Kees Sterrenburg over Van Sterrenburg, Sterrenpaden, De Smaakimporteur en de toekomst van het reclamebureau
10-02-2013 22:39:07 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11206 | Tags:

Kees Sterrenburg publiceerde onlangs het boek Sterrenpaden en lanceerde De Smaakimporteur. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Amsterdam voor een inspirerend gesprek.

 

Dag Kees, hoe gaat het met jou  en met jouw bureau Van Sterrenburg?

"Uitstekend Bas. Van Sterrenburg is een éénmanszaak en dat zal, deo volente, ook altijd zo blijven. Net nog twee mooie campagnes mogen doen voor CPNB en Hof Hoorneman, een nog niet zo bekende maar flink aan de weg timmerende bank. Erg leuke klussen."

 

Je publiceerde onlangs het boek Sterrenpaden. Waar gaat het over en waarom moet iedereen dat kopen?

"Sterrenpaden combineert twee van mijn hobby’s: wandelen en gastronomie. Het bevat 20 stevige wandelingen rondom Sterrenzaken. De uitgave bestaat uit twee boeken, een specifieke wandelgids en een hardcover-boek waarin de restaurants staan beschreven. Het is net als Pieterpad de Luxe een uitgave in eigen beheer. Ik denk niet dat iedereen het moet kopen, maar mensen die weten hoe intens eten en drinken na een flinke wandeling kan smaken, zou ik het boek van harte willen aanbevelen. Bestellen kan via www.sterrenpaden.nl als ik even reclame mag maken."

 

Een nieuw project is de lancering van De Smaakimporteur. Vertel alles!

"De Smaakimporteur is een plezierig uit de hand gelopen hobby van mijn vrouw Marieke en mij. Wijn was altijd al een grote passie, om dat schijtwoord maar eens te gebruiken, maar sinds we het goddelijke spul zelf importeren, is het op een aangename manier aan ons leven verbonden. Die drie activiteiten naast elkaar - Van Sterrenburg, Sterrenpaden en De Smaakimporteur - vereisen wel een zekere discipline en flexibiliteit, maar tot op heden is het allemaal nog goed gegaan. Zo bedenk ik bijvoorbeeld vaak reclamecampagnes tijdens een wandeling."

 

O, en...

"Nee, niet tijdens het wijnproeven."

 

 

Jammer maar begrijpelijk. Onlangspubliceerde je een column over het feit dat steeds meer creatieven zich bij het communiceren van campagne credits verstoppen achter de naam van hun bureau. Dat omdat ze zich schamen voor het werk dat ze maken – of; moeten maken. Adverteerders weigeren te investeren in kwaliteit van creatie?

"Ik weet niet precies wat de oorzaak is, maar wat ik schreef: creatieven staan bijzonder graag in het middelpunt van de belangstelling en deze ontwikkeling staat haaks op hun karakter. Het gaat me wat ver om adverteerders de schuld te geven, die maken in hun hart liever ook mooi, memorabel werk dan dat ze van actie naar actie hollen. De kassa moet blijven rinkelen en dat voert nu de boventoon. De techniek, digitalisering, is ook meer resultaatgericht dan andere, meer traditionele media. Maar misschien is het wel gewoon een modetrendje en zie ik spoken."

 

Wat is de toekomst van het reclamebureau?

"Ik denk dat het traditionele reclamebureau aan het einde van de lifecycle zit. Maar daar zijn ze bij de bureaus natuurlijk ook al lang achter. Dit zou je eigenlijk eens moeten vragen aan iemand die daar echt een goed antwoord kan geven en dat is Pietro Tramontin, de chairman van DDB Europe. Die zit dagelijks in de transitie die zich aan het voltrekken is."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Het sneeuwt buiten."

 

Kees Sterrenburg is copywriter, junior art-director en creatief directeur bij Van Sterrenburg. Onlangs publiceerde hij het boek Sterrenpaden en begon hij De Smaakimporteur

 

www.vansterrenburg.nl

www.desmaakimporteur.nl

www.sterrenpaden.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn