Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk over de lancering van MediaBookers
27-06-2014 10:01:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8165 | Tags:

Deze week deed ABOVO Media stof opwaaien in het Nederlandse door de lancering van MediaBookers, online database die het voor iedereen mogelijk maakt om zelf de beste media te vinden en te boeken. Wij spreken met Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk, oprichters van MediaBookers.

 

Dag Kees en Marinus, gefeliciteerd met de lancering van MediaBookers. Wat zijn de eerste reacties?

De reacties blijven binnen stromen. Vele media pakken het op dus aan aandacht geen gebrek. De bossen bloemen vanuit allerlei hoeken maar met name van exploitanten zorgen er voor dat onze receptioniste bijna niet meer zichtbaar is. Ook zijn er al aardig wat bedrijven die een account aangemaakt hebben wat natuurlijk ontzettend leuk is op deze 1e dag! Al met al ontzettend positief dus.

 

Kunnen jullie MediaBookers introduceren?

MediaBookers.nl is het nieuwe platform waarop alle media waarin/op geadverteerd kan worden inzichtelijk zijn gemaakt. Alle media (ruim 7.900 titels) zijn vindbaar, vergelijkbaar en te boeken.

Op de site worden titels gepubliceerd in categorieën als print, online, radio, tv, outdoor, luchtreclame, arbeidsmarktcommunicatie, bioscoop en mobiel. Deze titels staan in onze eigen ontworpen database met alle details over de titel. Deze informatie wordt (zover beschikbaar) aangevuld met onafhankelijke onderzoeksdata van o.a. NOM, NOA en HOI. Elke titel is op zeer lokaal niveau te vinden, maar tevens kan op regionaal en landelijk niveau worden gezocht.

De gewenste media zijn snel en efficiënt te reserveren en indien gewenst wordt de uiting gratis in onze studio ontworpen.

MediaBookers biedt voor de professionele adverteerder of tussenpersoon ook een zeer uitgebreid backoffice systeem. Hiermee kan eveneens media worden gezocht, vergeleken en geboekt, maar dat systeem kan aanzienlijk meer. Het is een compleet media-executie en media-inkoop platform met daarnaast een planningstool voor grafische studio’s.

De doelgroepen die straks actief worden op MediaBookers zijn divers. Het is niet alleen voor kleine -, lokale adverteerders. Het is zeker vanwege de backoffice mogelijkheden ook bedoeld voor de grote en ervaren professionals en mediabureaus. Daarnaast denken wij zelf aan HR-adverteerders, retailers en de uitgevers zelf. Zij kunnen MediaBookers white label op hun site zetten. Het zou mij ook niet verbazen als reclamebureaus gebruik gaan maken van MediaBookers.

 

 

Waarom heeft ABOVO besloten om MediaBookers te bouwen?

In het huidige medialandschap digitaliseert alles, behalve het proces rondom datgene wat de media overeind houden: advertenties. Aanleiding om MediaBookers te starten is dan ook het feit dat de media zijn mond vol heeft van digitalisering, maar de adverteerder moet bellen of mailen om zijn ruimte te reserveren. Dat proces verschilt enorm per uitgever en/of exploitant. Ook tussenpersonen (waaronder mediabureaus en reclamebureaus) zijn hieraan onderworpen.

Software waar alle media verzameld is, was tot dusverre een monopolie en daardoor niet goedkoop. Daardoor ook zeker niet voor elke adverteerder toegankelijk. MediaBookers is in de zeer uitgebreide gratis basisversie voor iedereen toegankelijk en maakt adverteren net zo makkelijk als het boeken van een hotelkamer of vliegticket of het bestellen van een boek.

 

Wat betekent de komst van MediaBookers voor hoe adverteerders, bureaus en exploitanten zich tot elkaar verhouden?

Dat zal moeten blijken maar wij verwachten niet direct dat de verhoudingen tussen deze partijen zullen veranderen. Er zijn ontzettend veel adverteerders die graag rechtstreeks zaken doen met exploitanten. Voor hen is er nu eindelijk een professionele tool om toch zelfstandig de mediacampagnes uit te kunnen voeren maar nu dus ook goed georganiseerd te beheren. Voor bureaus kan dit een tool zijn om in te zetten, ze kunnen dit als backoffice systeem inzetten.

Denk bijvoorbeeld aan de vele reclamebureaus die al jaren het mediastuk links laten liggen. MediaBookers zou hen kunnen ondersteunen om ook dit gedeelte er weer bij te pakken. Voor exploitanten is Mediabookers.nl gewoon een extra verkoopkanaal. Men heeft de account managers langs de weg, de binnendienst waar advertentie-orders geplaatst kunnen worden via telefoon of per mail en straks kan er ook online geboekt worden als men MediaBookers binnen de site van de exploitant integreert. Sterker nog, door dit systeem kan een exploitant ook aanvullende media aanbieden aan

 

Wat zijn jullie ambities met MediaBookers?

De versie die nu gelanceerd is, is prachtig en zeer compleet maar is daarnaast ook echt de 1e versie. We lanceren bewust voor de zomer, pas na de zomer gaan we ons echt laten zien. Er is zeer veel interesse aan de kant van exploitanten en met hen gaan we straks ook doorontwikkelen.

Wij verwachten dat er veel gaat veranderen de komende jaren op het gebied van plannen en inkopen van zowel traditionele als nieuwe media. Dit zullen we dan ook zeker terug zien op MediaBookers. Onze ambitie is om MediaBookers te laten groeien tot leading platform op het gebied van actualiteit, data, tools en boekingen.

 

Wat is het laatste nieuws?

Om 15 uur, 3 uur nadat we live gingen, waren er al 56 accounts aangemaakt! En… De eerste maand bieden wij ons Pemium-account met onder andere NOM en NOA data waarmee je producten kunt vergelijken, geheel gratis aan.

 

www.mediabookers.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie