Justus Verkerk - FCCE: De toekomst van ons vak ligt in geïntegreerde cross mediaconcepten
08-05-2014 20:43:04 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8319 | Tags:

Justus Verkerk is Oprichter van en Partner bij FCCE. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2014. Wij spreken met hem.

http://api.ning.com/files/UZ8UQ2FXhhMoHxryBeyA9g4NEiIVVbonUiErXOVHH2pavG85LyN6XG*yBbPPkIjMC97VUgxgrSB7EoBeHyD6mH3pDoPELi5n/CrossMediaAwardsMVGenomineerd.jpg

Dag Justus, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Prima! Genomineerd worden voor deze Award zie ik al als een erkenning en daar ben ik dus heel trots op. Verder is het business as usual waarbij we verschillende crossmediale concepten ontwikkelen, produceren en distribueren. Zowel in Nederland als in het buitenland.

 

Kun jij FCCE introduceren?

FCCE is een Nederlands productie- en distributiebedrijf van (light) entertainmentcontent en -concepten / -formats. We hebben onze basis in Amsterdam Noord en een kantoor in Beijing en Los Angeles. Vanaf de start in 2005 hebben we afscheid genomen van de traditionele vorm van TV produceren en hebben we een nieuw productiesysteem ontwikkeld dat output kan geven aan ieder mediumtype of -middel. Doordat er, op basis van gemeenschappelijke interesses, communities ontstonden rond de geproduceerde content, zijn we ons gaan richten op de interactie met de communityleden. Eén van de uitkomsten is de Entertainment Experience, waarvoor we vorig jaar een Emmy wonnen. FCCE distribueert de in Nederland geproduceerde content en concepten naar meer dan 100 landen over de hele wereld. China is daarbij een focusgebied. FCCE is een bedrijf met circa 45 vaste werknemers en heeft alle productiefaciliteiten in eigen beheer.

 

 

Wat is jouw visie op cross media?

Multimediale en / of transmediale concepten zijn op zich niet nieuw of vernieuwend. De uitdaging en toekomst van ons vak ligt in de ontwikkeling van geïntegreerde cross mediaconcepten waar ieder onderdeel / medium een toegevoegde waarde heeft. Dat hoeft niet concreet te betekenen dat ieder medium direct iets oplevert - in revenue, zolang het geheel maar winstgevend is - of de doelstelling van een adverteerder dient en daar dan dus resultaten behaald; kwalitatief of kwantitatief.

Het simpel toegankelijk maken van content, via allerlei media, is dus niet voldoende of interessant; dat is slechts een technische uitwerking. In een geïntegreerd concept, gericht op een specifieke doelgroep, gaat het uiteindelijk om de interactie of dialoog met de community. Op basis van die interactie kom je steeds meer te weten van de verschillende doelgroeppersonen, waardoor je steeds relevanter kunt antwoorden, om zo steeds een hogere betrokkenheid te creëren en uiteindelijk mensen te activeren.

Mediapartijen, producenten, facilitaire en technische partijen komen daarmee allemaal in de Support Economy die gezamenlijk Context en Content aanbieden en waarbij de consument kiest wat zij wil gebruiken, horen, zien, beleven, etc. Op een plaats, tijd en middels een medium en device naar keuze. Eén en ander wordt dan betaald door óf een adverteerder (die zich wil positioneren in of met de context en content) óf door de consument zelf. Daarmee creëer je - nieuwe - rendabele businessmodellen.

Om werkelijk crossmediaal te produceren en opereren zal de structuur van bedrijven ook moeten veranderen. De huidige ‘eilandjes-politiek’ bij veel bedrijven maakt het onmogelijk crossmediaal te denken en werken. Crossmedia is wat mij betreft dus een proces en vaak zelfs een ‘perpetual beta’.

 

 

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van FCCE ben jij trots?

Entertainment Experience. De eerste volledige user generated film, geregisseerd door Paul Verhoeven. In een 9 maanden durend proces hebben we met circa 35.000 actieve creativelingen samen een film gemaakt. Ieder onderdeel: script schrijven, acteren, regisseren, filmen, monteren, componeren, de titel bedenken, de poster ontwerpen en de soundtrack maken. Alles is door het publiek gedaan onder leiding van Paul Verhoeven en zijn dreamteam (Kim van Kooten, Fons Merkies, Hans Kemna, Martin Koolhoven, Robert Alberding Thijm). Het project startte met een virale campagne met aansluitend een promo tour langs 42 universiteiten, de lancering van een community platform (web & app), casting-events, master classes, 150 TV-uitzendingen op Veronica, life streams op een digitaal kanaal en web en een speelfilm en documentaire. Entertainment Experience heeft vorig jaar een Emmy Award gewonnen als beste Non Fiction project in de digital space. In april 2014 is het project gelanceerd in China met regisseur John Woo (Mission Impossible en Face/Off). Het project zal ook starten in o.a. Thailand, Taiwan, Indonesie, Australie, Brazilie, USA en Canada.

Op basis van het crossmediale proces van de Entertainment Experience heeft FCCE nieuwe projecten ontwikkeld, waaronder the Party Project - eerste user generated Dance Event - en Magic Sensation - eerste user generated Magic Show. Beide worden in Q3 in Nederland respectievelijk Duitsland gelanceerd. Het proces en de engine wordt nu voor een grote adverteerder omgebouwd om interactie / dialoog met een bestaande community te faciliteren.

 

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Cross media zal steeds groter worden. De communities zullen steeds mondiger worden en er zullen unieke kansen ontstaan voor adverteerders en overheden door gebruik te maken van de wisdom of the crowd. Als je de dialoog, goed en oprecht, aangaat met je doelgroep wordt een duurzame wederzijdse relatie opgebouwd en heb je een vriend voor het leven - lees: product life cycle. De crux zit dus in de combinatie van moderatie, techniek, specialistische feedback en voortdurende sociale innovatie.

 

Wat is het laatste nieuws?

Samen met de Rijksuniversiteit Groningen en het Zorg Innovatie Forum hebben we een crossmediaal concept / proces ontwikkeld - dus niet alleen een leuke website! - waarmee we burgerparticipatie faciliteren en optimaliseren. Uiteindelijk kijk je dan eigenlijk naar De Nieuwe Democratie. Ook dit concept zal in 2014 met publiek-private steun en financiering gelanceerd worden.

 

 

www.fcce.nl

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op woensdag 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam

 

Banner

 

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune