Marc Stubbé over Sanoma en Cross Media
04-06-2013 19:00:59 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11643 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Sanoma is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. We spreken Marc Stubbé, Chief Commercial Officer bij Sanoma.

 

Dag Marc, hoe gaat het met jou?

"Het gaat prima! En natuurlijk mooi dat we met Sanoma genomineerd zijn voor een Cross Media Award!"

 

Kun jij Sanoma introduceren?

"Sanoma is samen met haar dochters SBS Broadcasting, Hemels Customer Media en Mood for Magazines het mediabedrijf met het breedste, meest gevarieerde en toonaangevende portfolio in Nederland. Met onze sterke merken hebben we een stevige marktpositie in alle onderdelen van de mediabranche: publiekstijdschriften, televisiezenders, events, customer media, sites, testpanels, apps en zelfs een spiegeldatabase waarmee CRM data intelligent wordt gekoppeld aan digitale content.

Met al onze media bereikt Sanoma vrijwel heel Nederland. Verder hebben we veel markt- en domeinkennis. We doen veel onderzoek en halen insights uit onze groeiende consumenten database. We weten wat er leeft, omdat we direct contact hebben met onze lezers, kijkers, gebruikers en bezoekers. Deze kennis delen we graag met onze partners."

 

Hoe onderscheidt Sanoma zich op cross media gebied van andere exploitanten?

"Exploitanten zijn natuurlijk de adviseurs van WC-eend die WC-eend adviseren. Sanoma heeft inmiddels zo’n breed portfolio dat we door onze cross-mediale aanpak een heel stuk richting de adverteerders  marketing-, communicatie- en salesdoelstellingen kunnen opschuiven. We schuiven op van het verkopen van ruimte en tijd naar het aanbieden van passende commerciële communicatie oplossingen. We noemen deze beweging intern bij Sanoma internationaal: From space to solutions.

Die middelenvrije, geïntegreerde oplossingen betreffen alle mogelijke soorten samenwerkingen tussen Sanoma en adverteerders. Performance based afspraken, marketing partnerships, branded content oplossingen, testpanels of bijvoorbeeld het exploiteren en faciliteren van een e-commerce platform voor adverteerders. We hebben al samenwerkingen waarbij onze business partner zich niet als adverteerder beschouwt. Dat kan door ons cross mediale portfolio."

 

Op welke cross media case van Sanoma ben jij trots?

"Een mooi voorbeeld van een cross mediale samenwerking is die met Holland Casino rondom fashion glossy Grazia, waarbij print, TV, online, mobiel en social media zijn ingezet. Doel van de campagne was de merkbeleving van Holland Casino onder jonge vrouwen versterken en  vrouwen Holland Casino laten overwegen als een stijlvol avondje uit. In vestigingen van Holland Casino werden  tijdens Special Ladies Days castingavonden georganiseerd om op zoek te gaan naar de meest stijlvolle vouw in het uitgaansleven. Deelname werd geactiveerd op Speelmetstijl.nl, wat aangejaagd werd door onder meer advertorials in Grazia, op Grazia.nl, op Net 5, een mobiele campagne en via de social media kanalen van Grazia en Styletoday.nl.

Een selectie van de deelneemsters werd wekelijks in Grazia getoond. Uit 10 finalisten, gekozen door een vakjury onder leiding van Grazia hoofdredacteur Hilmar Mulder en bezoekers van het platform Speelmetstijl.nl, werd tijdens een Awardshow een winnares gekozen. Het verslag van de avond, waarbij veel BN-ers aanwezig waren, werd door Net 5 verzorgd. Bij deze campagne is intensief samengewerkt met alle betrokken partijen en is de kracht van de ingezette middelen ten volste gebruikt. Dat zie je terug in de resultaten."

 

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

"Cross media is geen doel op zich voor adverteerders. Het is wel een belangrijke stap om producten aan te bieden die dicht bij de doelstellingen van de adverteerder komen. We kennen de uitspraak: If you only have a hammer, every issue looks like a nail. Een cross mediaal portfolio zorgt voor een volle gereedschapskist."

 

Hoe zie jij tijdschriften en televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Content zal via allerlei kanalen tot ons komen. De verpakking van de content zal veranderen. Kijk naar Flipboard, Spotify en de mogelijkheden van uitgesteld kijken op één van de vele schermen die er in een huishouden zijn. De wedervraag zou kunnen zijn: bedoel je met tijdschrift de papieren of de digitale versie? Bedoel je met TV dat scherm dat aan de muur hangt en waar je niet mee rond kunt lopen?"

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Dat is een heel lang antwoord. De kern is dat de consument centraal staat en aan steeds meer lijntjes gaat trekken, in plaats van dat er informatie naar hem wordt toegeduwd. Verder wordt ondernemen nog meer naakt zwemmen in een aquarium. Communiceren is dan meer dan het aanbrengen van een dun laagje chroom. Het is laten horen wie je bent, communiceren met daden."

 

Wat is de toekomst van de media exploitant? En welke rol zullen reclame- mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"Content is er nu en in de toekomst in overvloed. Er zal een belangrijke rol voor exploitanten liggen in het aggregeren en filteren van relevante content en het bundelen van niche content. Media exploitanten zullen adverteerders of B2B cliënten in brede zin moeten helpen om hun marketing-, communicatie- en salesdoestellingen te bereiken.

Of het nu gaat om het informeren, inspireren of activeren (tot conversie) van hun doelgroep. Toegevoegde waarde creëer je door innovatie. Innovatie wordt gedreven door goede ideeën. Goede ideeën ontstaan door het juiste samenspel van creatie, kennis en kunde.

Daar zijn verschillende expertises voor nodig die hun plek vinden in de omgeving waar ze het beste gedijen. Zo is een reclamebureau nu de beste en meest logische kweekvijver voor communicatiecreatie, wat niet wegneemt dat die ook ergens anders kan ontstaan. Een goed ecosysteem kent verschillende spelers met verschillende complementaire functies. Dat ecosysteem is van nature in beweging en die partijen die meebewegen, hebben de toekomst."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Nieuws genoeg! Zo hebben we kort geleden Blogtoday.nl gelanceerd, waar blogs over fashion en beauty worden gebundeld  en adverteerders op een eenvoudige manier via social influencers in contact kunnen komen met hun doelgroep. Daarnaast hebben we Leef.nl gelanceerd, een online warenhuis met duizenden gezondheidsproducten, hulpmiddelen en huidverzorgingsproducten die online kunnen worden besteld. Dit is een joint venture met Mosadex, waarbij meer dan 350 apothekers zijn aangesloten.

Maar ook onze Sanoma Ventures, waarbij we investeren in jonge bedrijven, zoals kortingsbonnensite Scoupy. Ook hebben we vorige week het nieuwe platform Hettestpanel.nl gelanceerd.  Een site waar alle Sanoma testpanels zijn gebundeld, zodat de consument in één overzicht kan zien voor welke testpanels hij zich kan aanmelden. Met deze lancering wordt zowel de consument als de adverteerder optimaal bediend.

En dan de start van de Content Library, een digitale bibliotheek die een enorme hoeveelheid content doorzoekbaar ontsluit. Met  deze content kunnen we voor adverteerders allerlei tailormade specials of andere bundelingen van content realiseren. Een bron voor allerlei verrassende toepassingen!

En dan nog de spiegel database, die ik eerder al noemde,  waarmee we CRM data intelligent kunnen koppelen aan digitale content en daardoor realtime voor de gebruiker relevante content kunnen tonen over diverse mediatypen heen."

 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/marcstubbe

www.sanoma.nl

 

Voor  Cross Media Exploitant van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis