aan onze klanten te kunnen aanbieden. Dit doen we ook met acquisities. We scannen de markt continu. Met name op het digitale vlak zien we een aantal interessante ondernemingen."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"Die is ongewijzigd: de consument centraal stellen. De consument bereik je met een sterke, eerlijke boodschap en een goed creatief concept. Alleen de middelen om de consument te bereiken veranderen."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Goed samenwerken met alle mogelijke specialisten, nieuwsgierig blijven en je boerenverstand gebruiken. Dit geldt zowel voor bedrijven als individuele professionals."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Dan kunnen we consumenten heel persoonlijk, met een relevante boodschap en op de juiste locatie benaderen. Voor zowel merken als consumenten is dat een grote stap voorwaarts."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Die ziet er rooskleurig uit. Het mediabureau heeft steeds meer een regisserende rol, overziet alle mogelijkheden in media en marketingcommunicatie, haakt de juiste professionals aan en voorziet de klant van een goed en met onderzoek onderbouwd advies en voert dat uit. Geen enkele andere partij heeft deze positie in ons vakgebied."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Met Aegis Media onze nummer 2 positie in media en onze nummer 1 positie in digitaal versterken en uitbouwen. En goed leiding geven aan een bedrijf waar we aantoonbare meerwaarde aan onze klanten leveren en waar de beste professionals zichzelf kunnen ontwikkelen."

 

www.aegismedia.nl

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof - De Media Maatschap

Armel Mouqué - Eyemix

Eric Kramer - MEC

Hans Horneman - OmnicomMediaGroup

Léonie Koning - Initiative

Menno Jan Janssen - OMD

Olaf Michielse - IPG Mediabrands

Roland Teerenstra - Vizeum

Ruud de Langen - Mindshare

Titus Eikelboom - Stroom

Ton Schoonderbeek - Mindshare

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn