Justin Sandee over samenwerking tussen SBS en 538Groep
19-03-2014 19:49:39 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5896 | Tags:

SBS Broadcasting doet sinds begin maart de verkoop van de online video commercials voor de 538Groep. SBS Broadcasting neemt hiermee de rol van RTL Nederland over als saleshouse voor 538 en SLAM!FM. Wij spreken Justin Sandee, Sales Director Digital bij SBS Broadcasting.

 

Dag Justin, hoe is het met je?

Goed! Dank. 2014 wordt een uitdagend jaar voor SBS Digital, maar met de plannen en deze berichten verwacht ik dat we aan het eind van dit jaar een sterkere positie hebben in het digitale speelveld. Eind december plaats ik een extra uitroepteken na goed.

 

Wat houdt de overeenkomst met 538 precies in? Vertel alles!

De overeenkomst betreft een samenwerking op verkoop van de online video advertenties. We bevinden ons in een sterk groeiende advertentie markt waarin veel behoefte is aan extra voorraad en specialisten. SBS heeft deze specialisten en zoekt altijd naar groeimogelijkheden van het eigen netwerk. Met 538 en SlamFM! binnen dezelfde groep is het een logische keuze de krachten te bundelen. Bovendien bereiken we met het netwerk van 538 in 1 keer een jongere doelgroep.

 

Wat betekent dit voor het bereik dat SBS nu biedt?

Concreet zorgt het netwerk van 538 voor een totale stijging van bijna 25 procent van ons totale pre-roll aanbod, substantieel dus.

 

Al met al geeft de combinatie SBS/Sanoma/538 een prachtig cross mediaal bereik. Wat gaan adverteerders hiervan merken?

2014 wordt het jaar waarin de adverteerder zal merken dat we in de eerste plaats ons verkoopverhaal hebben gewijzigd. Focus zal liggen op  de gezamenlijke kracht van het netwerk en de breedte van de oplossingen.

In de tweede plaats, maar parallel hieraan, investeren we - indien gewenst in samenwerking net de adverteerder - in onderzoek om concreet inzicht te leveren in het toegevoegd bereik van de verschillende business onderdelen en de waarde die dit met zich meebrengt. Een lastige noot maar met een team van data specialisten vanuit alle onderdelen, te kraken.

 

De vraag naar online advertentie oplossingen bij SBS groeit snel. Kun je dat concreet maken?

Het afgelopen jaar hebben we, mede op basis van SPOT onderzoek, ingeschat dat de totale bestedingen van online video met 37 procent zijn gegroeid - in H2 zelfs met 50 procent. Deze trend zet zich voort. Binnen SBS groeien we sinds H2 2013 structureel 5 tot 10 procent sneller dan de markt .

 

Wat zijn de ambities van SBS op gebied van online video advertising?

Er zijn uiteraard op verschillende niveaus ambities geformuleerd. 2014 zal in het teken staan van professionalisering van SBS Digital sales en alle randvoorwaarden die daarbij horen, zoals  een sterk content netwerk en aantrekkelijke oplossingen voor adverteerders. Met 538 en ook het succes van Utopia en goede programma’s zoals Celbok H hebben we een inmiddels een solide basis.

 

Wat is het laatste nieuws?

Een tipje van de sluier. Er is veel nieuws te melden op het vlak van data integratie in combinatie met ons advertentie product. De exacte vorm kan ik nog niet delen maar we kijken uiteraard scherp naar de koppeling TV en digitaal bereik.

 

 

www.adverterenbijsbs.nl

www.538groep.info